זומבים בשירות המדינה (צילום: AP)
איך תשרדו אפוקליפסת זומבים? | צילום: AP

גם אלה שכבר קיבלו תואר מעשי במקצוע חשוב, עדיין שואפים להרחיב את האופקים בתחומים שונים. האוניברסיטאות בארץ מציעות שיעורי העשרה בתשלום, אבל מסתבר שחלק גדול מהידע נמצא במרחק של לחיצת כפתור. כמה ממוסדות הלימוד הנחשבים בעולם, תשמחו לדעת, מציעים קורסים חינמיים אונליין – ובחלקם אפילו לא ידרשו מכם נוכחות חובה או עבודת גמר.

חברה, מדע, הישרדות: לקחים מ"המתים המהלכים"

אוהבים זומבים ואפוקליפסות? אוניברסיטת קליפורניה מציעה קורס של שמונה שבועות, שעוסק בסדרה המצליחה של AMC מנקודת מבט מחקרית. "מודלים חברתיים והתפשטות מחלות, תמות של הישרדות ומדע כפי שהן באות לידי ביטוי ב'מתים המהלכים'", מסבירים שם בסילבוס. אחד השיעורים, אגב, עוסק בתזונה בעולם פוסט אפוקליפטי, ובשאלה האם סנאים טובים למאכל עבורנו. איכס!

המדע שמאחורי בישול הגורמה

מתעניינים בבישול מתוחכם ובמדע קליל? סביר להניח שלא, אבל בהנחה שאתם משתייכים לקבוצה המובחרת שחובבת את שני התחומים, הקורס הזה של אוניברסיטת הרווארד הוא בדיוק בשבילכם. בכל שבוע תצפו בשפים מובילים חושפים את סודות המטבח שלהם, ובמקביל תקבלו הסברים פשוטים ומעניינים על המדע מאחורי כל מתכון מצוות החוקים של הרווארד. כך, למשל, תלמדו על אלסטיות דרך מידת עשייה של סטייקים או על אמולציה דרך הכנת איולי.

שיחק במחשב ללא הפסקה (צילום: חדשות 2)
ההיבטים החברתיים, התרבותיים והאקדמיים של משחקי המחשב | צילום: חדשות 2
תיאוריות וניתוח משחקי וידאו

אם אתם כבר בבית ומשחקים משחקי וידאו כל היום, למה שלא תלמדו משהו בדרך? האוניברסיטה הפתוחה של MIT מציעה קורס שבו תוכלו לנתח את ההיבטים החברתיים, התרבותיים והאקדמיים של משחקי המחשב של ימינו, לקרוא תיאוריות של חוקרים בנושא, וכמובן עבודה מעשית – היינו, השלמת משחק מחשב מתחילתו ועד סופו, בתיאום עם המרצה כמובן. זה הזמן לדוקטורט ב"קנדי קראש".

מדע, קסם ודת

פרופסור קורטני ראייה מאוניברסיטת UCLA מציעה לכם להצטרף אליה לסדרת הרצאות מצולמות ומרתקות על התפתחות המדע והדת מנקודת מבט היסטורית – למשל, אלמנטים מדעיים שנראו כמו קסם לאנשים לפני המאה ה-18, או המעבר בין מסורת קסומה למיסטיקה מודרנית. בין השאר גם תשמעו שם על מקומו של המדע בחברה טוטאליטרית. נשמע מעניין? כל מה שאתם צריכים זה רק ללחוץ על ה"פליי".

גוגל
להבין את גוגל
להבין את התקשורת על ידי הבנת "גוגל"

"ללמוד איך לצפות מראש את ההשפעה של 'גוגל' ומתחריהם על עתיד צריכת המידע, יצירתו והפצתו" נשמע כמו רעיון חכם, במיוחד בהתחשב בכמות הזמן שאנחנו מבלים מול המחשב. הקורס הזה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן מבטיח ללמד אתכם "להבין את הטקטיקות שבהן משתמשים עיתונאים, חברות מדיה, אנשי שיווק, פוליטיקאים, אנשי טכנולוגיה ורשתות חברתיות כדי להגיע אליכם ולהשפיע על התנהגותכם – ותוכלו להגשים בעזרת הכלים הללו את המטרות שלכם בשוק התקשורת". 

לעצב את החיים

הכותרת של הקורס הזה נשמעת ערטילאית, אבל התיאור שלו לא מציע פירוט רב יותר: "חקירה מרגשת, מאירת עיניים ושימושית של כל מה שצריך כדי לחיות חיים יוצאי דופן, ומה שנדרש כדי להיות מאושר בהם", נכתב באתר של האוניברסיטה הפתוחה של MIT. על פי הסילבוס, הקורס מציע כלים להשגת סיפוק בקריירה, כסף, דימוי גוף ומערכות יחסים עם עצמכם ועם אחרים, או בקיצור -  "איך להתמודד עם בעיות בחיים, איך לחיות את החיים ואיך ללמוד מהם".

מוות

אז אחרי שלמדתם איך לחיות, הגיע הזמן ללמוד על הצד השני של המטבע. הקורס "מוות" של אוניברסיטת ייל – שמוצע כולו ביוטיוב לצפייה חינמית – עוסק ב"מספר נושאים שמתעוררים ברגע שאנחנו מתחילים להרהר במוות. האם המוות הוא באמת הסוף או שבמובן מסוים כולנו בני אלמוות, והאם זה משהו שנרצה בכלל להיות?". טוב, אחרי שלמדתם לשרוד אפוקליפסת זומבים, ייתכן ותרצו לדעת מה יקרה אם לא תצליחו לשרוד אותה.