הביקוש לדרכונים זרים בקרב אזרחים ישראלים רק הולך ועולה בשנים האחרונות, וחלק גדול מהמבקשים עושים זאת כדי לנצל את ההזדמנות ללימודים חינם (או לפחות במחיר מוזל) באירופה.

בעוד יוקר המחייה בארץ נותן את אותותיו גם בקרב קהילת הסטודנטים, מתברר שבעברו השני של הים התיכון החיים מציעים לצעירים הרבה יותר ממילקי זול. (וזה עוד מבלי לדבר על הצורך לתחזק מגורים, עבודה וכמובן – לשלם על הלימודים). מבחר תחומים רחב, מוסדות מובילים, מגורים עצמאיים ודלתות פתוחות לשוק העבודה הגלובלי – הם רק חלק מהבנפיטס שיש ליבשת השכנה להציע.

אבל נשאלת השאלה עד כמה באמת הפנטזיה על לימודים בחו"ל באמת כל כך ורודה? החלטנו לבדוק אילו תנאים תקבלו במדינות שדרכונן הפך לפופולרי בקרב ישראלים – מי זכאי לקבל אזרחות? איפה תשיגו את הקפוצ'ינו הכי זול וכמה יעלו לכם הלימודים?

פורטוגל: מבחר מוסדות ושכר לימוד משתלם

מי זכאי לקבל דרכון?
צאצאים למגורשי ספרד. בדיקת הקשר המשפחתי מתבצעת על ידי בדיקת שמות משפחה וארצות מוצא של כל אחד מההורים, מהסבים ומהסבתות של מגיש הבקשה.

מה תקבלו בתחום הלימודים?
פורטוגל מציעה מגוון מוסדות לימודים פרטיים וציבוריים. בסקטור הציבורי קיימים בפורטוגל כ-20 בתי ספר מקצועיים (אחיות, ראיית חשבון ועוד), כ-14 אוניברסיטאות ועוד כ-6 אקדמיות צבאיות ובתי ספר לשוטרים. בסקטור הפרטי קיימים בפורטוגל כ-64 בתי ספר מקצועיים ו-36 אוניברסיטאות.

בעלי דרכון אירופי יכולים ליהנות משכר לימוד נמוך במיוחד. במוסדות לימוד ציבוריים שכר הלימוד נע בין 950 ל-3,000 אירו לשנה, תלוי בסוג התואר (ראשון, שני או דוקטורט). במוסדות הפרטיים המחירים קצת יותר גבוהים ונעים בין 3,323 ל-3,872 אירו לשנה, לכל תואר.

כמה עולה לחיות שם?
פורטוגל נחשבת לאחת המדינות הזולות באירופה. יוקר המחייה משתנה בהתאם לאזור המגורים, אבל הסטודנט הממוצע יכול לחיות עם 500 עד 800 אירו בחודש. ליסבון נחשבת לעיר יותר יקרה ושם התקציב הוא בין 600 ל-900 אירו בחודש בממוצע.

פורטוגל (צילום: shutterstock By Nella)
פורטוגל: מבחר מוסדות ושכר לימוד משתלם | צילום: shutterstock By Nella

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז ליסבון ב-589 אירו, ודירת חדר לא במרכז העיר ב-431 אירו.
מצאנו דירת 3 חדרים במרכז ליסבון ב-1,060 אירו, כשדירה באותו גודל מחוץ למרכז תעלה כ-708 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 794 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 1.24 אירו בממוצע.

רומניה: עד 8,000 אירו הנחה לשנה

מי זכאי לקבל דרכון?
על פי חוק האזרחות ברומניה, מי שרוצה לקבל אזרחות רומנית צריך להוכיח שהוא בעל שורשים רומניים לפי הקריטריונים והכללים של המדינה.  

מה תקבלו בתחום הלימודים?
ברומניה קיימים כ-92 מוסדות לימוד שונים. שכר הלימוד הממוצע לסטודנטים בעלי אזרחות אירופית נע בין 400 ל-1,000 אירו לשנה, תלוי במוסד ובתואר. לסטודנטים ללא דרכון אירופי שכר הלימוד הממוצע ינוע בין 500 ל-9,000 אירו לשנה.

כמה עולה לחיות שם?
עלות המחייה ברומניה מאוד זולה, וכמו פורטוגל גם היא נחשבת לאחת המדינות הזולות ביותר באירופה.

