עצרת המחאה ההמונית של קהילת הלהט״ב שהתקיימה במוצאי שבת והביאה כ-80 אלף בני אדם לכיכר רבין בתל אביב, מתחילה להראות תוצאות גם במסדרונות האקדמיה. במכתב פתוח שנשלח היום (ג') על ידי מספר תאים גאים בתוך אוניברסיטת תל אביב ויועד לראשיה, הם דורשים שהאוניברסיטה תפעל בהתאם להצהרת התמיכה שלה מלפני מספר ימים. כזכור, בהצהרה ששחררה האוניברסיטה לפני העצרת בכיכר רבין, נכתב: "אוניברסיטת תל אביב הדוגלת בערכי שוויון זכויות אדם, בפלורליזם וסובלנות, תומכת בזכותו של כל אדם לחוות הורות ומשפחה...ברצוננו להביע תמיכתנו במחאה המתוכננת". עכשיו מבקשים סטודנטים וסטודנטיות החברים ב״האחווה הסטודנטיאלית הגאה״ וב״פורום טרנס״, שהמוסד התל אביבי יישם את ההצהרות שלו במספר תנאים.

במכתב הם מתייחסים למחקר אקלים שנעשה בשנה שעברה על ידי ד״ר גיא שילה מאוניברסיטת תל אביב, אבנר רוגל מהאוניברסיטה העברית וד״ר אורן פזמוני-לוי מאוניברסיטת קולומביה. המחקר העלה נתונים מדאיגים לגבי חייהם של סטודנטים מקהילת הלהט״ב בדגש על טרנסים וטרנסיות. לפי המחקר שני שלישים מהסטודנטים חשופים להערות פוגעניות, קללות ובדיחות על חשבון הנטייה או המגדר שלהם על ידי אנשי הסגל ומרצים; רבע מהסטודנטים והסטודנטיות המשתייכים לקהילה חוו הטרדה מינית בתוך המוסד בו הם לומדים (פי 6.5 משיעור ההטרדות המיניות בקרב כלל הסטודנטים); העדר תחושת ביטחון בקמפוס, מצוקה נפשית ואי שביעות רצון כללית מהמוסד בו הם לומדים בשל נטייתם המינית או זהותם המגדרית.

בעקבות ההצהרה של האוניברסיטה, שהביעה תמיכה במאבקה של הקהילה הגאה לשוויון זכויות, ובהמשך לתוצאות המטרידות שעלו במחקר האקלים, מבקשים שולחי המכתב מהאוניברסיטה לקיים את הצעדים הבאים: הנחיה על הקמת תא שירותים לא ממוגדר (אחד לפחות) בכל בניין ברחבי האוניברסיטה; הוספת דגל הגאווה לדגלים התלויים בכניסה הראשית; תליית דגלי גאווה ברחבי האוניברסיטה בחודש הגאווה (דבר שנאסר השנה מתוך "שיקולים ביטחוניים"); הנגשת הלימודים לסטודנטים ולסטודנטיות טרנסג'נדר על ידי הקלה בתנאי הקבלה וסיוע לימודי מתוך הבנת הקשיים של אוכלוסייה זו לרכוש השכלה אקדמאית; התאמת הטפסים הרשמיים לכלל המגדרים; הוספת תכנים הנוגעים לצרכי קהילת הלהט"ב בתוכניות הלימוד של מקצועות טיפוליים; הוספת משפחות להט"ביות לתוכניות ללימודי משפחה בתוכניות הלימוד השונות; הוספת תכנים כלל אוניברסיטאיים על קבלה והבנת זהויות גאות בתכני הפקולטות ובמסגרת 'כלים שלובים'; אכיפת אמירות והתנהגויות פוגענית כלפי הקהילה שאינה מקובלת במוסד אקדמאי; העברת הכשרות לסגל האוניברסיטה לקבלת הקהילה ולאיסור התבטאות פוגענית.

דגל הגאווה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
"חשוב לנו שהם יבינו את הקשיים האמיתיים שיש לסטודנטים ולסטודנטיות מתוך הקהילה שלומדים באוניברסיטה״ | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

נטלי מורן, סטודנטית לתואר שני בחוג לעבודה סוציאלית, היא זאת שעומדת מאחורי ניסוח ושליחת המכתב יחד עם שותפה ללימודים ולמאבק, שי בראונשטיין. בשיחה איתנו היא מספרת על השיקולים שהביאו אותם לשליחת המכתב: ״אחרי שקראנו את הצהרת התמיכה של אוניברסיטת תל אביב בקהילה, שמביעה תמיכה במאבק של זוגות חד מיניים לשוויון זכויות, רצינו לומר להם שכדאי שבמקביל לתמיכה המבורכת יביטו פנימה - לתוך מה שקורה אצלם בבית. קל לשלוח מכתב שאין מאחוריו מעשים, אבל חשוב לנו שהם יבינו את הקשיים האמיתיים שיש לסטודנטים ולסטודנטיות מתוך הקהילה שלומדים באוניברסיטה״.

מורן מתארת שכמי שלומדת עבודה סוציאלית, היא מכירה את הנושא מקרוב ונתקלת לא פעם באטימות ובחוסר הידע של המרצים בכל מה שקשור לקהילה. לטענתה מרצים באוניברסיטה מוצאים את עצמם בלי תשובות, כאשר הם נשאלים על סוגיות הנוגעות לזוגות חד מיניים. חשוב לציין כי המכתב נשלח כיוזמה פרטית של ״האחווה הסטודנטיאלית הגאה״ ו״פורום טרנס״ למרות שהאחווה עובדת בשיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים באוניברסיטה.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: ״הפנייה הגיעה לפני כשעה. האוניברסיטה תלמד את הנושא ותתייחס״.