פערים כלכליים וחברתיים והצורך בקידום הפריפריה הם נושאים חשובים שבאים לידי ביטוי פעמים רבות בשיח הציבורי והתקשורתי. אך למרבה הצער, למרות המודעות הרבה שיש לנושא, יש עוד הרבה מה לעשות כדי שבפועל יצומצמו אותם הפערים ויעשה שינוי אמיתי בחברה הישראלית.

תוכנית הצוערים לשלטון המקומי הוקמה במיוחד למען המטרה החשובה הזו. מדובר בתוכנית ייחודית הפועלת לשיפור השלטון המקומי בישראל על ידי טיפוח והכשרת קבוצת מנהיגות לניהול מקצועי בתחומים המוניציפאליים.

בכל שנה נבחרים כ-25 סטודנטיות וסטודנטים בכל אחד ממסלולי התוכנית, רובם תושבי הפריפריה. הסטודנטים בתוכנית נהנים ממלגת שכר לימוד מלאה עבור תואר ראשון, מלגת קיום חודשית, תוכנית הכשרה איכותית, הכוללת התמחות מעשית ברשויות המקומיות במהלך הלימודים, ולבסוף השמה בתפקידי מפתח ברשויות מקומיות נבחרות בפריפריה, למשך ארבע שנים. תוכניות הלימוד ממוקמות במכללת תל-חי בצפון ובאוניברסיטת בן גוריון בדרום, וכוללות בנוסף לתואר הראשון גם סדנאות, סמינרים, התנסות מעשית וכן מפגשים מרתקים עם דמויות מפתח בשלטון המקומי והציבורי בישראל.

צוערים בית הנשיא (צילום: עמותת ידידי עתידים)
סיור בבית הנשיא במסגרת תוכנית הצוערים | צילום: עמותת ידידי עתידים

"יש כאן חווית למידה שאי אפשר לקבל במקום אחר"

״הייתי שש שנים בצבא, וכשהשתחררתי הבנתי שאני מחפש משהו שייתן לי משמעות, ושיהיה לי כיף לקום בשבילו בבוקר. חיפשתי במשך זמן רב עבודה, בעיקר בעיריות שונות, אך לא התקבלתי כי לא הייתה לי את ההשכלה המתאימה לתחום. במזל שמעתי על תוכנית הצוערים לשלטון המקומי משתי חברות שעשו אותה לפניי, והחלטתי ללכת עליה כדי לקבל את הידע המקצועי המתאים. ואכן, התוכנית עזרה לי להשתלב במגזר הציבורי בקלות וביעילות", מספר איתיאל בירן, בן 29, בוגר התוכנית שעובד כיום בעיריית רהט כעוזר לראש העיר רהט בתחום של שיפור תנאי העיר ושירות לתושבים. ״יש כאן חוויית למידה שאי אפשר לקבל אותה במקום אחר. בנוסף, התוכנית מאוד פרקטית. למעשה, היא לא רק פותחת דלת למקומות שלא פשוט להגיע אליהם לבד, היא גם מלווה אותך לדלת, עוזרת לך לפתוח אותה, לצעוד דרכה ולהתיישב בכיסא – כלומר הולכת איתך עד הסוף. זה אלמנט מאוד מאוד משמעותי".

 

 

כאמור, רוב הסטודנטים בתוכנית הם תושבי הפריפריה הגיאוגרפית, אך יש גם מספר לא מבוטל של סטודנטים שלוקחים חלק בתוכנית ושאינם בעלי קשר ישיר לאזור. ״אני במקור מדרום תל אביב, כך שהגעתי לתוכנית ממש במקרה״, מספרת אורטל אברהם, בת 26, בוגרת התוכנית שעובדת כיום כמנהלת פרויקטים בחברה הכלכלית בחצור הגלילית. ״כשהתחלתי לחפש מה ללמוד, חיפשתי משהו שקשור למדעי המדינה או שירות ציבורי, כי הבנתי שאני רוצה לתרום לחברה הישראלית. במהלך החיפושים קפצה לי תוכנית הצוערים לשלטון מקומי במכללה האקדמית תל-חי. הרגשתי שהלב שלי צריך להיות בצפון, ועובדה שנשארתי כאן. מדובר על הזדמנות ממש טובה, שמעבר לכלים הפרקטיים שגלומים בה, היא באה לקראת הסטודנטים עם מלגות ותנאי מחייה שמאפשרים להשקיע בתואר".

"כיום אני עוסקת בפרויקטים שהמועצה המקומית מעבירה לחברה הכלכלית. זו בעצם זרוע ביצועית של המועצה, שהחזון שלה הוא לקדם את היישוב – מבחינת פיתוח כלכלי, תעשיה ותנופת בנייה. אני מנהלת פרויקטים ומנהלת את התקציבים שלהם ועובדת מול אדריכלים, קבלנים, מהנדסים ומשרדי ממשלה. זו עבודה מאוד מאתגרת ומספקת", היא מספרת ומדגישה: "לזר, ההזדמנויות בפריפריה יכולות להראות מוגבלות. אך חשוב לי לציין כי ההיפך הוא הנכון - העשייה הציבורית היא עם הרבה יותר משמעות, כי יש פה צורך באנשים שיובילו. בפריפריה יש המון עבודה והזדמנויות, גם לתושבי המקום, כך שאפשר בהחלט לעשות כאן חיל״.

צוערים סמינר (צילום: עמותת ידידי עתידים)
סמינר בחו"ל לצוערי התוכנית | צילום: עמותת ידידי עתידים

עוד מספרים אורטל ואיתיאל כי ההשתלבות בשלטון המקומי בתום הלימודים רכה ונעימה, הודות לתוכנית ההכשרה האיכותית שהובילה עמותת עתידים. ״קשה להבין את זה עד שנכנסים לתפקיד עצמו, אבל יש משמעות לצוערים שהיו לפניי ולאמון שיצרו בין תוכנית הצוערים לארגונים, המועצות והעיריות. במילים אחרות: כאשר מתחילים לעבוד בפועל, מקבלים אותך בצורה הכי טובה שיש, עם המון ורצון ופתיחות מצד הארגונים השונים, אשר משתוקקים לקבל את בוגרי התוכנית לעבודה. זו הרגשה נפלאה להתחיל לעסוק בתחום בצורה הזאת".

רוצים גם אתם לחולל שינוי בשלטון המקומי? לחצו כאן לקבלת פרטים נוספים על התוכנית ולהרשמה>