איש התקשורת קוה שפרן משיק בימים אלו קורס חדש בשם "סודות נתניהו ומנהיגי העולם". שפרן, שעובד גם כמאמן תקשורת של שרים, ח"כים ובכירים נוספים במגזר הציבורי, משיק את הקורס כהמשך לספרו שראה אור בשנה שעברה - "סודות נתניהו".

הקורס, שיתנהל באופן דיגיטלי, יעסוק ברטוריקה, שפת גוף והופעה בפני קהל ומצלמה, על בסיס הופעות נתניהו ומנהיגים בולטים מרחבי העולם (אובמה, מרקל, פוטין, ביידן, טראמפ ועוד). במהלך הקורס ינתחו הסטודנטים את שפת הגוף ואת שיטות ההשפעה והשכנוע של אותם מנהיגים ויקבלו כלים שונים לעמידה מול קהל, המתבססים על ניתוחים אלו. לדברי שפרן, בקורס צפויים להיחשף לראשונה עשרות מסמכים פרטיים של בנימין נתניהו, בהם טיוטות הנאומים, דפי המסרים, וטיפים שנתניהו רשם לעצמו על גבי הנאומים עצמם.

מאיפה השגת למעשה את ה"מסמכים הסודיים של נתניהו", שעליהם מתבסס הספר והקורס?

"זאת עבודת מחקר ומקורות של שנים, בשיתוף פעולה עם אנשים שאיני רשאי לנקוב בשמם", משיב שפרן תוך שהוא שומר על מקורותיו, "בקורס הדיגיטלי אני חושף מסמכים חדשים של נתניהו שלא נחשפו בספר, כולל הערות השוליים המתייחסות לדרך שבה יש להגיש את הטקסט מול הקהל, כגון: "איפה לנשום", "מתי להרים את היד", "מתי לשלב בדיחה ספונטנית" ו"מתי להפעיל את הקהל ולתת לו מחמאות". באופן הזה כל אדם יכול ללמוד מביבי איך לדבר בפני קהל ומצלמה".

שפרן הסכים לשתף אותנו בשניים מתוך המסמכים המדוברים שילמדו בקורס, שלדברי שפרן שימשו את נתניהו בנאומיו:

 

 

"מי שאוהב את ביבי – יראה בו הוכחה להיותו גאון, ומי שלא – יראה בו הוכחה להיותו גאון אכזר"

באתר המקדם את הקורס, תוכלו לצפות בסרטון שבו שפרן שתול באמצעי עריכה בתוך לשכת נתניהו, כאשר בתחילת הסרטון שפרן מסב את תשומת לב לצופים לכך שבספריה שמאחוריו מונח הספר שכתב אודות ראש הממשלה: סודות נתניהו. "הספר על המדף בלשכה שלו, ביבי קרא אותו ועכשיו גם הגרסה באנגלית מעניינת אותו", מסביר לנו שפרן, "אנשי לשכתו בהחלט קראו את הספר, כך גם שרים שרוצים ללמוד את השיטות שלו".

קיבלת את תגובתו על הספר?

"אני מוכרח להודות שביבי לא בהכרח אהב את הספר, משום שהוא מעדיף שידברו אך ורק על המנהיגות שלו בהקשר של החלטות והישגים. הוא לא אוהב שמזכירים את שיטות הרטוריקה, אימוני שפת הגוף והעמידה מול מצלמה, שהוא עבר עוד כדיפלומט בניו-יורק, ואת החשיבות שהוא מקדיש לתחום הזה עד ימים אלו ממש".

"שמחתי לגלות שאנשי ימין ואנשי שמאל מצטטים את הספר שלי כהוכחה לכך שהם צודקים. הספר הוא מעין מראה, מי שאוהב את ביבי – יראה בו הוכחה להיותו גאון, ומי שלא – יראה בו הוכחה להיותו גאון אכזר".

מה דעתך האישית על הרטוריקה של נתניהו?

"רטוריקה זה כלי, אפשר להשתמש בו למטרות טובות ואפשר להשתמש בו למטרות שליליות. יש נאומים שגורמים לי להעריץ את ביבי על שיטות ההסברה והשכנוע שלו למען מדינת ישראל וביטחונה, ויש מקרים שאני חש רתיעה מאיך שהוא משתמש בנשק הרטורי נגד השמאל ויריביו הפוליטיים באמצעות שיטות תעמולה מתוחכמות, הכורכות בין שמאלנים ואויבי ישראל".

"בכל מקרה, את הנשק הרטורי ואת היכולת להעביר מסרים כל אדם באשר הוא צריך", מוסיף שפרן, "לכן הוצאנו את הקורס שהוא לא על נתניהו, אלא על איך כל אדם יכול להשתמש בשיטות כדי לשדרג את עצמו בחיים ובקריירה".

קוה שפרן (צילום: אור קפלן,  יח"צ)
קוה שפרן: "שמחתי לגלות שאנשי ימין ואנשי שמאל מצטטים את הספר שלי כהוכחה לכך שהם צודקים" | צילום: אור קפלן, יח"צ

האם אתה חושב שמישהו מהפוליטיקאים בישראל מסתמן כהולך בדרכו?

"כולם!", הוא צוחק, "ביבי שם סטנדרט, נפתלי בנט הוא הבולט ביותר, ולמעשה שרים וחכ"ים שעובדים איתי ממש שואלים אותי איך ביבי עושה את זה, ומאמצים את שיטותיו. ביבי שינה את הפוליטיקה הישראלית לסגנון תקשורת קצר, קצבי, דיגיטלי עם קמפיינים פוליטיים נגטיביים ורפטטיביים. הוא יצר מנהיגות המבוססת על כריזמה טלוויזיונית. בעידן הזה כל מנהיג וכל אדם חייב לדעת לעבור מסך ומצלמה. חשוב לדעת שביבי הוא לא קוסם, מכשף או בעל מתת-אל, הוא פשוט מקצוען שמשתמש בשיטות סדורות מבוססות מחקרים שכל אחד יכול וצריך לאמץ".

