פרויקט ״היום שאחרי״ לאנשי כדורגל, הוקם לפני 4 שנים בקריה האקדמית אונו, ביוזמה של שחקן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר עמרי אפק, ושל רנן הרטמן, מייסד ומנכ"ל המכללה.

הפרויקט מלווה יד ביד את הסטודנטים - שחקנים ומאמנים שכחלקם הגדול עדיין פעילים בזמן הלימודים - מרגע קליטתם במערכת ועד לסיום התואר, וזאת מתוך מטרה לאפשר להם לסיים את לימודי התואר הראשון בהצלחה למרות ולצד לוחות הזמנים העמוסים והמורכבים של המקצוע.

הליווי כולל ניהול ופריסת הלימודים בהתאם ללוח הזמנים המוקפד של ספורטאים מקצוענים, הכרה והנגשה של העולם האקדמי, וכן מעטפת אישית ומקצועית לרבות חונכים ותגבור מקצועי במקצועות הדרושים לכך.

"אני עצמי שילבתי קריירה בנבחרת ישראל לצד לימודי תואר BA במנהל עסקים", מספר ל-mako עמרי אפק מי שכאמור היה מיוזמי הפרויקט, "יש רתיעה מאוד גדולה של ספורטאים בכלל וכדורגלנים בפרט מעולם האקדמיה. זה כמו עולמות מקבילים. אבל כמו בהרבה דברים בחיים, צריך להזיז את הפחד הצידה – וזה בדיוק התפקיד שלי. מכיוון שגם אני מגיע מהעולם שלהם קל לי להבין את הצרכים ולהנגיש אותם".

פרויקט "היום שאחרי" בקריה האקדמית אונו (צילום: עמרי אפק)
נאור פסר, קפטן מכבי פ"ת לשעבר מקבל את התעודה בטקס הבוגרים הראשון | צילום: עמרי אפק

20 הבוגרים הראשונים קיבלו החודש את תעודת הסיום בתואר "חינוך וחברה עם התמחות בספורט", כאשר ההתמחות כוללת תעודת ניהול ומדעי ספורט. "ספורטאים בנפשם ובדמם אוהבים ללמוד דרך הספורט", מוסיף אפק, "ברגע שאתה בא אליהם מהכיוון הזה זה פותח להם את הדלת".

אפק מדגיש את החשיבות של תואר מסוג זה עבור ספורטאים שחושבים על היום שאחרי הקריירה הספורטיבית – ומכאן גם שם התוכנית. "בזמנו זה היה או לעשות תואר במנהל עסקים או להיות מורה לספורט, לא היה משהו שנותן גם את הרקע בחינוך ובניהול דרך הספורט. בפרויקט לומדים את תחום היזמות, מייצרים נטוורקינג, בניית תוכנית עסקית וגם איך להשתלב בעתיד במקצועות שהם מעבר לחינוך גופני. זה עולם שלם".

לצד אפק חברים בצוות הניהולי גם ד"ר אבי מויאל, שהיה אחראי על מערך הכושר הגופני בצה"ל ועדי ביכמן, שהייתה שחיינית אולימפית בעברה.

איך המרצים במכללה מתייחסים לסטודנטים בפרויקט?

"אין סטיגמות", קובע אפק בנחרצות, "הצוות שלנו הוא מאוד מגויס ומבין את הצרכים. הסטודנטים מגיעים לכיתה כסטודנטים לכל דבר ועניין וכך גם היחס אליהם. את העזרה ואת התמיכה הם מקבלים מאיתנו".

למה הכוונה?

"לפעמים זה דורש מאיתנו להיות השוטר הטוב ולפעמים הרע. המטרה זה הם - לא אנחנו. אנחנו עושים את זה בשביל ההצלחה שלהם ודואגים שהם יעמדו בסטנדרטים הנדרשים. למעשה לכל אחד נבנה הליווי הנכון עבורו", מסביר אפק, "זה המון שיחות עומק, זה לא רק בירוקרטיה. יש רגעי שבירה, יש לחזק ולעודד, יש כשמישהו מצטיין ולהראות לאחרים שאפשר. לדוגמה, היה לי שחקן בן 47 עם ילדים שהיה צריך לעשות מכינה לצד שתי עבודות".

פרויקט "היום שאחרי" בקריה האקדמית אונו (צילום: עמרי אפק)
כדורגלן העבר חיים סילבס, היום מאמן מוכר וסטודנט במסלול. לידו ניב נחליאלי מסגל המרצים של הפרויקט | צילום: עמרי אפק

בימים אלו למעלה מ-150 אנשי כדורגל לומדים בפרויקט במסלולים לתואר ראשון ולתואר שני, בקמפוסים אונו, חיפה וירושלים. בין הסטודנטים תמצאו כמה שמות שאתם בטוח מכירים, כמו: דן גלזר שחקן מכבי תל אביב ונבחרת ישראל, רמי גרשון שחקן מכבי חיפה, חיים סילבס מאמן בליגת העל, עופר טלקר שחקן נבחרת ישראל לשעבר, מנשה זלקה קפטן הפועל חדרה שהדליק משואה ביום העצמאות על שירותו הקרבי, מחמוד קנדיל קפטן קבוצת בני סכנין מליגת העל ועוד.

בפרויקט לומדים גם ספורטאי-על שמגיעים מענפים אחרים, כמו הטניסאים לשעבר אלון ווימבלדון אנדי רם, המתעמלת האמנותית לשעבר נטע ריבקין ועוד.