תעשיית העבודות האקדמיות המוזמנות בישראל פורחת כל כך, שניתן למצוא כיום ברשת אתרי חברות שמוכרות בגלוי את שירותיהן - כמו פקולטה, אתר שכתיבת שמו בגוגל מעלה לצדו את התיאור "קניית עבודות אקדמיות". עם זאת, המועצה להשכלה גבוהה, המוסדות האקדמיים והמשטרה אינם פועלים נגד תעשיית הזיופים הזאת.

באתר חברת פקולטה מוסבר בבהירות איך בדיוק מתרחש תהליך רכישת העבודה האקדמית המזויפת, ובשיחה עם משווקים מטעם החברה הם מרגיעים שאיש מלקוחותיהם אינו נתפס מעולם. לדברי קרן, משווקת של חברת פקולטה, "אילו זה היה סיוע לדבר עבירה, לא הייתי עושה את זה".

עוד בלימודים וקריירה:

בפקולטה, כמו גם בחברות אחרות, מציעים עבודות בעבור התואר הראשון, השני והשלישי, ומתגאים ב"אלפי עבודות" שהכינו לסטודנטים - רובן עבודות סמינריוניות. התעריף הוא 2,400 שקל כולל מע"מ ל-25 עמודים נטו (ללא שער, תוכן עניינים וביבליוגרפיה). לדברי קרן, בימים אלה כותבים אנשי החברה גם שתי עבודות דוקטורט - אחת בעבור אדם שלומד בישראל ואחרת בעבור אוניברסיטה בחו"ל. מחיר עבודת דוקטורט הוא 40 אלף שקל.

במקרים של עבודות דוקטורט, החברה מציעה גם לבחור בעבור הלקוח את נושא העבודה, וכמובן לכתוב בעבורו גם את הצעת הדוקטורט. לדברי קרן, מדובר בשיעור קטן מאוד מפעילות החברה, ורוב העבודות הן "עבודות קטנות".

גבר סופר כסף- קמצנים (צילום: MichaelDeLeon, Istock)
מי שעובד בתור כותב עבודות אקדמיות, עושה קופה יפה | צילום: MichaelDeLeon, Istock

כשאנחנו אומרים לקרן שאנחנו משווים כרגע בין החברות השונות וכי נבחן את ההצעה שלהן, היא מזדרזת להודיע שבחברת פקולטה מוכרים "עבודות מקוריות, וזו התחייבות". יש לציין כי כל החברות בתחום מתחייבות על עבודות מקוריות.

"חובת ההוכחה 
היא על המרצה"

הנוהל בכל החברות פשוט: לאחר שיחה ראשונה נשלח אל הלקוח מייל, והוא מתבקש לשלוח את פרטי העבודה. החברות מציעות לו תעריף, שכולל התחייבות לזמן עבודה. הכל מסודר, ואיש לא מתחבא או מסתיר את אופי הפעילות.

בשיחה עם משווקי חברת פקולטה, החברה מציעה לעשות את כל העבודה מתחילתה ועד סופה. על השאלה אם הזמנת עבודות בתשלום היא חוקית, קרן השיבה כי "כל עוד לא עלו עלייך - זה חוקי לחלוטין. אם לא הוכיחו שקנית את העבודה, הם לא יכולים לעשות לך שום דבר. אם העבודה מקורית, אין סיבה שיעלו על זה".

אם מישהו תופס אותי, אני הולכת למשטרה או אתם?
"את, אבל זו לא עבירה פלילית. אנחנו עושים אלפי עבודות. אני שבעה־שמונה חודשים בתחום, ולא נתקלתי בכאלה שתפסו אותם. מרצה צריך להוכיח שקנית את העבודה, וחובת ההוכחה היא עליו".

אז זה לגמרי נקי וישר?
"מבחינתי כן. לא כולם כותבים לבד את העבודות שלהם, יש הרבה אנשים שעושים את זה. דוקטורנטים הם שיעור מאוד קטן מהאנשים שמשתמשים בשירות שלנו".

בשיחה עם אחד מבעלי החברה, ארז מגד, הוא מתקן: "בישראל אנחנו לא כותבים עבודות דוקטורט, אלא רק מסמך כוונות. עבודות דוקטורט שלמות אנחנו כותבים רק בעבור אנשים שעושים אותן בחו"ל, כי אין ביקושים לעבודות דוקטורט בישראל. לדעתי, בלתי־אפשרי לכתוב עבודת דוקטורט בישראל בתשלום דרך חברה, כי זה קשה. בחו"ל זה יותר קל". מגד הוסיף: "בכל השירות יוצא הדופן הזה - לבי עם הסטודנטים, ופחות עם האקדמיה".

