השאלה איך לזכור את החומר למבחן תמיד אתגרה אותנו כתלמידים וסטודנטים, וממשיכה לאתגר אותנו כשאנחנו נדרשים לזכור מידע חשוב ולשלוף אותו בזמן אמת בשעת המבחן. היכולת של המוח האנושי שלנו לזכור מידע היא הבסיס למי שאנחנו, לתפקוד היומיומי והיא כמובן גם הבסיס לכלל הידע שאנחנו רוכשים בחיים, אך שעת המבחן היא כמו תמיד כאשר אנחנו צריכים לשלוף את הידע מהזיכרון.

הלמידה לקראת תקופת המבחנים לא מתחילה כמה ימים לקראת המבחן, אלא היא תהליך שאמור להתרחש במהלך כל הסמסטר, בתוכו הסטודנט קולט באופן בלתי פוסק כמות עצומה של מידע חדש. המוח שלנו פועל כך שאת רוב המידע שהוא קולט הוא לא שומר לטווח הארוך, ולכן האתגר של הסטודנטים הוא להתמקד ולשלוט במה שהמוח כן צריך לזכור - וכך ללמוד בצורה יעילה הצלחה במבחנים.

בעשורים האחרונים, ניתן לומר כי בהשפעת הקדמה הטכנולוגית, כמות המידע שהסטודנטים קולטים בזמן נתון גדלה משמעותית מבעבר, ואיתה גם מסיחי הדעת השונים שנוטים להיות לעיתים לא פחות מעניינים מחומר הלימוד. אם נוסיף לכך את הלחץ לקראת המבחנים, את נושא הפרנסה שמטריד סטודנטים רבים וגם את הרגלי השינה והתזונה שטעונים שיפור - רמת הקושי עולה משמעותית, מה שעלול להשפיע על תוצאות המבחנים ועל עתידם בהמשך החיים.

סטודנטים במבחן (צילום: By antoniodiaz, shutterstock)
אל תחכו לרגע האחרון - ורק במבחן תגלו שלא למדתם כמו שצריך | צילום: By antoniodiaz, shutterstock

אז מה עושים? קבלו מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם לשפר את תפקוד הזיכרון בתהליכי הלמידה למבחנים, ובכלל בחיים:

  1. הקפידו לתת למוח את התנאים לתפקוד מיטבי
    המוח, כמו שאר איברי הגוף, דורש אנרגיה כדי לתפקד באופן מיטבי ולכן חשוב להקפיד לספק לו את כל התנאים שהוא זקוק להם לשם כך.

    תנאים כמו הקפדה על שעות שינה, על תזונה נכונה תוך מתן דגש על ארוחת הבוקר. שמירה על מצב רוח חיובי והפחתת לחץ יפחיתו משמעותית את מסיחי הדעת הפנימיים, יספקו את האנרגיה הנכונה למוח וישפיעו משמעותית על איכות הלמידה וזכירת חומר הלימוד. 
  2. הפחיתו "רעשים" ומסיחי דעת חיצוניים מסביבת הלימוד
    כדי למקד את המוח בתהליך הלמידה ולאפשר לו לזכור טוב יותר, השתדלו לנטרל את כל ה"רעשים" ומסיחי הדעת החיצוניים שיכולים להפריע לאיכות הלמידה, ודאגו שסביבת הלימוד תהיה שקטה ונוחה.
    לדוגמה: שולחן מסודר, טמפרטורה נוחה בחדר, תאורה, נטרול רעשים מבחוץ והכי חשוב - הרחיקו מעצמכם ככל שניתן גירויים אלקטרונים מיותרים כמו המחשב והטלפונים הניידים, בכל מה שלא קשור ללמידה עצמה.

    נכון, אנחנו נמצאים בעידן שבו אנחנו צורכים את רוב החומר הלימודי באמצעים דיגטליים, אבל אם אתם רוצים להפחית את הגירויים מומלץ לחסום את האופציות שיסיחו את דעתכם. יש אפליקציות שממש מאפשרות להגביל את השימוש ברשתות החברתיות בשעות מסוימות – מה שיכול לעזור לכם להגביל את השימוש בהן בזמן החזרות למבחן. 
  3. מהו הרעיון העיקרי?
    הבנת הרעיון העיקרי בחומר הלימוד משפרת באופן משמעותי את היכולת לזכור את מה שהכי חשוב בכל נושא, ואת כל מה שתומך ברעיון העיקרי לפניו ואחריו. אחת הדרכים לבדוק האם אתם מבינים היטב את הרעיון העיקרי היא דרך השאלה "האם אתם יודעים להסביר אותו במילים שלכם?". אם התשובה היא "כן", סימן שתצליחו לזכור טוב יותר את חומר הלימוד מתוך הבנה והטמעה, ולא מתוך למידה בעל פה שאינה אפקטיבית לאורך זמן.

