החלטת ראש הממשלה ומשרד הבריאות לסגור את מוסדות הלימוד האקדמאיים תפסה את ראשי האוניברסיטאות והמכללות בעיצומם של מאמצים קדחתניים להעברת תכני הלימוד בשיטה מקוונת. המאמצים נשאו פרי, ובפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה כבר התקיימו שיעורים ראשונים בצורה מקוונת לחלוטין.

"האוניברסיטאות עשו מאמצים אדירים על מנת שהסמסטר הזה ילמד", אומר נשיא אוניברסיטת חיפה ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, פרופ' רון רובין. "לכן יצאנו למבצע אקדמי טכנולוגי חסר תקדים בישראל - להעביר את כל הקורסים האוניברסיטאיים לשיטה מקוונת. האתגר הוא אדיר אבל יכולנו לו. אמנם, עצוב לראות כיתה ריקה, אבל זו הדרך היחידה להמשיך ולהעשיר את הסטודנטים שלנו בתקופה הלא פשוטה שעוברת עלינו".

עוד מוסיף פרופ' רובין, כי משבר הקורונה ישנה את צורת הלימוד באוניברסיטאות לא רק בתקופה הקרובה,  אלא ככל הנראה גם בטווח הארוך. "בהחלט יתכן שמשבר הקורונה ימריץ את האקדמיה להעביר יותר קורסים באופן מקוון גם בעתיד. ויחד עם זאת, שלא נתבלבל – אי אפשר לעודד יצירתיות וחשיבה ביקורתית אמיתית דרך מסך המחשב. גם בעתיד, תלמידים יגיעו לכיתות, יפגשו את המרצים, אחד את השני, יזינו ויאתגרו זה את זה. זאת דרכה של האקדמיה מאז ומעולם, ואני מאמין שכך היא גם תישאר".

גם מכללת אפקה עוברת להוראה ולמידה מרחוק החל מהיום, ועד להודעה חדשה - כל הקורסים והתרגולים יתקיימו במועדם המקורי ובהתאם למערכת השעות אך במרחב הווירטואלי, באמצעות מערכת ZOOM עם אופציה לשאלות הסטודנטים ומענה של המרצים בזמן אמת. גם שעות הקבלה של המרצים ישמרו כמתוכנן עבור הסטודנטים, ואלה יתבצעו און ליין דרך אותה מערכת.

״הצעדים שאנו נוקטים נועדו לשמור על בריאות הסטודנטים והסגל מחד ולשמור ככל אפשר על שגרת הלימודים בסמסטר הנוכחי מאידך", אומר פרופ׳ עמי מויאל נשיא מכללת אפקה להנדסה בתל אביב, "נמשיך לעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות ולעדכן בהתאם". בימים אלו המכללה מפעילה צוות מיוחד לטיפול בענייני הקורונה, המתעדכן כל העת בהתפתחויות ודואג לעדכון הסטודנטים וחברי הסגל. המבחנים במכללה בוטלו והמכללה אף נערכת עם קרן הלוואות לסטודנטים וסגל מנהלי אשר יכנסו לקשיים כלכליים לאור מצב המשק.

המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצ"ו חיפה עבר גם הוא ללמידה מלאה מרחוק. בשבוע האחרון המרכז הכין את המערכות למעבר מלא ללמידה מקוונת, כבר ביום חמישי המרצים קיבלו חומרים וסרטוני הדרכה, וביום שישי כל הסטודנטים עודכנו וקיבלו מכתבי הסבר מנשיא המכללה, פרופ' שמעון עמר, ומהמנהל האקדמי להיערכות לקראת השבוע הקרוב. בשלב זה עובדי המנהל יצמצמו את נוכחותם במרכז ויעבדו ברובם החל מיום שני מהבית, ואילו גרעין קטן וחיוני ימשיך בתורנויות לתמיכה מרחוק בסטודנטים ובמרצים.

