במדינה הקטנה שלנו מקצועות לימוד אוניברסיטאיים כמו אומנות, תיאטרון, מוזיקה ואפילו לימודי ארץ ישראל נתפשים כמו בחירות לימודיות לא מאוד ריאליות, בחירות מוזרות ולא פרקטיות שלומדים רק משוגעים לדבר, אנשים שהולכים עם הלב והעניין ולא עם השכל. בזמן שאלו התארים שנחשבים פרועים בארץ – באנגליה אפשר למצוא שפע של תארים באמת מוזרים והאתר "Which? University” חושף בפנינו את התארים שיגרמו לכם להרים גבה ולאמהות הפולניות לצקצק בדאגה. 

מחפשים כיוון ללימודים? היכנסו להכוונה מקצועית

הויקינגים חוזרים -כדי להתנצל
בשנה האחרונה ללימודיהם, הסטודנטים בתכנית מבלים שליש מהשנה באוניברסיטה בדנמרק, בנורבגיה או בשבדיה. | צילום:
לימודי וויקינגים
חשבתם למשל שלימודי ארץ ישראל הם מצרך נדיר? תכירו את לימודי הוויקינגים. כן, לא טעיתם, ביוניברסיטי קולג' לונדון, הייאוש נעשה יותר נוח עם היכרות מעמיקה להיסטוריה המקפיאה מקור של הוויקינגים, שמתמקדים בתקופת פעילותם דרך צלילה לתרבות ולשפות הסקנדינביות. תמצאו פה קורס על קולנוע נורדי, היכרות קרובה עם נושאים שמישים כמו המיתולוגיה הסקנדינבית של ימי הביניים, תקראו את הספרות הנורדית החשובה, תכירו נרטיבים של עבד ואדון בתרבות, את הדת והסביבה במסגרתן פעלו הוויקינגים, את ההיסטוריה של האזור ואת הארכיאולוגיה שנמצאה בו. לא מספיק? חוץ מלשבור את השיניים בשבדית עכשווית – תלמדו פה גם את גרסת ימי הביניים של השפות והתרבויות. אם אתם מרגישים שהתואר הזה לא בדיוק בשבילכם, אולי נקודת האור שבו תשנה את דעתכם: בשנה האחרונה ללימודיהם, הסטודנטים בתכנית מבלים שליש מהשנה באוניברסיטה בדנמרק, בנורבגיה או בשבדיה. שכר הלימוד , אגב, כואב גם בדנית: 9,000 פאונד לשנת לימוד.

אין תמונה
הארי פוטר
 לימודי הארי פוטר
ואם הוויקינגים הציתו את דמיונכם – חכו שתשמעו על הלימודים בתחום הבא: הארי פוטר. החדשות הטובות הן שאת הסילבוס למקבץ הלימודים הזה כנראה כבר קראתם ושלפני המבחנים תוכלו לראות את הסרט כדי לרענן את זיכרונכם – החדשות הרעות הם שיכול להיות שחבריכם לספסל הלימודים יהיו יותר מוזרים מכם... מקבץ הלימודים הקסום הזה הוא חלק מתואר בו תוכלו לדון בו בנושאים כבדי משקל כמו גריינפינדור וסלית'רין, להתחבט בסוגיות של אנרכיה ומרד – מתום בראון ועד הארי פוטר ולחקור את תופעת הארי פוטר בקונטקסט חברתי, תרבותי וחינוכי. הלימודים, אם תהיתם, לא מתקיימים בהוגוורטס אלא באוניברסיטת דורהם – שם משווים את מערכת החינוך המודרנית לזו שמופיעה בספרים ומבינים את הרלוונטיות של סדרת הספרים במערכת החינוך של המאה ה-21. בין לבין, במהלך הלימודים תנסו לפצח את סוד ההצלחה של הספרים ולהבין מדוע דווקא הם זכו לפופולאריות כה רבה. לנו נותר רק לאחל לכם בהצלחה.

