התלבטתם, התחבטתם התייעצתם וסוף סוף החלטתם מה ללמוד, התקבלתם ונרשמתם; אבל בקרוב תגלו שרק לאחר ששנת הלימודים מתחילה, מתבהרים הפרטים הסופיים: איך תיראה מערכת השעות, כמה באמת יעלה שכר הלימוד השנה, לכמה בחינות יהיה צריך לגשת בסוף הסמסטר ועוד. בנוסף, מתבהר פרט שיכול להיות כואב לחלק מהאנשים – כמה כסף הצלחתם לחסוך עד תחילתה של שנת הלימודים? לחלק ימתין סכום נכבד שיבטיח להם רווחה כלכלית, אולם לאלו שהעבירו את חופשת הסמסטר בטיול תרמילאים בהודו או בסיילים בניו יורק, יש סיכוי גבוה להתחיל את השנה הקרובה עם קשיים כלכליים.

כאן נכנס לתמונה מושג שאין סטודנט שלא שמע עליו – מלגת לימודים. מדובר בעולם ומלואו ששווה להשקיע בו את המאמץ ואת הזמן. יעידו על כך סטודנטים ששילמו את מלוא שכר הלימוד שלהם ממלגות לימודים – גם במהלך התואר הראשון וגם במהלך התואר השני. עם זאת, חשוב לזכור שלא כולם מצליחים לקבל מלגות, לכן, חשוב לדעת איך להיכנס לתהליך.

סוגי המלגות

השלב הראשון בתהליך הוא מיפוי סוגי המלגות שתוכלו להגיש אליהן מועמדות, ישנן מלגות שעבורן תצטרכו לעשות משהו- מעין התנדבות או פעילות חברתית וישנן מלגות שלא מצריכות מכם לעשות כלום וניתנות לסטודנטים על פי הרקע שלהם. בגדול ניתן לחלק את המלגות למספר קטגוריות מרכזיות:

מלגות הכוללות מעורבות חברתית – מלגות מסוג זה מצריכות מהסטודנטים פעילות עבור קבלת המלגה. הפעילות היא בדרך כלל פעם בשבוע בלבד לאורך הסמסטר או שנת הלימודים. וגובה המלגות יכול לנוע בין 5,000 שקלים ועד 25,000 שקלים לשנה למשך כל התואר.

לכל המלגות הכוללת התנדבות >

מלגות לחיילים משוחררים – מלגות אלו לרוב פתוחות להגשה עבור סטודנטים אשר השתחררו מהשירות הצבאי שלהם ב-5 השנים האחרונות. שימו לב שגם אם ביצעתם שירות לאומי, כנראה שחלק גדול מהמלגות ל'חיילים משוחררים' מתאימות גם לכם.

לכל המלגות לחיילים משוחררים>

מלגות לפי מוצא/מגזר – מלגות אלו הן לרוב מלגות אשר אינן דורשות פעילות חברתית עבור זכיה בהן. המלגות יכולות להיות לפי מוצא הסטודנטים (למשל מלגות ליוצאי אתיופיה), או לפי מגזר הסטודנטים (למשל מלגות לסטודנטים חרדים/ערבים). 

לכל המלגות המבוססות על מוצא>

מלגות לתושבי הפריפריה – ישנן מלגות המוענקות לסטודנטים לפי מקום המגורים שלהם. חלק מהמלגות פתוחות להגשה רק לתושבי הפריפריה, ובחלק מהן זה אינו תנאי סף אך בהחלט מעניק ניקוד חיובי.

לכל המלגות לתושבי הפריפריה>

קיימות מלגות רבות ושונות, והמלגות נפתחות ונסגרות להרשמה בתדירות גבוהה, לכן חשוב להישאר מעודכנים ולעקוב מידי חודש אחר רשימת המלגות הפתוחות להרשמה. 

מילוי טפסים (צילום: By panitanphoto, shutterstock)
תצטרכו למלא לא מעט טפסים | צילום: By panitanphoto, shutterstock

אז איך זוכים במלגה?

תהליך קבלת המלגה הוא בהחלט לא פשוט וגם לוקח זמן. ניתן לחלק אותו לכמה שלבים עיקריים, כאשר השלב הראשון והמשמעותי ביותר הוא מציאת המלגות המתאימות לכם, אליהן תוכלו להגיש מועמדות.

