"רציתי ללמוד מחשבים, שיהיה לי מקצוע אחרי שאשתחרר מהצבא", מספר נועם (כל השמות בכתבה בדויים, השמות האמתיים שמורים במערכת), חייל מראשון לציון שנרשם לקורס לימודים במכללת ג'ון ברייס בעלות של 12 אלף שקלים, אך בעקבות הקורונה הקורס השתנה ולאחר שני שיעורים בלבד נועם ביקש את כספו בחזרה, אך כספו טרם הושב אליו. "עלות הקורס הפרונטלי יקרה הרבה יותר מקורס באינטרנט, אבל הייתי מוכן לשלם כי חשבתי שזה יעזור לי בחיים".

לפי דבריו, כאשר פרצה הקורונה לחיינו, המכללה לא הצליחה בהתחלה לספק את הקורסים באופן פרונטלי, ולקח זמן רב עד שהתארגנו במכללה להעביר את הלימודים למתכונת אונליין. בזמן זה, נועם איבד את עבודתו ואת יכולתו לשלם בעבור הלימודים, שכאמור אליהם בשלב זה הגיע פעמיים בלבד, ולכן ביקש את כספו בחזרה.

נועם, הבכור מבין שלושה אחים, בן לאם בעלת נכות המוגדרת כ-100% עם אובדן כושר עבודה, בעקבות ניתוחי ראש להסרת גידול. לכן, נועם משרת קרוב לביתו כדי לעזור בפרנסת המשפחה, כאשר במקביל לשירותו הצבאי עבד עד הקורונה כנהג משלוחים ברשת מזון מהיר.

"עורך הדין שלהם מאיים עלי בעיקולים. אני חושש שיפגעו במשפחה שלי"

"איבדתי את מקום העבודה שלי, אני כבר לא יכול לשלם, התנאים השתנו, המציאות השתנתה, העולם השתנה אבל את חברת ג'ון ברייס זה לא מעניין", מספר נועם, "הם דורשים ממני לשלם הכול, ואפילו הפנו אלי עורך דין שהתחיל עם הליכים משפטיים נגדי בהוצאה לפועל ומאיים שיעכלו לי את החשבון. למרות פניות חוזרות ונשנות גם בכתב וגם שיחות שהעלו חרס. אני בסך הכול חייל. עורך הדין שלהם מאיים עלי בעיקולים. אני חושש שיפגעו במשפחה שלי".

ראובן, אביו של נועם, מצטרף לשיחה ומוסיף: "אני מתחנן ומבקש שיעזבו אותנו, שיתנו לנו לחזור לחיות בשקט ובשלום. אנחנו שילמנו, אבל מגיע לנו את הכסף בחזרה. שיפסיקו את ההליכים המשפטיים ושהילד שלי יהיה רגוע בלי לחצים. אנחנו מדברים פה בסך הכול על בני אדם. אנחנו פנינו למועצה לצרכנות וחשוב לי שהכתבה תפורסם כדי שאנשים ידעו ולא יאבדו את התקווה".

לאחר פרסום הכתבה, ג'ון ברייס הדרכה הציגו גרסה שונה ואף הציגו הוכחות לכך שהתלמיד רכש את הקורס לאחר הנחה במחיר של 20,000 שקל. מתוך זה הוחזרו לתלמיד 12,000 שקל מיידית עם הודעתו על סיום הלימודים, ועוד 8,000 שקל עומדים לזכותו למימוש כל קורס שירצה בכל זמן שהוא, כך שלטענתם בפועל כל הסכום שהשקיע החייל עומד לרשותו. בנוסף הוצגו נתונים כי התלמיד השתתף ב- 6 שיעורים ולא בשניים כפי שציין.

"על בית העסק להשיב את הכספי"

לפי דבריו של נועם, הוא נרשם לקורס פרונטלי, שלטענתו מחירו היה גבוה יותר מאשר הקורס שמלכתחילה יועד להיות דיגיטלי בלבד. בשל מגבלות הקורונה, כפי שקרה בכל המוסדות האקדמיים בישראל, גם בג'ון ברייס עברו למודל מקוון, אך לפי דבריו של נועם עלות הקורסים עבור הסטודנטים לא הותאמה למתכונת חדשה, כפי שציפה שיקרה. פנינו אל המועצה לצרכנות, לבדוק האם יש כאן עילה לבקשת להחזר כספי.