 -  (צילום: Aleksandar Todorovic / Shutterstock)
רומניה: עד 8,000 אירו הנחה לשנה | צילום: Aleksandar Todorovic / Shutterstock

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז בוקרשט ב-368 אירו, ודירת חדר לא במרכז העיר ב-263 אירו.
מצאנו גם דירת 3 חדרים במרכז בוקרשט ב-640 אירו, כאשר מחוץ למרכז דירה באותה גודל עולה כ-406 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 603 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 1.84 אירו בממוצע.

ספרד: מקום טוב באמצע

מי זכאי לקבל דרכון?
כמו בפורטוגל - צאצאים למגורשי ספרד, כאשר בדיקת הקשר נעשית באופן זהה לזו המתבקשת בפורטוגל.

מה תקבלו בתחום הלימודים?
בספרד קיימות כ-50 אוניברסיטאות ציבוריות, 12 אוניברסיטאיות פרטיות, ובנוסף ישנם בתי ספר מקצועיים איכותיים רבים. שכר הלימוד הממוצע באוניברסיטה ציבורית, ללא דרכון אירופי, עומד על כ-3,000 אירו לשנה לסטודנט. לעומת זאת, סטודנט בעל דרכון אירופי ישלם שכר לימוד זול משמעותית הנע בין 500 ל-1,500 אירו לשנה בלבד.

כמה עולה לחיות שם?
אמנם ספרד לא נחשבת למדינה הכי זולה באירופה, אך ביחס לערים מרכזיות אחרות ביבשת - כמו לונדון או פריז - היא נחשבת לנוחה וזולה. כמו כן, המחירים במדינה משתנים בהתאם לעיר בה בוחרים לגור.

מדריד (צילום: שאטרסטוק)
מצאנו דירת חדר במרכז מדריד ב-810 אירו | צילום: שאטרסטוק

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז מדריד ב-810 אירו, ומחוץ למרכז העיר ב-600 אירו.
דירת 3 חדרים במרכז מדריד תעלה בממוצע כ-1,500 אירו, וכשמתרחקים מהמרכז המחיר צפוי לצנוח לכ-1,000 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 1,471 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 1.73 אירו בממוצע.

יוון: השכירות זולה, הקפה יקר

מי זכאי לקבל דרכון?
כמו פורטוגל וספרד - צאצאים למגורשי ספרד, כאשר גם בדיקת הקשר נעשית באופן זהה. רוב המשפחות היהודיות שהגיעו ליוון השתייכו למגורשי ספרד.

מה תקבלו בתחום הלימודים?
מרבית התכניות לתארים ראשון ושני באוניברסיטאות הציבוריות ביוון, הן בחינם לסטודנטים ממדינות האיחוד האירופי. סטודנטים שאין להם אזרחות אירופית יצטרכו לשלם שכר לימוד של כ-1,500 יורו (5,800 שקל) בשנה.

כמה עולה לחיות שם?
כידוע, כבר עשור שיוון סובלת ממשבר כלכלי חמור ויוקר המחייה בה נמוך בהתאמה. יחד עם זאת, בערים מרכזיות, כמו אתונה, המחירים קצת יותר יקרים. אדם יחיד צריך בממוצע כ-620 אירו למחייה בחודש, לא כולל שכר דירה.

אתונה יוון (צילום: Milan Gonda Shutterstock)
אתונה: השכירות זולה, הקפה יקר | צילום: Milan Gonda Shutterstock

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז אתונה ב-311 אירו ודירת חדר לא במרכז העיר ב-286 אירו.
מצאנו דירת 3 חדרים במרכז אתונה ב-536 אירו, כאשר מחוץ למרכז המחיר נשאר די דומה ועומד על כ-527 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 717 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 2.86 אירו בממוצע.

פולין: השכלה גבוהה בחינם

מי זכאי לקבל דרכון?
על פי חוק האזרחות בפולין, מי שרוצה לקבל אזרחות פולנית צריך להוכיח שהוא בעל שורשים פולניים לפי הקריטריונים והכללים של המדינה.  

מה תקבלו בתחום הלימודים?
הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה ציבוריים הם בחינם לאזרחי המדינה ולבעלי דרכון מקומי. סטודנטים שאינם אזרחי המדינה, יצטרכו לשלם בין 2,000 אירו לשנה לתואר ראשון ושני ועד 3,000 אירו לשנה לדוקטורט. אוניברסיטאות פרטיות עולות כ-50,000 אירו לשנה, תלוי בתחום הלימודים ובתואר.