במכללות רבות נוספות נערכים בימים אלו לאפשר למידה מרחוק לסטודנטים ומכינים את הסגל להתמודדות עם המצב. כך למשל, ערכה המכללה האקדמית אחוה מרתון סדנאות בקבוצות קטנות וכן סדנאות מקוונות לכלל סגל מרצי המכללה, על מנת להכשיר את כלל הסגל לעבודה מקוונת.  "נכון להיום כלל הקורסים במכללה מועברים באמצעות פלטפורמות מתקדמות בהן יוניקו וזום שבאמצעותן המרצים מלמדים באופן סינכרוני: המרצים מדברים והסטודנטים יכולים מיד לצפות בהם, ובמצגת ולהאזין להרצאה" אומרת מנכ"לית המכללה, ד"ר אתי גרובגלד. "באמצעות המודל המרצים יעלו מטלות לסטודנטים. כמו כן, בחינות מועד ב' יתקיימו באמצעים מקוונים גם הם. עוד המכללה הקימה קווי תמיכה וסיוע דיגיטאלי הן לסגל והן למרצים". היא שיתפה.  בנוסף, המכללה עורכת קורסים לא שגרתיים גם באמצעים דיגיטליים, דוגמת – "חדר סימולציה' בו יצולמו תרחישים עם שחקנים ומנחים והסטודנטים יופעלו באופן מקוון. במקביל, המכללה האקדמית אחוה נערכת להעניק סיוע לסטודנטים בהפגת חרדה ולחץ.

אישה יושבת על המיטה עם מחשב (צילום: andrew neel on unsplash)
אז מה אם אתם בבית? עדיף ליצור סביבת למידה ולא ללמוד מהמיטה | צילום: andrew neel on unsplash

גם האקדמית נתניה ערוכה ומתכוננת להעברת כלל קורסי הלימוד של כל בתי הספר לתארים הראשונים והשניים באמצעות מערכות למידה מרחוק, שיאפשרו לסטודנטים ליהנות מלמידה סינכרונית, המאפשרת השתתפות פעילה של כל אחד ואחת מהם בקורסים השונים, במטרה לאפשר לסטודנטים להמשיך בשגרת הלימודים.

במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה נערכים ללמידה מרחוק, אשר תתחיל ביום רביעי הקרוב. את ההתארגנות מובילה אסנת ברגר, ראש מדור הוראה וטכנולוגיות למידה במרכז לחינוך הנדסי וליזמות. "בשבוע האחרון ניתנו סדנאות פיזיות ומקוונות מסביב לשעון בנושא כלים להוראה סינכרונית וא-סינכרונית ועקרונות פדגוגיים. נרכשו לוחות לצורך הוראה מהבית של קורסי מתמטיקה ופיזיקה. ראשי המחלקות מנהלים שיחות עם המרצים השונים במחלקותיהם על מנת למפות את הדרך המיטבית עבורם להפוך את הקורס שלהם לקורס מקוון בזמן קצר מאוד" היא מספרת. "הוקם מוקד תמיכה בהוראה מקוונת הכולל מומחים מהמרכז לחינוך הנדסי וליזמות וכן מרצים מתוך המחלקות, שייתן מענה לשאלות פרטניות וקשיים שעולים, ונשלח מסמך הנחיות הכולל סרטונים ודגשים שונים למרצים ולסטודנטים. מכיוון שמספר גדול של קורסים כבר ניתן בגישת הכיתה ההפוכה, שבה ההרצאות מנוצלות לצרכי דיונים ותרגול,  וכן בגישת pbl, שבה מתקיימת הנחייה בקבוצות קטנות, המעבר יחסית חלק."

המרכז להכשרה והשמת עובדים להייטק האקריו, עבר זמנית ללימודים און ליין גם הוא, כאשר התלמידים והמרצים יוכלו לנהל את השירותים און ליין בענן. לצורך כך, הוקם מערך מורכב של שרתים וירטואליים בחוות השרתים הפרטית של האקריו, שיאפשרו לכל תלמיד להיכנס לאזור האישי שלו בענן ולהשתמש בכל התוכנות והיישומים להם הוא נדרש בקורס, וכן הוסדרו הרישיונות לשימוש בתוכנות. למשל, עבור תלמיד בקורס עיצוב גרפי, נפתחה הגישה לתוכנות העיצוב פוטושופ ואינדיזיין. "המצב הקיים מציב בפנינו אתגרים, מסר איתי בר נחום, מנכ"ל האקריו. "ממכללה פרונטלית, התאמנו את עצמנו למצב ותוך מספר שבועות הקמנו לכל אחד מהתחומים שלנו סביבת עבודה מרוחקת בענן, בהתאם לצרכים, לסביבת העבודה ולתוכנות בהם הם משתמשים. מהלך כזה, דורש השקעה כספית ולוגיסטית אדירה. לא רק הסטודנטים, גם עובדי התפעול, השירות, משאבי האנוש, ה-IT הרכש והמכירה עובדים כיום מרחוק ואנו תומכים גם בפעילות הסטודנטים וגם בפעילות העובדים בלמידה ועבודה מרחוק. עבור העובדים שעדיין מגיעים לעבודה, התקנו מתקני חיטוי וחילקנו מסיכות לעובדים כדי לשמור על כולם בטוחים ובריאים".

