החלטתם שאתם רוצים לשפר בגרויות כדי להתקבל ללימודים אקדמיים? אתם כבר בכיוון הנכון. אבל מה עושים אם לא למדתם כבר כמה שנים ואתם מרגישים שצריך להסיר את החלודה? קודם כל, אל תלחצו. יכולות למידה הן כמו שריר. אם מתאמנים, מחזקים אותן ועובדים נכון - מהר מאוד תראו את התוצאות. זכרו שאתם לא לבד, מרבית החבר׳ה שסביבכם באותו מצב. כולכם לא למדתם כבר כמה שנים (ותכל'ס, חלקכם גם לא ממש למדתם בתיכון), אז תהיו סבלניים כלפי עצמכם.

עוד בלימודים וקריירה:

איך זוכרים את כל המידע הזה? נטע-לי כץ, מנכ''ל חרשן - בית הספר ללימודי בגרות ופסיכומטרי, מציעה 8 טיפים שיעזרו לכם לשנן את החומר לקראת בחינה:

 1. בנו מחברת למידה מסודרת:

סדר הוא אחד מהכלים החשובים לשינון חומר. זה נשמע בנאלי, אבל זה הבסיס. שמרו על כתב ברור ועל רווחים בין השורות. אם הגעתם לתחתית העמוד, אל תדחסו את החומר בכתב קטן וצפוף אלא פשוט עברו לעמוד הבא והמשיכו שם. מחקרים רבים מצאו כי כתיבה צפופה ועמוסה מקשה על הקריאה והשינון בשלב מאוחר יותר.

השתמשו בכותרות ובתתי כותרות - למוח האנושי קל יותר לזכור חומר כשהוא מחולק לנושאים ותתי נושאים, כשתחת כל כותרת יש מספר סביר של שורות. הדגישו בצבע את המשפט המסכם ואת המילים החשובות בכל נושא, בעט או בטוש מדגיש, לפי העדפתכם. בהמשך, כשתקראו את החומר שכתבתם, הצבע יבלוט בעין ובאופן הזה לא תפספסו את העיקר.

מיוחד לפתיחת שנה"ל האקדמית (צילום: AP)
בנו מחברת למידה מסודרת | צילום: AP

 2. מצאו לכם את סביבת הלימודים המתאימה לכם:

הקפידו שזו תהיה סביבה שקטה ונטולת גירויים. סגרו את הטלוויזיה והשתיקו את הטלפון, ככל שתהיו ממוקדים יותר - הלמידה תהיה אפקטיבית יותר.

 3. שיטת הלמידה:

נסו לבדוק אם כתיבת הנושא בנקודות קצרות (לא יותר משורה לנקודה), שימוש בתרשימי זרימה, סכמות, טבלאות וכו' עוזרים לכם. לחילופין, נסו לשוחח עם חבר לכיתה על הנושא, יש תלמידים שמעבדים חומר בצורה אפקטיבית יותר באמצעות הדיבור.

>>איזה מקצוע הכי מתאים לכם? קבלו הכוונה אישית בחינם>>

 4. פעם בשבוע קראו את כל החומר שסיכמתם באותו השבוע:

קראו אך רק את החומר של אותו שבוע, בלי להתפתות לחזור על כל החומר מההתחלה. קראו כל נושא בנפרד, ולאחר שסיימתם לקרוא את הסיכום של אותו נושא, הסתירו את המלל כך שרק הכותרת תישאר גלויה ובדקו האם אתם זוכרים את עיקרי הדברים.

 5. הקפידו להפעיל כמה שיותר חושים:

מחקרים מצאו כי ככל שאנו מפעילים יותר חושים - אנו זוכרים יותר טוב את החומר, ולכן נסו להיות יצירתיים ולהפעיל את כל החושים. למשל: הקריאו לעצמכם את החומר שסיכמתם בקול רם, ובסיום ההקראה כתבו לעצמכם את המשפט העיקרי של אותו נושא.

סטודנטית באוניברסיטה (צילום: realsimple.com)
אל תחששו מכמות החומר | צילום: realsimple.com

6. פעם בחודש קראו את כל החומר מההתחלה:

אל תחששו מכמות החומר. אם אכן עברתם על החומר מדי שבוע, תגלו שהקריאה זורמת ושמרבית הנושאים מוכרים לכם. בכל פעם שאתם מגיעים לנושא שלא "מצלצל" לכם מוכר, רשמו בדף נפרד את כותרת הנושא - ורק בסוף הקריאה, חזרו לנושאים הללו. כאן המקום לבדוק מדוע יש לכם קושי דווקא בנושאים האלה. ייתכן וסיכמתם את הנושא באופן לא ברור ומסורבל או לחילופין ייתכן ומדובר בנושא שמלכתחילה מורכב לכם ואתם נדרשים לגוון את שיטת הלמידה.

7. לקראת הבחינה הגורלית:

אם עבדתם בהתאם להוראות עד כה, הכי חשוב להבין שבשלב הזה, החומר כבר אצלכם בזיכרון. זה הזמן לבצע כמה שיותר סימולציות של מבחנים, כמוכן, ככל הניתן בזמנים העומדים לרשותכם עד המבחן האמיתי.

8. במהלך המבחן עצמו:

תחילה קראו את כל השאלות. ככל שיש לכם אפשרות בחירה, בחרו בשאלות בהם אתם מרגישים יותר בטוחים. כפי שאמרנו בהתחלה, סדר הוא המפתח ולכן יש יתרון לפתירת השאלות לפי סדר הופעתן בבחינה. מאידך, פתירת שאלות קלות בהתחלה, מעלות את הביטחון העצמי במהלך מבחן.

והכי חשוב: קחו את זה בקלות, וכמובן שיהיה בהצלחה!

>>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ בחינם>>