"לעמדת המועצה מעבר מקורס פרונטאלי לקורס אונליין, מהווה שינוי מהותי בתנאי העסקה וההסכם, ועל כן, דרושה הסכמת הצרכן לשינוי זה", השיבו לנו מהמועצה לצרכנות, "כאשר הצרכן מודיע לעוסק כי לא יוכל וכי אינו מעוניין להשתתף בקורס, במתכונת השונה מהמתכונת שסוכמה בעת ההתקשרות, על בית העסק לבטל את העסקה. בהתאם להוראות סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות), הקובע כי במקרה של סיכול, ובמצב בו שני הצדדים היו מעוניינים לקיים את ההסכם בתנאים שנקבעו, אך אין אפשרות שכזו, תבוצע השבה בגין החלק שלא קוים, אך לא תקום הזכות לפיצוי מעבר להחזר הכספי".

לסיכום מסרו לנו מהמועצה לצרכנות: "לעמדת המועצה, על בית העסק להשיב את הכספים בגין הקורס, בניכוי שני השיעורים שבהם השתתף הצרכן".

"נגיף הקורונה יצר סדרי עולם חדשים והשפיע גם על אופן ההתנהלות במקומות העבודה ואף במסגרות הלימודים, במוסדות החינוך האקדמיים ובקורסים מקצועיים שונים". אומרת עו"ד שרון מאירוביץ, מומחית למשפט אזרחי ומסחרי.

"נועם נרשם לקורס לימודים פרונטלי, על מנת להכין את עצמו לחיים לאחר שחרורו מצה"ל. הוא בוודאי לא צפה את השפעת משבר הקורונה על אופן התנהלות הלימודים – מעבר מפרונטלי למקוון, ועל יכולתו להשתכר ולשלם את עלות לימודיו", מוסיפה עו"ד מאירוביץ, "מאחר ונועם הביע את אי הסכמתו להשתתף בקורס, במתכונת שונה מזו שסוכמה מלכתחילה בינו לבין מכללת ג'ון ברייס, וכעבור שני שיעורים בלבד, הרי שבהתאם לחוק החוזים קמה לו הזכות לבטל את העסקה, ויש להשיב לו את כספו, בגין קורס שכלל לא הוכשר בו".

 

תגובתה של מכללת ג'ון ברייס:

"גון ברייס הדרכה לאורך השנים הכשירה אלפי חיילים משתחררים והכניסה אותם לשוק העבודה כולל הענקת מלגות ופרוייקטים חברתיים שטיפלו באוכלוסיות חיילים מיוחדות ( חיילים בודדים / קרביים / פריפרייה ועוד ).

"עם תחילת משבר הקורונה בחודש מארס, העבירו מוסדות השכלה ולימוד בישראל את הלימודים למודל למידה מקוונת וכך עשתה גם מכללת ג'ון ברייס במטרה לאפשר לכל הסטודנטים להמשיך ללמוד באופן מקוון. לאחר שהסטודנט ביקש להפסיק את לימודיו בקורס בשל המעבר לאון ליין, המכללה נתנה לו מענה מלא לאורך כל הדרך ופעלה על פי נוהל ביטול קורס במסגרתו החזירה לסטודנט את מרבית הסכום ששולם עבור הקורס, כאשר מתוך מחווה של רצון טוב והתחשבות במצבה של המשפחה החברה מאפשרת לסטודנט להשתמש ביתרת הסכום ששולם למימוש עתידי בכל קורס בו יבחר וזה מעבר למה שנדרש. ניסינו ככל יכולתנו לבוא לקראת המשפחה בהתאם לנסיבות, אך לצערנו המשפחה בחרה לפרסם טענות לא מדוייקות בערוצים שונים במטרה לפגוע בשמה של המכללה.

ג'ון ברייס הדרכה הינה המכללה המובילה בישראל ללימודי טכנולוגיה. הצלחתה של ג'ון ברייס נתונה בין היתר למקצועיות ובעיקר לחוויה והשירות הניתנים ללומדים ברמה הגבוהה ביותר. בשנה האחרונה המכללה עושה מאמצים גדולים כדי להמשיך ולקיים את קורסי הלימוד במסגרת מקוונת באמצעים המאפשרים לספק חווית למידה במידה כמעט זהה לקורסים פרונטליים ולהכשיר דווקא בימים אלו בוגרים רבים שישתלבו בתפקידים מבוקשים ויתרמו למאמץ הלאומי לצירוף עוד אנשים למשרות מבוקשות בהייטק".