נראה כי היום, בנוסף לתחרות על ליבו של הסטודנט, יש לא מעט מוסדות אקדמיים שמתחרים ביניהם על יצירתיות, ואחת מהדרכים היא בעזרת המטלות שהסטודנטים מקבלים. בחלק מהמקרים מדובר בהיקף מטלה לא הגיוני ("ממתין לכם באתר הקורס מאמר של 40 עמודים בלטינית, תקראו אותו עד להרצאה הבאה"), ובחלק מהמקרים מדובר באופי המטלה.

אז אותנו מעניינות המטלות ההזויות, שמרצים הזויים לא פחות נותנים. מטלות שלא כל סטודנט מקבל, לא בכל מוסד ובטח שלא בכל תואר. יש טענה שאומרת שלומדים מהכל, לא? אז במקרים הבאים, לומדים ממש, אבל ממש מהכל.


אוסף חרקים

זו תהיה טעות להגיד שסטודנטים חוטפים שוק כשהם מקבלים את המשימה הזו, מכיוון שמדובר באחת המשימות המוכרות ביותר שמלוות את הפקולטה לחקלאות ברחובות. ובכל זאת, לא מעט גבות מורמות כשסטודנטים בפקולטה מתגאים בפני החברים שלהם בחרקים שהצליחו לצוד. 

אז מה הסיפור? בשנה א', הסטודנטים למדעי הצמח, אגרואקולוגיה ובריאות הצמח (הגנת הצומח) ומדעי בעלי החיים, נדרשים לקחת קורס מבוא לאנתומולוגיה. אנתומולוגיה לידע כללי היא חרקולוגיה - חקר החרקים. לחלק מהסטודנטים ניתנת האפשרות לקחת את הקורס המורחב שכולל מעבדה שבועית ובה עושים בין השאר נתיחה של חרקים, וכן, גם פרויקט סמסטריאלי של הגשת אוסף חרקים מיובשים, נעוצים על לוח שעם. מטרת האוסף - הכרה וזיהוי של כל משפחות וסדרות החרקים המקומיים וחשיפה לחרקים בסביבת החיים הטבעית שלהם, לא במעבדה. 

לטובת המשימה, הסטודנטים מצוידים ברשתות אנתומולוגיות (רשתות פרפרים), סיכות דקיקות ומיכלי אחסון. במשך הסמסטר הם נדרשים לאסוף 32 פרטים בוגרים על פי רשימה שהם מקבלים, לשמור במקפיא בבית ובסופו של דבר, להגיש את האוסף ממוין ומשופד. המשימה הזו היא חלק בלתי נפרד מהסמסטר, היא מביאה סטודנטים לצאת אל הטבע ולבלות שעות בחיפושים אחר חרקים ולגייס איתם למשימה עוד חברים ובני משפחה. לקראת מועד ההגשה נוצר ממשק להחלפת חרקים בין סטודנטים ויום ההגשה, הוא יום חגיגי לכל דבר.  

למרות רגשות האשם (הפנים האומללות של גמלי השלמה מביטים מתוך הצנצנת הן מראה מכמיר לב), רוב הסטודנטים זוכרים את המשימה לטובה. חלקם אפילו לוקחים אותה חזרה לאחר הבדיקה ותולים בסלון. 

עבודת חרקים (צילום: אבי אליהו)
בתמונה: עבודה מצטיינת | צילום: אבי אליהו

מדיטציה לקראת ההרצאות

יש דברים שחייבים להבין מחוויה אישית. לא תנסה בעצמך, פשוט לא תבין במה מדובר. גם באקדמיה הבינו את זה, ואמנם לא שמענו עדיין על בית ספר ששולח את הסטודנטים שלו להתנסות בשימוש בסמים, אבל שמענו על דרישות אחרות.

במכון וייצמן למדע, בקורס פעילות מוחית ומערכות קשב לעומת מערכת הדיפולט, נדרשים הסטודנטים לבצע חמישה תרגילי מדיטציה בכל שבוע ולדווח על כל אחד מהם. בנוסף למדיטציות, הסטודנטים נדרשים להתמודד עם משימה שבועית, לדוגמא, לא לדבר לפני שנוגעים עם הלשון בחך. 

מדובר בקורס קטן מאוד שמשתתפים בו סטודנטים שעוסקים במחקר בתחום מדעי המוח. הוא עוסק בנושאים כמו תודעה, ריכוז, קשב, נדידת מחשבות ועוד. כנראה שכדי להבין את הקורס באמת, צריך להפעיל על המוח כמה מניפולציות, בלי קיצורי דרך.

מדיטציה (צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL)
זה בטח הקורס שאף סטודנט לא מבריז ממנו | צילום: Katrin Wuertemberger, GettyImages IL

בובה, מישהו?

הרבה אנשים יהיו מופתעים לגלות מה נדרש מגננות לעתיד במהלך תקופת הלימודים שלהן. בין השאר, כדי שהן יוכלו ללמד את הילדים על עולם החי והצומח הן עוברות קורסים בזיהוי ציפורים וצמחים שונים. גננת אחת ותיקה, ידעה לספר שבמהלך התואר הראשון בחינוך לגיל הרך, היא נדרשה להגיש עבודה על חילזון. סיפור אמיתי.

