בחסות משבר הקורונה, רובם ככולם של המוסדות האקדמיים בישראל דיווחו על עלייה חדה במספר הנרשמים ללימודים בשנת תשפ"א, ורובם אף העידו שגם הגיל הממוצע של הסטודנטים ירד השנה. אולם, כידוע, המשבר לא הביא רק לעלייה בשיעור הסטודנטים, כי אם גם לשינויים דרמטיים במתווה הלימודים, לפגיעה בחוויה הסטודנטיאלית וככל הנראה לעלייה בסף הלחץ של מי שהתחילו השבוע את השנה הראשונה ללימודיהם.

וכדי להרגיע קצת את מפלס החרדה, שאלנו סטודנטים ותיקים איזו עצה היו רוצים שייתנו להם, אילו הם בעצמם היו מתחילים כעת את הלימודים מההתחלה. הנה מה שהם אמרו לנו:

  1. התחברו עם סטודנטים אחרים
    במבט לאחור עוד תבינו שהחברויות שיצרתם במהלך התואר, היו חשובות לא פחות מהלימודים עצמם. החברים שתכירו יהיו אלה שבזכותם תשמחו לבוא לקמפוס, מי שיעזרו לכם ברגעים הקשים וגם מי שיספרו לכם, מזמן אחרי שסיימתם ללמוד, על משרה שווה שהתפנתה ומתאימה בדיוק לכם. וכן, אפשר להכיר חברים גם כשלומדים ב"זום", למשל דרך קבוצות למידה, התייעצות לגבי תרגילי הגשה - והרשימה עוד ארוכה.
  2. אבל, אל תדאגו אם לא תמצאו חברים מיד
    סטטיסטית, רוב הסטודנטים לא מכירים את החברים הכי טובים שלהם ביום הראשון ללימודים, ולעיתים - אף לא בשנה הראשונה ללימודים. גם אם לא התחברתם לאנשים כבר בתחילת הסמסטר, זה לא אומר שתבלו את השנים הבאות לבדכם - תנו לזה זמן, וזה עוד יקרה בטבעיות.
  3. אל תחששו לשאול שאלות במהלך ההרצאה
    אם לא הבנתם משהו שהמרצה אמר או שפספסתם את המשפט האחרון שלו - אל תחששו להצביע ולשאול. בהתחלה זה אולי יהיה מביך - במיוחד בלימודים ב"זום", כשכולנו מודעים לעצמנו יתר על המידה - אבל בהמשך זה כבר יבוא בטבעיות. מעבר לכך, היו בטוחים שלרוב אתם ממש לא היחידים שישמחו להסבר נוסף.
  4. ועדיין, אל תגזימו עם השאלות
    נכון, חשוב לשאול - אבל במידה. אם אתם מרגישים שאתם מגזימים לפעמים עדיף לעצור, ולפנות למתרגלים או למרצים בשעות הקבלה. ואם כבר בשאלות עסקינן - נסו לא להיות אלה שמצביעים רגע לפני תום ההרצאה וגורמים לכל יתר הכיתה לחכות. אם נזכרתם בשאלה ברגע האחרון, תוכלו לפנות למרצה באופן פרטי.
  5. היעזרו בשעות הקבלה של המתרגלים והמרצים
    אם כבר הזכרנו את עניין שעות הקבלה - חשוב שתפנימו כי שעות הקבלה נקבעו עבורכם, כדי שתבינו את החומר טוב יותר ותשאלו את מה שלא הספקתם לשאול במהלך ההרצאה. לכן, אל תתביישו לנצל את שעות הקבלה, גם אם באופן מקוון.
  6. אל תפגרו בהרצאות
    בעידן ה"זום", הרצאות רבות מוקלטות וניתנות לצפייה במועד מאוחר יותר. אך עדיין, ישנם יתרונות לצפייה בהרצאות בזמן אמת, ובין היתר בשל העובדה שכך יתאפשר לכם לשמור על שגרה מסוימת. אם בכל זאת תעדיפו לצפות בהקלטות בזמן ובקצב הנוחים לכם, השתדלו לצפות בהן בסמוך למועד העלאתן, או לכל הפחות בימים העוקבים - וכך תימנעו מפיגור משמעותי בחומר.
  7. אל תדאגו לגבי איך שאתם נראים ב"זום"
    נדמה שהלימודים המקוונים הפכו את כולנו למודעים הרבה יותר לאופן שבו אנו נראים במהלך ההרצאות, ואם נודה באמת - מצלמת האינטרנט לרוב לא עושה עימנו חסד. אבל, בפועל, כנראה שאף אחד לא מתעמק בתמונה שלכם מלבדם, ולכן עדיף לשחרר. טיפ קטן: אם תסתירו את התמונה שלכם מעצמכם (קיים פיצ'ר כזה) - אולי היא תעסיק אתכם פחות.
  8. הכינו טבלת משימות יומית או שבועית
    הלימודים מהבית דורשים משמעת עצמית רבה יותר, ולכן קל "ללכת לאיבוד", לדחות משימות, לפגר בהרצאות ולצבור פערים שיהיה קשה לגשר עליהם בתקופת המבחנים. כדי להימנע מכך, כדאי להכין טבלת משימות יומית או שבועית שתסייע לכם לשמור על סדר יום ועל ארגון.
  9. התחילו משימות מוקדם
    בשנה הראשונה ללימודים אתם עדיין לא יודעים כמה זמן נדרש לכם כדי לסיים עבודה להגשה, להכין מחברת בחינה או לכתוב סיכום - ולכן עדיף להתחיל מוקדם ולכל היותר לגלות שנותר לכם עוד זמן פנוי, מאשר להגיע לרגע האמת לא מוכנים.