"תקראי את העבודה. אם תרצי"

בחברות אחרות מגלים קצת יותר זהירות. כשנציגי חברת "כותבים", למשל, נשאלים אם מדובר בתהליך חוקי, הם מבהירים כי יש להשתמש בשירותיהם "כמקור ביבליוגרפי בלבד" ומסבירים כי כדאי לשנות את העבודות - או במלים אחרות, להפוך אותן לאישיות. החברה מציעה עבודות סמנריוניות של כ–20 עמודים תמורת 2,400 שקל (כולל מע"מ), ומציעה גם לכתוב תזה תמורת 9,500 שקל, אם הלקוח מספק את המחקר שעל פיו נעשתה העבודה. החברה מציעה גם עבודות דוקטורט של 200 עמודים.

בחברת כותבים שואלים את הלקוח מה נושא העבודה, בודקים באיזה סוג של עבודה מדובר ומסבירים כי "צריך להבין מראש מה צריכים בדיוק".

סטודנטית באוניברסיטה (צילום: realsimple.com)
"שוק הסיוע האקדמי לסטודנטים הוא לצערנו שוק פרוץ למדי" | צילום: realsimple.com

חברת המכתבה מוכרת גם היא עבודות אקדמיות מקוריות - ובזול יחסית, אולי כי התחרות קשה. בשיחה טלפונית הסביר לנו בחור חביב בשם נאור כי עבודה סמינריונית של 30 עמודים בכל נושא תעלה 2,000 שקל. החברה מציעה גם "עבודות קטנות יותר" בתעריף של 90 שקל לעמוד.

הנוהל הוא אותו נוהל - הסטודנט שולח מייל עם דרישות העבודה, ולאחר סיכום על המחיר היא נשלחת אליו במועד שנקבע מראש (לרוב תוך 30 יום, אף שניתן להקדים את המועד בכמה ימים). כששאלנו אותם אם השירות שהם מציעים חוקי, במכתבה ענו שבוודאי שהשירות חוקי, כי הם "משאירים מקום לדעות שלך", והוסיפו כי "תצטרכי גם לקרוא את העבודה. אם תרצי".

בחברה נוספת, טופוורק, מציעים עבודות מקוריות של 20–25 עמודים בעבור 2,700 שקל. באתר החברה מבטיחים שהעבודה תיעשה על ידי כותב אקדמאי, בעל תואר ראשון לפחות. עבודה של 500 מלה, לדוגמה, תעלה בחברה כ–400 שקל - אך הדבר "תלוי בכמה מקורות נדרשים".

מחברת טופוורק נמסר בתגובה לכתבה: "תכתבו מה שאתם 
רוצים. בהצלחה".

מחברת כותבים נמסר: "שוק הסיוע האקדמי לסטודנטים הוא לצערנו שוק פרוץ למדי בארץ, שבו מרבית העוסקים צצים ונעלמים אחת לכמה חודשים, אינם רשומים כעסקים חוקיים ואינם מגישים חשבוניות. לכך מצטרפות הצהרות שווא והבטחות כוזבות של מפרסמים עלומים לציונים לא ריאליים. לצערנו, כל אלה ועוד מוציאים לתחום שם רע. בניגוד לרוב המפרסמים בתחום זה בארץ, כותבים הוא עסק חוקי הרשום כעוסק מורשה, ומספק שירותי התיווך בין הסטודנט הפונה לבין ספק השירות האקדמי הרלוונטי. אנו עובדים עם ספקי השירות המקצועיים ביותר בתחום. תוצרינו הם מקור אקדמי וביבליוגרפי לכל דבר. כותבים אינה מעודדת הגשת עבודות אקדמיות שלא נכתבו על ידי הסטודנט".

מחברת המכתבה ומהמועצה להשכלה גבוהה לא נמסרו תגובות.

הכתבה פורסמה במקור ב- TheMarker

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

שיאן השכר במגזר הציבורי: רופא נשים מהפריפריה - 128 אלף שקל לחודש

לא תאמינו כמה מרוויחים בכירים בדואר ובתעשייה האווירית שנמצאת במשבר