להקדיש ללמידה זמן ומקום ייעודיים

במכללת אוהלו, למידה מהבית דווקא אינה מצב חדש. אצלם, פעם בשנה - בחנוכה, למשך שבוע, הסטודנטים לומדים מהבית על מנת להתנסות ולתרגל את שיטת הלימוד. למרות התנגדותם של חלק מהמרצים והסטודנטים ההנהלה התעקשה, מתוך תפיסה שחשוב שהגננות והמורים של העתיד ידעו איך ללמוד וללמד מרחוק, כי מי יודע מתי יצטרכו לעשות זאת, - במצב ביטחוני, במצבי מזג אוויר קיצוניים - מגיפה עולמית לא הועלתה אז אפילו למחשבה, אבל כעת הם מיישמים את מה שתירגלו.

"תראו את התקופה הזאת כהזדמנות, אפילו כפולה", אומרת נהורה עמר- מרצה במכללת אוהלו – "הזדמנות לשגרת חיים כמו שתמיד חלמתם עליה- לקום בבוקר ולשתות שייק פירות, לעשות ספורט, לאכול יותר ירקות, להקשיב להרצאה במחשב ולקפל כביסה, והזדמנות להתנסות בלמידה מרחוק- להבין שהשד לא כזה גרוע. יתכן שתרצו לעבוד מהבית בעתיד, וגם לגבי לימודים- מי יודע אולי תתאהבו בשיטה ותתחילו לקחת קורסים שלמים מרחוק גם מאוניברסיטאות ברחבי העולם."

אבל איך עושים את זה בפועל?  "לא לחכות ולא להתמהמה- רק יצטברו עוד שיעורים בכל יום שעובר" אומרת נהורה. "אם השיעור הוא סינכרוני - המרצה קובע אתכם שעה וכולם נכנסים באותו הזמן - היכנסו כמה דקות לפני השעה הייעודית, על מנת לוודא שהכל בסדר (סאונד, סוללה, אם שלח לקרוא משהו לפני). ואם השיעור א-סינכרוני אז המרצה ייתן לכם מספר מטלות לעשות ומועד הגשה, המטלות יכולות להיות מגוונות כגון- לצפות בסרטון, לכתוב בקבוצת דיון, לקרוא מאמר ולענות על שאלות אמריקאיות ולכן היכנסו לכל קורס בנפרד- ענו על המטלות, אל תדחו. לא הבנתם משהו- קודם כל, תשאלו את גוגל, אחר כך חבר לקורס, ורק אחר כך בהודעה פרטית את המרצה, התתחשבו בו - שלא יקבל מאות הודעות ביום."

גם במכללת לוינסקי לחינוך, שידועה כמובילה בחדשנות פדגוגית וטכנולוגית, פיתחו מודלים ללמידה מקוונת, עוד הרבה טרם פרוץ המגפה בדגש רב על חוויית לומד משמעותית, ועל תקשורת טובה בין המרצים לבין הסטודנטים, גם במדיום המקוון. כבר ביום חמישי האחרון, עם פרסום החלטות משרד הבריאות בעניין מניעת התפשטות נגיף הקורונה, התקבלה במכללת לוינסקי לחינוך החלטה להיערך במיידי למעבר למתכונת הוראה מרחוק באמצעים מקוונים סינכרוניים וא-סינכרוניים.  במסגרת ההיערכות ניתנת תמיכה און ליין למרצים ולסטודנטים, פגישות צוותים מקוונות מרחוק והרחבת מוקד התמיכה. 

״משבר הקורונה דוחף קדימה את עולם הלמידה מרחוק במוסדות להשכלה גבוהה, בקצב מהיר ממה שהיה קודם לכן, זוהי קפיצת מדרגה. כמכללה להוראה  ההתנסות בלמידה  מרחוק מכינה  את פרחי ההוראה להתמודדות עם אתגרי המאה ה- 21 ,  בהם הלמידה מרחוק בבתי ספר תהיה חלק חשוב מתכנית הלימודים״, אומרת פרופ׳ מיכל בלר נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך.