  10. נסו ללמוד בקבוצות
    לא כולם מסתדרים עם למידה בקבוצות, ויש מי שמעדיפים ללמוד לבד, אבל אין ספק ששווה לנסות ללמוד עם סטודנטים נוספים. אם תגלו שלמידה בקבוצות תורמת לכם - הרווחתם גם מבחינה אקדמית, וגם מבחינה חברתית.
  11. שתפו בסיכומים
    רגע לפני תחילתה של תקופת המבחנים, כל סטודנט שמסכם מוצא עצמו עומד לפני דילמה - האם לשתף אחרים בסיכומים ששקד עליהם במהלך הסמסטר או לשמור אותם לעצמו? ההמלצה שלנו - שתפו. מעבר לכך שמי שיקבל את הסיכום ודאי יעריך זאת ויזכור אתכם לטובה (ואין לדעת מתי יתהפך הגלגל ותזדקקו לעזרתו) - הרבה יותר כיף ללמוד באווירה חברית ושיתופית ולא תחרותית.
  12. מצאו עבודה הקשורה לתחום הלימודים
    קל להישאב ללימודים האקדמיים ולאפשר להם להפוך למוקד חייכם, ולכן כדאי לעבוד במהלך התואר, ובייחוד במשרה הקשורה לתחום הלימודים. עבודה במהלך התואר תסייע לכם לשמור על איזון מבחינת הזמן שאתם מקדישים ללימודים, תספק לכם ניסיון מעשי וכמובן - לא תזיק מבחינה כלכלית.
  13. התנדבו
    תואר ראשון הוא הזדמנות מעולה להתנדב באחת מבין אינספור תוכניות ההתנדבות המיועדות לסטודנטים. מגוון התוכניות כל כך רחב - כך שכולם יכולים למצוא משהו שמדבר אליהם. מעבר לדברים האנוכיים, לכאורה, שתקבלו מזה (קשרים, ניסיון, ידע מעשי, אולי אפילו נקודות זכות או מלגה), אין כמו התרוממות הרוח שמגיעה אחרי שיודעים שעשינו טוב למישהו אחר – בלי ציניות.
  14. לפני בחירת הקורסים - בדקו את רשימת המטלות
    לא בכל חוגי הלימודים ניתנת לסטודנטים בחירה בין קורסים, ולעיתים הבחירה ניתנת החל מהשנה השנייה ללימודים בלבד. בכל אופן, אם מתאפשרת לכם בחירה, שימו לב לרשימת המטלות בקורסים שאתם בוחרים, וודאו שאתם בוחרים במכלול קורסים שיאפשר לכם "מרווח נשימה".
  15. וגם - בדקו את התפלגויות הציונים
    חשוב להעיף מבט גם בהתפלגויות הציונים בשנים הקודמות בקורסים העומדים לבחירתכם, כדי לחסוך מעצמכם עוגמת נפש עתידית בדמות קורסים שפשוט אי אפשר (או לפחות קשה מאוד) לקבל בהם ציונים טובים.
  16. חפשו מלגות
    לא תאמינו כמה מלגות שונות מוצעות לסטודנטים - החל ממלגות התנדבות, עובר במלגות אשר תלויות במצב סוציואקונומי או בהישגים אקדמיים וכלה במלגות לחיילים משוחררים. כולם יכולים למצוא מלגה שמתאימה להם, וכל מה שנדרש - הוא לחפש.
  17. דברו עם מישהו שעשה את זה קודם
    מי שיוכלו לתת לכם את העצות הטובות והרלוונטיות ביותר, אלה הם הסטודנטים בחוג שלכם - בשנים שמעליכם. מצאו סטודנט כזה שיוכל לעזור לכם, ואל תהססו להתייעץ איתו. כמובן, בגבול הטעם הטוב.
  18. אל תיקחו את הלימודים קשה מדי
    סטודנט בשנה הראשונה הוא כנראה אחד היצורים הלחוצים ביותר בטבע. נכון, כדאי להתייחס ללימודים ברצינות הראויה, אבל במבט לאחור תגלו שאף מבחן לא יחרוץ את גורלכם האקדמי וזה פשוט לא שווה את הסטרס. נסו להירגע ולקחת דברים בפרופורציות.
  19. שמרו על אורח חיים בריא
    בין הלימודים האקדמיים, העבודה והחיים האישיים - קל להזניח את הבריאות, לוותר על פעילות גופנית ולהעדיף אוכל מהיר וזמין על פני תזונה נכונה. אבל, בסופו של דבר, אין תחליף לאורח חיים בריא, שלא רק יגרום לכם להרגיש טוב עם עצמכם אלא גם יסייע לכם להתרכז. טיפ קטן: לפעמים, דווקא בימי לימודים עמוסים ומעייפים, הליכה של שעה בבוקר או בערב תמלא אתכם באנרגיות חדשות.
  20. אל תחששו לשנות כיוון
    בתחילת הסמסטר אתם עשויים לגלות לחרדתכם שהקורסים שאתם לומדים פשוט לא מעניינים אתכם. אנו ממליצים לתת לזה זמן - השבועות הראשונים לא בהכרח מעידים על התואר כולו. אבל, אם עבר מספיק זמן ואתם עדיין מרגישים שאתם נמצאים במקום הלא נכון, אל תחששו לשנות כיוון - עדיף להתחיל מחדש אחרי סמסטר אחד או שניים, מאשר לסיים תואר בתחום שאין סיכוי שתעסקו בו.