    מה שחשוב בהקשר הזה הוא לחפש באופן יזום את הרעיון העיקרי בחומר הלימוד, למצוא אותו ולתעד אותו בכתב בסיכום הנושא במחברת. ברגע שתשנו את כיוון החשיבה משינון החומר להבנה שלו – המידע יחלחל טוב יותר ותוכלו לשלוף אותו מהזיכרון בעת הצורך.
  4. סיכומים ממוקדים וברורים
    הנטייה לחשוב שמי שכותב יותר לומד וזוכר טוב יותר - אינה נכונה. חשוב מאוד להקפיד על איכות סיכומי החומר ולא רק על כמות הטקסט שתכתבו במחברות. השתדלו לסכם את החומר באופן ממוקד תוך מתן דגש על הרעיונות העיקריים, על סדר הנושאים ועל המעברים והקישורים בין נושא לנושא - כל אלה יעזרו לכם להבין ולזכור טוב יותר את החומר, להטמיע אותו בזיכרון לטווח הארוך ולשלוף אותו במהירות בזמן המבחן. ככל שהקשר הזה בין הדרך לתוצאה יהיה ברור יותר, כך תצליחו לסכם את החומר בצורה נכונה ויעילה.
  5. אחת הדרכים היעילות ביותר לזכור מידע – היא ללמד אותו
    אם אתם רוצים לוודא שאתם זוכרים את החומר, פשוט מצאו לכם "שפן ניסיונות" ונסו ללמד אותו את המידע עליו אתם הולכים להיבחן. בקשו ממנו לשאול אתכם שאלות כאילו היו תלמיד בכיתה שלומד את המידע לראשונה ונסו להשיב בלי להציץ בחומר. התרגול הזה יוביל אתכם לשלוט במידע, להטמיע אותו בטווח הארוך ולשפר את מהירות שליפתו.

    חשוב להדגיש שהיעילות של התרגיל הזה לא מתבטאת רק ברגע האחרון לפני המבחן, אלא היא חיונית גם בשלבי הלמידה הראשונים, שכן בכל פעם שאנחנו "מלמדים" מישהו אחר ונדרשים לשלוף את המידע מהזיכרון, אנחנו במקביל גם קולטים אותו פעם נוספת מחדש – ואפילו בצורה טובה יותר.
    איתי עניאל - מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון (צילום: סטודיו מיקס,  יח"צ)
    איתי עניאל - מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון | צילום: סטודיו מיקס, יח"צ
  6. למידה חוויתית
    המוח שלנו זוכר היטב בטווח הארוך, ולעיתים לכל החיים, חוויות מעניינות ומרגשות מהעבר. הכווינו את עצמכם להכניס חוויות אל תוך תהליכי הלמידה ולהפוך כך את חומר הלימוד למעניין יותר.

    אופציה נוספת היא לקשר את החומר הנלמד לסיפורים מעניינים מהחדשות או אפילו לאירועים משפחתיים שעסקו באותן הסוגיות. 
  7. חשיבה יצירתית אסוציאטיבית
    שאלו את עצמכם שאלות כמו "מה זה מזכיר לי?" או "איך אני הולכ/ת לזכור את זה בצורה מעניינת?". השאלות האלה יפתחו חשיבה יצירתית ויאפשר לקשר את חומר הלימוד לאסוציאציות מעניינות שיעזרו לכם לזכור את החומר טוב יותר. אסוציאציות מאפשרות לקשר מידע חדש שהוא עדיין לא מספיק חזק בזיכרון, למידע קיים שהוא כבר מוטמע וחזק בזיכרון - ובכך מחזקות את המידע החדש.

    ככל שבנק האסוציאציות שלכם יהיה עשיר יותר, כך תצליחו לזכור מידע חשוב למשך זמן רב יותר. במילים אחרות: ככל שהדרך תהיה יצירתית, מעניינת ומקושרת יותר כך תפקוד הזיכרון לטווח הארוך ישתפר יותר לאורך זמן.
 הכותב איתי עניאל הוא מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון