לימודי משפטים הינם ממסלולי הלימוד הוותיקים ביותר בעולם, כאשר בעבר ניתן היה לרכוש השכלה אקדמית בתחום זה באוניברסיטאות בלבד. כיום, לא רק שניתן להשתלב במסלול ללימודי משפטים לתואר ראשון במכללות, נראה כי רבים מעדיפים למצוא את עצמם במסלולי לימוד המוצעים על ידי המכללות. למרות שהאוניברסיטה מתהדרת במוניטין מצוין שנצבר במהלך השנים, סטודנטים למשפטים הלומדים במכללות מרוצים יותר ממקביליהם באוניברסיטאות, וזאת לפי סקרי הערכת ההוראה האחרונים שפורסמו.

''תמורה מלאה לכסף'': שביעות רצון גבוהה של הסטודנטים במכללות

לפי הסקר האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנה ירידה בביקוש הסטודנטים ללימודים באוניברסיטאות, בעוד הביקוש למכללות מזנק משנה לשנה. נשאלת השאלה מהי הסיבה לכך, שהרי במשך שנים רבות האוניברסיטאות נהנו ממוניטין מצוין וביקוש גבוה ללימודים. כדי להתחיל להבין את הסיבה לשינוי שמטלטל את מוסדות ההשכלה הגבוהה ניתן להתרשם מסקרי שביעות הרצון של הסטודנטים במוסדות הלימוד השונים, אלו מראים באופן ברור כי הסטודנטים במכללות שבעי רצון יותר מהלומדים באוניברסיטאות.

פרופ' יעד רותם, דיקן הפקולטה למשפטים של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, מספק הסבר לתוצאות סקרי הערכת ההוראה, אשר דירגו את המרכז במקום גבוה ברשימת מוסדות הלימודים המצטיינים בשביעות רצון הסטודנטים:

"הסטודנטים במכללות מרגישים שהם מקבלים תמורה מלאה לכסף ולמאמץ שהם משקיעים בתואר", הוא מציין. במילים אחרות, בעוד שהאוניברסיטה היא ארגון גדול המתוקצב על ידי המדינה המכללה לרוב קטנה יותר ומתוקצבת מכספי הסטודנטים ומתוקף היותה כזו היחס הוא אישי יותר. זה מתחיל כבר מהיחס של הנהלת המכללה, ומתגלגל ליחס האישי והפרטני של המרצים בפקולטה. "אנחנו מקפידים על יחס אישי לכל סטודנט, אנחנו מקפידים על זמינות המרצים, שעות קבלה מסודרות ואם הסטודנט מתקשה המרצה זמין להיפגש עימו כאילו היה זה שיעור פרטי", הוא אומר.

גבר עובד מהבית (אילוסטרציה: GaudiLab, Shutterstock)
הסטודנטים מחפשים את הערך המוסף | אילוסטרציה: GaudiLab, Shutterstock

סיבה נוספת טמונה בכך שלא כל סטודנט יכול להתמודד עם למידה באודיטוריום גדול כאשר לצדו יושבים מאות סטודנטים, בעיקר כאשר מדובר בלימודים תובעניים כמו לימודי המשפטים. הלמידה במכללות היא אישית ופרטנית יותר ונעשית בכיתות קטנות יחסית. המרצים בפקולטה למשפטים של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים הם מן השורה הראשונה, כאלו שמצליחים להשאיר את הניצוץ בעיניו של הסטודנט למשך כל התואר, לאתגר ולסקרן אותו וכמובן להביא את הידע החדשני ביותר בתחום. "בשונה ממכללות אחרות, המרצים שלנו נמצאים עמוק בעשייה, הם עוסקים במחקר אקדמי ומעורים בכל מה שחדש בעולם המשפט", מציין פרופ' רותם. השילוב המוצלח בין הוראה איכותית לבין מחקר עושה את כל ההבדל במוסד הלימודים.

>> הירשמו עכשיו לתואר שני במשפטים עם אפשרות לתזה

נקודה חשובה נוספת, שלא תמיד שמים לב אליה, היא רמת השכר של בוגרי המכללות למשפטים בהשוואה לבוגרי הפקולטות למשפטים באוניברסיטאות. מסקר שהתפרסם בעיתון דה מרקר התברר כי בשלישיה המובילה של מרוויחי השכר הגבוה ביותר שנתיים מתום הלימודים לתואר במשפטים, נמצאות שתי מכללות, כשבוגרי המרכז האקדמי למשפט ולעסקים היא אחת מהן. נראה שגם השוק המשפטי מבין מהן הסגולות של בוגרים שמגיעים מעולמות שחברים ידע ומקצוענות מעשית יחדיו.

לימודים ותואר במשפטים? בהחלט אפשרי

הגם שעלות הלימודים במכללות היא לרוב יקרה יותר מבאוניברסיטאות, סטודנטים רבים שידם אינה משגת מעדיפים ללמוד במכללה. לא רק בגלל שלרוב הם אינם נדרשים לעבור את הבחינה הפסיכומטרית היקרה, אלא כי בסופו של דבר יש להם סיכוי גבוה יותר להתמודד עם התשלומים למכללה מאשר עם התשלומים לאוניברסיטה.

יוקר המחייה רק עולה ולכן זה כמעט ובלתי אפשרי לוותר על העבודה במהלך התואר. עם זאת סטודנט שבוחר לעבוד, עלול לפספס חומר; דבר העלול לפגוע בציונים שלו בתואר. כאשר מדובר בתארים תחרותיים כמו תואר במשפטים, ציון נמוך עלול לפגוע בסיכויי הסטודנט למצוא מקום התמחות טוב. ההבנה הזו התחילה לחלחל אל המכללות, אשר הצליחו להנגיש את תכנית הלימודים גם עבור סטודנטים שלומדים, מה שמבטיח שכולם מתחילים באותו המקום.

"יש מסלול לימודים שמרכז את השיעורים כך שחלק מהשבוע מפונה עבור סטודנטים שמשלבים עבודה ולימודים, שרוצים לעבוד כל השבוע ומי שרוצה יכול לעבוד מסלול ערב, זה מתחיל פעמיים בשבוע עד ארבע", מספר לנו פרופ' רותם.

בשורה התחתונה, נדמה כי הסטודנטים כיום מבינים שהלימודים במוסדות להשכלה הגבוהה לא מסתכמים רק בהרצאות ותקופת מבחנים, הם מחפשים את הערך המוסף, את ההווי החברתי הנכון, את הקשרים בתעשייה, את הפרקטיקה, ואינם מסכימים להתפשר על מסלול הלימודים שייקח אותם הכי רחוק שאפשר.