יש לך דוגמאות של אנשים בכירים מוכרים שאימנת?

"אנחנו לא חושפים שמות של לקוחות, אבל בתור מפקד בית הספר הצבאי לתקשורת, עבדתי עם כל אלופי המטכ"ל, כזכיין של משרד ראש הממשלה (לשכת העיתונות הממשלתית), עבדתי עם עשרות חברי כנסת ושרים, וכן עם מסבירנים של ישראל בשעת חירום בפיקוד העורף, במשבר הקורונה ועוד, ולא מעט מרצי טד וראשי בנקים וסטארט-אפים".

קוה שפרן (צילום:  יח"צ)
קוה שפרן: "בקורס הדיגיטלי אני חושף מסמכים חדשים של נתניה" | צילום: יח"צ

הוא נתפס כפרזנטור, אבל כפוליטיקאי עליו להיתפס כמנהיג ומדינאי

השיחה עם שפרן התקיימה עוד לפני שנתניהו החזיר את המנדט לנשיא, כמה ימים לפני מה שנראה כמו נקודת המפנה בקריירה של ראש הממשלה ושל מי שמבקשים להחליפו. הזדמנות מעניינת לקבל ממנו טיפים לכמה מהכוחות הבולטים כרגע במערכה הפוליטית.

"לפיד הוא פרזנטור מאוד מיומן, ויודע להתראיין היטב, זה המקצוע שלו הרי", משיב שפרן כשהוא מתבקש לייעץ איך לפיד יכול לשפר את הנאומים שלו ולהיות "יותר נניהו", "בכל זאת, יש לו שלוש חולשות מרכזיות שהוא יוכל לשפר: זחיחות - שבאה אצלו לידי ביטוי בשפת הגוף ובפלרטטנות מול המצלמה. החנחון והמשחק שלו מול המצלמה נתפס כיהירות".

שפרן ממשיך: "השנייה היא חוסר יכולת ללכד את האנשים ולחבר אותם אליו. הדוגמה הכי בולטת היא ה'שלום לכם', האמירה 'לכם' במקום בגוף ראשון 'אנחנו, 'כולנו', זהו שיח שלא מחבר את הדובר לקהל, בניגוד לשיטות בהן ביבי משתמש. בנוסך יש ללפיד בעיית מיתוג, כי הוא לא נתפס כמנהיג מקצועי, מוצלח, לא בכלכלה ולא בביטחון ולא בתחום המדיני. כדי להיות ראש ממשלה הוא חייב לחזק את תדמיתו - ולזה יש שיטות רבות שכדוגמתן אנחנו עושים בייעוץ למועמדים פוליטיים. הוא נתפס כפרזנטור, אבל כפוליטיקאי עליו להיתפס כמנהיג ומדינאי".

מה הטיפ שלך לבנט?

"בנט הוא ללא ספק תלמידו המובהק של נתניהו, אפילו שפת הגוף זהה. לעיתים בנט מעט מפריז בשימוש בפאוזות, בפאתוס ובמחוות ידיים, כך שהוא נראה לא מספיק אמין. ככלל, בנט עדיין צריך להיפטר מתדמיתו הילדותית של ארץ נהדרת, שנגרמת בכלל ממראה פניו העגלגל, הקרחת, והוא עושה זאת על ידי דיבור תמידי על ביטחון וכלכלה - זה חלק ממהלך שלם שהוא מנסה להיתפס כפחות מגזרי, ילדותי ויותר מנהיג ישראלי מאחד. נפתלי בנט צריך לדבר יותר במתינות ובממלכתיות על מנת להיתפס כמתאים לראשות הממשלה, וזה כולל הופעות עם סמלי שלטון ובמעמדים ממלכתיים".

בנט סופר קולות (צילום: מתוך "ארץ נהדרת 16", קשת12)
"בנט עדיין צריך להיפטר מתדמיתו הילדותית של ארץ נהדרת" | צילום: מתוך "ארץ נהדרת 16", קשת12

מה עם לסער?

"גדעון סער צריך לשאוף לעורר יותר רגש בקרב השומעים, הוא קצת עושה זאת באמצעות הבלטת הפן המשפחתי של גאולה והילדים, אך הוא חייב להקרין ולייצר יותר חיבור אנושי עם קהל שומעיו".

מה לדעתך ליברמן מפספס בנאומים שלו?

"ליברמן הוא דוגמה לכך שיש סגנונות תקשורת שונים לאנשים שונים ולקהלים שונים. דווקא צורת הדיבור הכוחנית והישירה שלו מדברת לקהל רחב. הוא צריך להמשיך ולהשתמש בהומור על מנת ליצור חיבור עם יותר ישראלים וכדי לא להיתפס רק כמי שמדבר לקהל של עולים". 

למי בעצם מיועד הקורס שלך?

"הקורס מיועד לכל אדם שרוצה לדעת איך להתחבר לאנשים, לשכנע, להעביר מסרים ולשדרג את תדמיתו, למי שמעוניין להשתמש בשפת גוף כדי לקרוא אנשים ולשכנע אותם. הקורס מביא שורה של מחקרים מדעיים המסבירים איך לשכנע קהל באמצעות תקשורת מילולית ולא מילולית".

יהיו בו אג'נדות פוליטיות?

"הקורס כולל דוגמאות מכל מנהיגי העולם, מימין ומשמאל, והוא ללא שום קשר לנטייה פוליטית".