אנחנו בחרנו דווקא להביא לכם מטלה חמודה אחרת, כן חמודה (ילדים זה חמוד!) מקורס תיאטרון בובות, בתואר ראשון לחינוך יצירתי לגיל הרך, בסמינר הקיבוצים. מדובר בקורס שעוסק בעולם תיאטרון הבובות, בשימוש במוטיבים, בניית עלילה, דגשים בעיצוב תפאורה וגם - מוטיבים בעיצוב הבובות עצמן. בכדי ליישם את הנלמד בקורס, הסטודנטים נדרשים להגיש בסופו בובת תיאטרון שהם הכינו בעצמם לאחר הנחיה של המרצים. אנחנו משוכנעים שמדובר במזכרת מקסימה שכל אחד היה רוצה לשמור מתקופת הלימודים שלו.

גמילה

לימודי עבודה סוציאלית מרתקים מאוד, ומדובר בתחום מגוון מאוד שלכאורה פותח הרבה אפשרויות תעסוקה - טיפולים משפחתיים, טיפולים אישיים, יעוץ ארגוני, יעוץ חינוכי והרשימה עוד ארוכה. תחום נוסף בעבודה סוציאלית הוא התחום של גמילה מהתמכרויות. וכדי להיות מטפלים מקצועיים, במכללה האקדמית אשקלון הבינו שהעובדים הסוציאליים לעתיד חייבים להכיר את התהליך מהצד של המטופל.

בקורס הגמילה מהתמכרויות, הסטודנטים נדרשים לאבחן בעצמם התמכרות כלשהי, לעישון, לשתיה, לפייסבוק, לפורנו, לטיפות עיניים או כל התמכרות אחרת שקיימת אצלם, ולעבור תהליך גמילה במהלך הקורס. תוך כדי התהליך הסטודנטים נדרשים לבצע תיעוד של הרשמים שלהם ולדווח על כך למרצים. לא ברור אם העיקר זה הציון או העיקר זה תהליך הגמילה, אנחנו מניחים שזה תלוי את מי שואלים. מה שכן, אנחנו בטוחים שהסמסטר עם הקורס הזה, הוא מאוד מתוח בשביל לא מעט סטודנטים.   

בני נוער מעשנים (אילוסטרציה: Shutterstock, מעריב לנוער)
אזהרה: הקורס עלול להיות חופר | אילוסטרציה: Shutterstock, מעריב לנוער

אורנג', שלום

עוד משימה שכל מטרתה היא להרגיש את החומר ברגלים; בוגרי המכללה למנהל בראשון לציון זכרו היטב משימה אחת שעונה על ההגדרה "לא שגרתית": יום עבודה במוקד שירות הלקוחות של חברת אורנג' במסגרת קורס התנהגות צרכנים. כן, כנראה שמישהו שם רצה שהסטודנטים ידעו איך מתנהג הצרכן הישראלי (זה היה לפני טיסת השוקולד) ואיך זה נראה מצידו של נציג שירות הלקוחות שבסך הכל בא להעביר משמרת. 

לאחר היום שבילו במוקד שירות הלקוחות, הסטודנטים היו צריכים להביא רשמים. אנחנו יכולים לתאר לעצמנו מה הם גילו.

איסוף שתן  

עוד אחד מבית היוצר של הפקולטה לחקלאות: התואר הראשון בתזונה כולל קורסים באנטומיה, פיזיולוגיה, ביוכימיה ועוד. אבל הקורס שמעניין אותנו הוא "תזונת האדם", בו נדרשים הסטודנטים לבצע מטלה שמתחילה במטבח, ממשיכה בשולחן האוכל ומסתיימת בשירותים.  

המטלה המדוברת היא דיאטה שהסטודנטים נדרשים לעשות על פי תפריט מיוחד שקיבלו מהמרצים ולאחר מכן, לבצע איסוף שתן. מדובר בהליך שדורש מהסטודנטים והסטודנטיות לעשות מספר 1 לתוך כוס למשך ימי הדיאטה ומעט אחריה, ולשמור את השתן במקרר. לאחר תקופת האיסוף, הסטודנטים הנרגשים נדרשים להגיע עם השתן שאספו למעבדה ולערוך עליו מספר בדיקות. עד עכשיו נשמע נחמד, לא? שותפים  לדירה של סטודנטים לתזונה, יודעים לספר היטב על הערב הזה שבו הם הגיעו הביתה וגילו שבמקרר, לפעמים ליד הקוטג', המתינה גם כוס שתן. כמובן גם על הרגע שבו הם הבינו שהיא תישאר שם לעוד כמה ימים.

בני הזוג של הסטודנטיות, שהן למעשה רוב החוג, מספרים שהרבה מהן מוותרות על התענוג ונותנות להם לעשות את הדיאטה במקומן, לתת להם דגימת שתן ובסופו של דבר, הן עושות את הבדיקות הנדרשות במעבדה. הרציונל במשימה הוא די ברור: בבירור תזונתי למטופלים, איסוף שתן הוא הליך שנעשה באופן יומיומי. המטופלים הרבה פעמים מביעים סלידה מהרעיון והניסיון מלמד כנראה שתזונאית שעשתה את זה בעבר, תצליח לשכנע את המטופל יותר בקלות לשתף פעולה (היא הרי שכנעה את החבר שלה קודם). 

לידע כללי, לקורס המדובר נוסף עוד קורס שהוא תופעה בפני עצמו - קורס הכנת המזון. בקורס לומדים איך מטגנים, כמה זמן להשרות קטניות וכל הדרכים לחתוך גזר. הקורס כולל גם שעות מעשיות במעבדה שמדמה סביבת עבודה של מטבח. גם כאן, הרציונל דומה - תזונאית לא יכולה להגיד למטופל לאדות מזון אם מעולם לא עשתה את זה בעבר.

ומה קורה אצלכם בקמפוס? נתקלתם במטלה מוזרה לא פחות? טקבקו לנו.