החזרה ללימודים לסטודנטים, תוך שהיא אינה מתייחסת במתווה לדרישת הסטודנטים המבקשים החזרים כספיים, עבור הקורסים שלא נלמדו או נלמדו באופן חלקי בלבד.

מקורות באגודת הסטודנטים, המייצגת למעלה מ-6,500 סטודנטים וסטודנטיות הלומדים בכללה, טוענים שהנהלת המכללה בחרה לכאורה להתעלם מהם, כשהיא קובעת מתווה חזרה ללא שיתופם ובאופן חד צדדי. לדברי הנהלת אגודת הסטודנטים מדובר בהפרה בוטה של המנהל התקין. על פי המתווה שפרסמה ההנהלה, קורסים רבים לא יושלמו כלל וחלק יושלמו באופן חלקי, א-סינכרוני וללא שום החזר או פיצוי כספי.

תהיה נשירה המונית מהלימודים – לא יכולים לעמוד בעומס הכלכלי והאקדמי

בעקבות הדברים, אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית ספיר הודיעה כי היא יוצאת למאבק נגד הנהלת המכללה, בדרישה לקבל החזרים כספיים עבור הקורסים שלא נלמדו. שוחחנו עם יו"ר אגודת הסטודנטים בספיר, יורי לוין: "אם לא די בכך שציבור הסטודנטים נפגע בעקבות מגפת הקורונה וכל סטודנט הפך לקובייה בזום, קבעה הנהלת המכללה מתווה חזרה מהשביתה באופן חד צדדי, המנותק מהמציאות ומתעלם מזכויות הסטודנטים".

"הכל התגלה בכלל במקרה. ביקשנו את המתווה אחרי השביתה - כדי שנדע איך הלימודים יראו - רצינו לדעת האם זה תואם לצרכים של הסטודנטים", הוא ממשיך, "אנחנו הצפנו את זה הלאה והמכללה התעלמה מאיתנו, למרות שהם טענו שהם עשו זאת בשיתוף פעולה. ההנהלה לא רוצה לשבת איתנו, לא רוצה להחזיר תשלומים ומתעלמת מאיתנו, אין שקיפות בהתנהלות שלהם. יש פה אוכלוסייה שברובה גרה בפריפריה, ולמרות שמכללת ספיר חורטת על דגלה כי היא מקדמת אנשים מהפריפריה, בפועל תהיה נשירה כי הם לא יכולים לעמוד בעומס הכלכלי והאקדמי".

לפי דברי האגודה, מסתמן כי הסטודנטים ייאלצו להתמודד לבדם עם השלמה של חומרים ופערים לימודיים שנוצרו במהלך תקופת השביתה, וזאת במקביל להתמודדות שלהם עם עבודה, פרנסה ושעות התנדבות שעליהם לתת בתמורה למלגות.

"אני סטודנט שנה ג', ואני מפרנס את עצמי ללא גב מההורים. פתאום ללא שום הסבר הגיוני המכללה החליטה לשנות את המתווה ואת התנאים שלנו הסטודנטים", אומר הראל בורפקר, סטודנט לתקשורת.

הראל בן 26, במקור מדימונה וכעת מתגורר בדירת שותפים בבאר שבע, הגיע ממשפחה ללא יכולת כלכלית לסייע לו בזמן התואר, ואין לו ברירה אלא לעבוד שעות רבות ולקחת מספר מלגות על מנת שיוכל לכלכל את עצמו ולממן את לימודיו, כשבמקביל הוא נדרש לעזור למשפחתו בתשלומי חשבונות לאחר שאימו עברה אירוע מוחי. בשלושת השנים שלו באקדמיה הספיק הראל לחוות שתי שביתות של למעלה מ-6 שבועות, רק שעכשיו עם משבר הקורונה, נדרש הראל להתמודד עם לחץ כפול. הדרישות החיצוניות והרצון להחזיק את הראש מעל המים גורם לכך שכמעט ובלתי אפשרי עבורו להשלים את החומר שהצטבר כתוצאה מהשביתה והוא חושש שלא יעמוד בהתחייבויות - ולכן לא יהיה זכאי לתואר בסוף השנה הקרובה. כעת נדרש הראל להשלים חומר ב-9 קורסים שונים.

"אני עושה מלגות כדי לממן את עצמי ועם הקורונה זה לא מקל את העניין", סיפר בורפקר, "דחייה, פריסה, אין תשובות לגביי. אני מאוד מאוכזב מהמוסד האקדמי, פשוט ממשיכים ללמד. תסכול מאוד גבוה, במיוחד עכשיו בימים של חוסר ודאות זה ממש לא מוסיף".

"במכללה לא ממש מתייחסים לקושי שעולה מסטודנטים שהם בעלי משפחה, תוך שאנחנו נמצאים במצב חירום במדינה".

בורפקר הוא לא המקרה היחיד שמלין על המתווה החדש, וכאשר אל המשוואה נכנסים גם סטודנטים שהם הורים, המצב הופך לקשה אפילו יותר.