כמה עולה לחיות שם?
פולין היא מדינה מאוד נגישה עם כלכלה יציבה. עלות מחייה ממוצעת נעה בין 450 ל-650 אירו לחודש. בערים גדולות יותר כמו קראקוב או ורשה העלות יקרה יותר והיא נעה בין 500 ל-850 אירו לחודש.

ורשה (צילום: Velishchuk Yevhen, Shutterstock)
פולין: השכלה גבוהה בחינם | צילום: Velishchuk Yevhen, Shutterstock

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז ורשה ב-556 אירו ודירת חדר לא במרכז העיר ב-428 אירו.
דירת 3 חדרים במרכז ורשה תעלה כ-993 אירו, ומחוץ למרכז העיר מחירה יעמוד על 732 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 925 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 2.26 אירו בממוצע.

צרפת: הלימודים זולים, המחייה בשמיים

מי זכאי לקבל דרכון?
צאצאים למגורשי ספרד (לפי הקריטריונים שכבר מנינו קודם), אם לא ניתן להוכיח שורשים מגירוש ספרד ניתן גם להגיש בקשה לקבלת אזרחות, על פי חוק האזרחות של צרפת.

מה תקבלו בתחום הלימודים?
מערכת הלימודים בצרפת נחשבת לאחת הטובות והנגישות בעולם. אמנם הלימודים הגבוהים בצרפת אינם בחינם, אך שכר הלימוד באוניברסיטאות הציבוריות בצרפת הוא מאוד נמוך. כמה נמוך? המחיר לשנה עבור לימודי תואר ראשון עומד על כ-170 אירו, 243 אירו לתואר שני ו-380 אירו לשנה לדוקטורט.

כמה עולה לחיות שם?
עלות המחייה בצרפת בממוצע עומדת על כ-800 אירו בחודש (ללא שכר דירה). בפריז העלות החודשית לאדם יחיד יקרה יותר והיא עומדת על כ-891 אירו לחודש (גם כאן, ללא שכר דירה).

שכ"ד חודשי:
מצאנו דירת חדר במרכז פריז ב-1,164 אירו, כאשר מחוץ למרכז מצאנו דירת חדר ב-856 אירו.
דירת 3 חדרים במרכז פריז מצאנו ב-2,472 אירו ומחוץ למרכז העיר ב-1,687 אירו.

משכורת ממוצעת (נטו): 2,358 אירו.
כוס קפוצ'ינו: 3.35 אירו בממוצע.

למעלה מ-900,000 ישראלים מחזיקים באזרחות נוספת

על פי נתונים של חברת פספורטוגו, המתמחה בהנפקת דרכונים, למעלה מ-900,000 אנשים במדינת ישראל מחזיקים באזרחות נוספת, ויותר מ-30,000 נמצאים בתהליך לקבלת אזרחות אירופית. בנוסף, על פי נתוני הקהילה היהודית מפורטוגל, בין השנים 2016 ל-2017 חלה עלייה של כ-400% במספר הבקשות לדרכון ספרדי או פורטוגלי. רק בשנה האחרונה הופקו 15,000 תעודות לידה פורטוגליות וספרדיות בכל העולם. כיום ההערכות סוברות כי ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם במספר הבקשות לדרכונים אלה.

"אנחנו מקבלים אלפי פניות בחודש", מספר עו"ד מוטי כהן מחברת פספורטוגו, "הרוב המכריע של הפניות מגיע ממועמדים בני 20 עד 50, התפלגות זו תואמת את המגמה בעולם. על פי נתוני הקהילה היהודית בפורטוגל כ-65% מהמועמדים הם מתחת לגיל 50".

כמה יעלו לכם לימודים באירופה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
יותר מ-30,000 ישראלים נמצאים בתהליך לקבלת אזרחות אירופית | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אז כמה כל זה עולה? ובכן, סביר להניח שחלק ניכר מהכסף שתחסכו בזכות הדרכון למימון הלימודים, תצטרכו להוציא על להנפיק אותו. עלות הפרוצדורה כולה נעה בין 10 ל-12 אלף ש"ח לאדם יחיד, תלוי בתהליך הנדרש ובחברה המבצעת. כמו כן, אם אתם מתכננים לימודים באירופה בשנה הקרובה, אז כדאי שתדעו שהזמן הממוצע מהגשת הטפסים ובקשת המועמדות ועד להפקת הדרכון המיוחל עם שלל ההטבות שהוא מביא עמו, אורך בין שנה וחצי לשנתיים.