זוג מתנשק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
קונדומים חינם לסטודנטים. איך זה ישפיע על תקופת המבחנים? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

בזמן שאגודות הסטודנטים שלנו מפרגנות לסטודנטים בישראל בסבסוד כרטיסי צילום, מאגר סיכומים והורדת מחיר הבמבה במכונה שבמסדרון, אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת קיימברידג' דואגת לסטודנטים שלה באופן קצת אחר: באספקת קונדומים. מהשנה כל סטודנט באוניברסיטה הבריטית מקבל קונדומים, בחינם וללא הגבלה, וכל מה שנדרש מהם זה להירשם לשירות.

הפרויקט החדש פועל באוניברסיטה המפורסמת מתחילת שנת הלימודים האחרונה והוא מזכה כל סטודנט וסטודנטית בכרטיס איתו הם יכולים לקבל שישים קונדומים מכל נקודה ברחבי העיר: בתי מרקחת, מרפאות וגם הקולג'ים בהם הסטודנטים גרים, כך שבכל מצב חירום או אירוע בלתי צפוי – תחנת החלוקה קרובה.

אם התרשמתם ממספר הקונדומים, הכינו את הלסת שלכם לעוד נפילה, כי למרות שבחישוב מהיר מדובר בקונדום לשבוע , הסטודנטים של קיימברידג' לא עוצרים שם: נגמרו הקונדומים? אין שום בעיה, כרטיס חדש יונפק להם מיד – ואיתו, שישים קונדומים נוספים ללא תשלום נוסף. בלי שאלות, בלי הערות, בלי גלגולי עיניים. יותר מזה: אגודת הסטודנטים חשבה על הכל והיא מחלקת לסטודנטים ולסטודנטיות גם חומרי סיכה, קונדומים למי שאלרגי ללטקס ואמצעי מניעה מסוגים נוספים.

 אז מה החסרון? ובכן למען האמת הוא לא כל כך נורא: הפרויקט הזה נעשה בשיתוף עם שירותי הבריאות הבריטים כך שבדרך לקונדומים מחכה לסטודנטים איש צוות מתודרך שמספק להם יחד עם החבילה, ייעוץ מיני שכולל הדרכה בשימוש נכון בקונדומים וגם מענה על כל שאלה מביכה תוך התחייבות לא להסמיק ולא לשפוט. עשר דקות של שיחה תמורת קונדומים חינם? זו חבילה שלא מעט סטודנטים ישראלים היו חותמים עליה בשמחה, בוודאי בימים בהם כל שקל מורגש היטב בכיס.

 אז מה חושבים על הפרויקט הזה אצלנו? "אנחנו נהיה הראשונים לאמץ פרויקט כזה שיעודד מין בטוח לכל הסטודנטים", מספר לנו אבי בן-הלל, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. “יש לנו כיום שיתוף פעולה עם הועד למלחמה באיידס מספר פעמים בשנה יש דוכנים לחלוקת קונדומים בבית הסטודנט ואין לאף אחד תלונות, אבל כדי לקיים פרויקט מסודר בסדר גודל כזה צריך תקציב משמעותי ממשרד הבריאות". האם תסריט בו הממשלה שלנו תממן קונדומים הוא משהו שיכול לקרות? נשאיר לכם להרהר בתשובה בעצמכם.

>>מתלבטים מה ללמוד? רוצים ייעוץ לימודים חינם?

 ובינתיים בקיימברידג', אם עד עכשיו השירות נשמע לכם מתקדם ופתוח ביחס למיניות ואפילו חדשני ומסעיר, חכו שתגיעו לקטע הבא: האגודה דואגת גם לחיי המין של הסטודנטים הקטינים שלה. ככה זה, כשאין צורך ללכת לצבא מגיעים לספסלי ההרצאות גם סטודנטים מתחת לגיל 18 שזכאים לאספקת הקונדומים שלהם  אחרי שעברו שיחה עם "אחות הקולג'”. כן, באנגליה מבינים שגם קטינים עושים את זה – ובמקום לעצום עיניים הם מתייחסים למציאות. מצד שני, כשהם מובילים את מספר הריונות הנוער באירופה, אולי אין להם הרבה ברירות.

 השירות ניתן חינם גם בתקופת הבחינות בה מסתופפים הסטודנטים בספריות הקולג'ים ולומדים אל תוך הלילה ורק ימים יגידו איך הוא ישפיע על מקומה של האוניברסיטה בדירוג האוניברסיטאות העולמי, שם היא ממוקמת כרגע במקום השני. בכל אופן,  אפשר לנחש שמדד האושר של הסטודנטים רק יעלה.