"אני לחלוטין עם המרצים. גם עכשיו מאוד באים לקראתנו, הם באים ומורידים קצת חומר". אומרת יערה לב, בת 29 סטודנטית שנה א' לתרבות יצירה והפקה. יערה עובדת במוקד המידע למימוש זכויות של הג'וינט. מעבר לניהול משק בית עם שני ילדים ועבודה במשרה מלאה, במסגרת התואר לומדת יערה 5 ימים בשבוע כאשר במהלך השביתה למדה רק שני קורסים - אחד א-סינכרוני ואחד לסירוגין. כשנגמרה השביתה החלו שאר הקורסים, וכעת היא נאלצת ללמוד 8 קורסים במקביל, שאת חלקם היא נדרשת לסיים עד לסיום הסמסטר בסוף ינואר.

"מצד אחד המרצים מאוד עוזרים לנו, אבל כל ההחלטה הבזויה היא לא הגיונית", אומרת לב שהייתה מאלו שתמכו במחאת המרצים, אך כעת היא מתקשה להתמודד עם המתווה החדש: "אני התחייבתי ליומיים של לימודים. אני גם עובדת וגם עם שני ילדים ובחודש הקרוב אני הולכת ללמוד שבוע שלם, וזה מאוד בעייתי. אני אמורה להיות בעבודה אבל זה יוצר מצב שאם אני לא יכולה להיות בשיעור קשה לי להבין על מה מדובר. אם אני לא שואלת שאלות, קשה לי להשלים את החומר. אמנם המכללה אמרה שלא תהיה חובת נוכחות, אבל כן זה יופיע במבחנים ולכן חייבים ללמוד את זה. זה כמעט 15 שעות נוספות בשבוע - אני חושבת שזה לא פייר כלפינו".

גם מור צור היא סטודנטית במכללה לצד להיותה אמא במשרה מלאה, ובמקביל היא עובדת כאחות אחראית בטיפת חלב ויושבת ראש ועד האחיות בבריאות הציבור במחוז דרום. "אני נמצאת  בשנה השלישית ללימודי משפטים, שנה קריטית שבה סוגרים התמחות בעריכת דין ומגישים עבודה סמינריונית. למרות השביתה הארוכה, מספר המטלות והחומרים זהה לשנת לימודים רגילה ושיעורי ההשלמה יוצרים מעמסה כפולה. פתאום כשחזרנו מהשביתה נאמר לנו שאנחנו צריכים להשלים הכל, ולאנשים שהם בעלי קריירה, כמוני, זה משהו שהוא סופר פוגע כי השיעורים שאנחנו נדרשים הם לא בימי הלמידה. זה גובה מאיתנו זמן, יש לנו משפחה, ילדים וקריירה והתחושה היא שבמכללה לא ממש מתייחסים לקושי שעולה מסטודנטים שהם בעלי משפחה".

לטענת צור, הדרישות מתעלמות מהמשבר הכללי שבו אנחנו נמצאים: "אל לנו לשכוח שכל הדרישה להשלמת השיעורים תוך פרק זמן קצר יחסית, העבודות שאנו נדרשים להכין בכמות לא מבוטלת קורה תוך זמן חירום במדינה, בו הילדים לא ממש הולכים לבית הספר, כך שהקושי אף גדול יותר לרבים מאיתנו".

 

מהמכללה האקדמית ספיר נמסר בתגובה: "הנהלת המכללה מברכת על סיום השביתה ועושה כל שביכולתה לצמצם את נזקיה ולאפשר לסטודנטים ללמוד את החומר שהפסידו כתוצאה מהשביתה. שכר הלימוד נקבע בהתאם לנקודות הזכות אליהן נרשמו הסטודנטים, והנהלת המכללה עומדת בהתחייבותה לספק את מלוא הידע בתמורה לתשלום שכר הלימוד, כולל השלמת החומר הנדרש במהלך השבועות הקרובים.

חשוב לחדד ולהבהיר; לא בוטלו קורסים, ולא נגבה שכר לימוד עבור קורסים שאינם מתקיימים.

מיד בתום השביתה, הועברה תכנית המתווה להתייחסות אגודת הסטודנטים וחלק מהבקשות הוטמעו ונכללו במתווה, לצד ההקפדה הבלתי מתפשרת על האיכות האקדמית בספיר. אנחנו מצטערים מאוד שהסטודנטים שלנו (כמו כלל הסטודנטים, בפרט במכללות הציבוריות) מתמודדים עם שנה כל כך מאתגרת, ומקדישים לילות כימים על מנת להקל עליהם. זאת, החל מהתאמת חומרי הלימוד ללמידה מקוונת, תמיכה טכנית ופדגוגית ועד פריסת תשלומים נוחה וסיוע במימון שכר הלימוד. נמשיך לפעול למען הסטודנטים שלנו בכל האמצעים. אנו מאמינים שבתוך זמן קצר נצליח לחזור למסלול שגרת לימודים ולשביעות רצון הסטודנטים שלנו. מאחלים לכולנו, הרבה בריאות והמשך שנת לימודים פורייה".