מכללת ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס, נערכה גם היא מבעוד מועד לייצר המשכיות ורצף לימודים גם בשעת משבר’ uכבר אתמול (ראשון), עם הנחיות משרדי הבריאות והחינוך, הועברו 30 כיתות לימוד בשידור חי (live session) בהשתתפותם של כ-600 סטודנטים. היום הוא היום השני להנחיות ובג'ון ברייס פעילים 98% מהקורסים הקיימים בכיתות וירטואליות וערוכים להמשך פעילות של 130 כיתות קיימות בפורמט LIVE בלמידה שיתופית מלאה בין המרצה והסטודנטים.

במכללה דאגו שהרצף הלימודי יישמר גם עבור הסטודנטים ההורים, לאחר שילדיהם נותרו ללא מסגרות חינוכיות. לנוחיותם, כל מערך הלימודים מוקלט ושמור עם גישה חופשית מלאה במשך 48 שעות לאחר סיום מערך השיעור.  "בריאותם של הסטודנטים והסגל המקצועי שלנו היא מעל הכל והיא חשובה לנו כפי שחשוב לנו לשמר המשכיות ושמירה על רצף לימודים תקין" אומר זיו מנדל, מנכ"ל מכללת ג'ון ברייס . "אנחנו שמחים לאפשר לסטודנטים שלנו להמשיך ולרכוש את הידע והכלים להם הם נדרשים בעולמות ההייטק, באמצעות העברת כיתות הלימוד שלנו למערך למידה בכיתות וירטואליות Live class בשידור חי, המשלבות למידה שיתופית פעילה באותה מסגרת פיזית שמוכרת להם מהשיעורים הפרונטליים."

ברשת HIGHQ, אשר מציעה את הטכנולוגיה החדשה שהושקה רק לפני חודש ללמידה ב-LIVE לכלל הסטודנטים, נתנו לנו כמה טיפים נוספים שיכולים לעזור לסטודנטים במצב החדש. "בימי שגרה, התאמה פדגוגית של תוכניות לימוד בכיתות פיזיות ללמידה מרחוק דורשת תכנון, זמן ומחשבה על מנת שיהיה אפשר ליהנות מהיתרונות הגדולים שלה" אומר אורי ויזל, מנכ"ל רשת HiGHQ, "מאחר ומדובר במצב מיוחד לאור הקורונה, אני אמנה שלושה עקרונות חשובים שנכון להעביר לתלמידים אשר מגלים צורת לימוד חדשה: הראשון הוא מקום הלימוד של הסטודנט או התלמיד - חשוב מאוד לבחור אזור ייעודי קבוע בבית, ועדיף כמובן חדר שקט בו יהיה נוח ללמוד את השיעור מרחוק. כדאי להתאים את הסביבה עד כמה שניתן ללמידה רציפה ללא הפרעות."

"העקרון השני והפחות מוכר הוא הבנה של התלמיד שעליו לגלות הקשבה פעילה לאורך השיעור, ולהשתתף אקטיבית במתרחש בשיעור, בדיוק כמו בכיתה רגילה" מסביר ויזל. "עקרון שלישי מדגיש יתרון נוסף של הלמידה מרחוק והוא יעילות של זמן השיעור, לעומת שיעור רגיל בכיתה. בשיעור מרחוק ניתן, באותו הזמן, ללמד ולתרגל בדרכים מגוונות יותר תוך הטמעת כלים פדגוגיים יצירתיים בנוחות מירבית. היכולת לתרגל בזמן השיעורים היא יתרון חשוב שצריך לנצל אותו".

גם בדני באומן, אתר לימודי האונליין האקדמיים, פותחים את כל התכנים הזמינים בו לתקופה של חודש בחינם לכלל הסטודנטים. האתר מציע קורסים אינטרנטיים ללמידה מרחוק, הכוללים לימוד של כל החומר + תרגול רב, תוך התאמה מלאה לחומר הנלמד בכל מוסד לימודים. בין הקורסים המוצעים באתר: הכנה לבחינות במתמטיקה, סטטיסטיקה, כלכלה, מימון, חשבונאות ומקצועות רבים נוספים.