איתור המלגות המתאימות- לכל סטודנט ישנן מלגות אחרות המתאימות לנתונים האישיים שלו, כאשר לכל מלגה ישנם תנאי סף שונים הקובעים 'מי יכולים להגיש מועמדות למלגה ומי לא'. היום, כאשר כל המידע נגיש הכי פשוט לחפש בגוגל מידע על המלגות ולקרוא על המלגות הרלוונטיות אליכם, דרך נוחה במיוחד למצוא את מלגות היא להיכנס ל- Milgapo, אתר המכיל למעלה מ-850 מלגות שונות ומציע למצוא עבורכם את המלגות שמתאימות לכם באופן אישי.

מילוי טופס המועמדות- מצאתם מלגה שמתאימה לכם? מעולה, תאריך הפתיחה של המלגה הגיע? מדהים, מה נשאר עכשיו? להגיע את המועמדות. לכל מלגה יש 2 חלקים בהגשה: מילוי הטופס, וצירוף המסמכים.

בטופס המועמדות הכי חשוב לרשום את האמת. ממש לא כדאי להמציא נתונים, מכיוון שעליכם לצרף מסמכים המעידים על כך ואם לא תצרפו את המסמכים אז הנתונים שצויינו לא באמת שווים משהו. כמעט תמיד ניתן לפרט בסוף הטופס פרטים אישיים שהמועמד מעוניין להוסיף וזה בהחלט מומלץ.

צירוף המסמכים- המסמכים שתתבקשו לצרף משתנים בהתאם לסטטוס האישי שלכם: נשואים/רווקים. רווקים לרוב יתבקשו להעביר מסמכים אישיים ובנוסף גם מסמכים הקשורים להורים, בניגוד לנשואים אשר יתבקשו להעביר מסמכים אישיים וגם מסמכים של בן/בת הזוג.

מה הם המסמכים הנפוצים? תלושי שכר אחרונים, תדפיס עו"ש של שלושת החודשים האחרונים, אישור מעמד לא עובד במידה ויש, אישור על אחוזי נכות במידה וקיימים, ובכלל - כל מסמך המעיד על מצב סוציו-אקונומי נמוך יכול לסייע לכם בזכיה במלגה.

 קבלת התשובות- השלב שכולנו חיכינו לו, הוא לא תמיד הנעים ביותר. לצערנו, מלגות רבות אינן מעניקות תשובות לסטודנטים אשר לא זכו במלגה וסטודנטים רבים מוצאים את עצמם "באוויר" כיוון שלא קיבלו עדכון על כך שמועמדותם לא התקבלה.

מבחינת זמנים, לרוב התשובות מוענקות תוך 2-3 חודשים, אך זה לא תמיד המצב . ישנן מלגות המעניקות תשובות בתוך שבועיים שלושה, וישנן מלגות שיכולות להעניק תשובות גם אחרי 10 חודשים מרגע ההרשמה של המועמד!

זכיתם במלגה? מזל טוב. ברוב המאוד גדול של המקרים הכסף יועבר ישירות לחשבון הבנק שלכם.

בשורה משמחת (צילום:  fizkes, shutterstock)
לא תמיד התשובה משמחת | צילום: fizkes, shutterstock

מה הסיכוי שלכם לקבל מלגה? הנה קצת נתונים

ישנן כ-850 מלגות הפתוחות להגשה כאשר בכל שנה ישנן כאלה הנסגרות וכאלו חדשות הנפתחות להגשה.

ב-2019 חולקו לא פחות מ-1.2 מליארד שקלים במלגות לסטודנטים במוסדות הלימוד השונים. על פי אתר המלגות Milgapo, בשנת 2019 63% ממחפשי המלגות היו נשים בעוד רק 37% גברים.

35% מהסטודנטים אשר הגישו מועמדות למלגות עצמאית זכו במלגה, בעוד 74% מהסטודנטים אשר השתמשו בשירות Milgapo זכו לפחות במלגה אחת לשנת 2019. 

*המידע נמסר על-ידי אתר מלגפה. להתאמת מלגות באופן אישי ולהגשת מלגות באופן אוטומטי היכנסו לאתר www.milgapo.co.il