 

54 פרצות אבטחה ב"אדובי רידר" (צילום: רויטרס, חדשות)
להפוך להאקרים מצוינים שיוכלו לאתר פרצות ביטחון | צילום: רויטרס, חדשות
ללמוד להיות האקרים?
ומקסם מסוג אחד – נעבור לקסם מסוג אחר: הקסם האינטרנטי. ובכן, אם פיצחתם את הסיסמא לכרטיס האשראי של אמא בגיל 10 וביליתם את שעות הפנאי שלכן לפני הבת מצווה דווקא בשינוי הקוד של אתר ה-FBI – יש לנו תואר במיוחד בשבילכם: תואר בהאקריות אתית. הלימודים מגניבים במיוחד: פה תלמדו את השיטות הכי מתקדמות לפריצה לאתרי אינטרנט ולשרתי רשת, תשמעו על כשלי האבטחה שקיימים במערכות ואיך לנצל אותם, תעברו הדרכה צמודה שתלמד אתכם איך לגנוב מידע וגם איך לשלוט מרחוק במחשב של כל מי שתחפצו. נשמע כמו תכנית להשתלט על העולם? בהחלט – אבל לצערכם זו לא המטרה של הלימודים: אוניברסיטת אברטיי דנדי שבסקולטנד מעוניינת להפוך אתכם להאקרים מצוינים שיוכלו לאתר פרצות ביטחון, למנוע פריצות לאתרי אינטרנט ולשרתים ולתפוס האקרים אחרים. כדי להשיג את כל זה היא תגרום לכם לגלות את התשובות לשאלות כמו: איך האקרים פורצים למערכות? האם אפשר לפרוץ לכל מחשב ועד כמה קל להשיג מידע מרשתות של תאגידים? אגב, את שכר הלימוד אולי תצטרכו לגנוב מההורים: 7,000 פאונד לשנה – לא פחות.

 

יין או בירה (צילום: istockphoto)
לאוניברסיטה עצמה יש מבשלה בה מתאמנים הסטודנטים | צילום: istockphoto
לימודי אלכוהול
ואחרי שעשיתם קסם והפכתם את המינוס שלכם בבנק לפלוס – הגיע הזמן להתרגע. את זה תוכלו לעשות בתואר שמתמחה בקסם מסוג אחר לחלוטין: אלכוהול. תודו שאתם לא באמת מופתעים לראות תואר אוניברסיטאי בנושא הזה, שמצטיין בשתייה חסרת מעצורים. בירה היא חלק מהתרבות הבריטית כבר מאות שנים ובאוניברסיטת הריוט-וואט שבאדינבורו נחושים לתת לכם את כל הכלים להפוך למנהלי מבשלת בירה או זיקוק אלכוהול, דרך לימוד של הפרקטיקה והתיאוריה (מסתבר שיש תיאוריה!) של הנושא. במסגרת התואר לומדים הסטודנטים איך לזקק, להתסיס, לבשל ולטפל במה שיהפוך בסוף לבירה שתזמינו בפאב. לאוניברסיטה עצמה יש מבשלה בה מתאמנים הסטודנטים ואנחנו יכולים רק לנחש כמה מהם כבר התעוררו בבוקר בלי לזכור מה עשו אתמול – מעניין אם פה זה תירוץ לגיטימי לאיחור לשיעורים. בכל אופן, הסטודנטים איך פועלת תעשיית הבירות, איזו טכנולוגיה מעורבת בהפקת הבירה ויותר מהכל: את המדע שמאחורי מוצר הבסיס הבריטי הזה. כימיה, ביוכימיה, מתמטיקה ופיזיקה הם חלק מהתואר, לצד היכרות מעמיקה עם מולקולות, רעלנים ואפילו ביולוגיה. את כל אלו תלמדו בקורסים עם שמות הזויים כמו: יישון בירה, מיקרוביולוגיה של מזון, טכנולוגית אריזה ואספקטים מסחריים של בישול בירה. מי שקבע את שכר הלימוד כנראה שתה יותר מדי: 9,000 פאונד תשלמו על שנת לימודים אחת פה. לחיים!

 
קרקס האימה
לימודי קרקס. תזכו להופיע בפסטיבל גלסטנברי
לימודי קרקס
עכשיו כשאתם מספיק שיכורים, כנראה שתסכימו להירשם ללימודים שיעלו אתכם גבוה גבוה וישימו אתכם בין שמיים וארץ, על חבל דק. אם אין לכם פחד גבהים – הלימודים הללו בדיוק בשבילכם: אוניברסיטת Bath Spa שנמצאת בעיר Bath באנגליה, מציעה לכם ללמוד לימודי קרקס והופעות פיזיות של שנתיים תמימות, במהלכן לא רק תתאמנו בהופעות עוצרות נשימה – גם תזכו להופיע בפסטיבל גלסטנברי האגדי, כך מגלה ארגון “savethestudent”. הלימודים נעשים בשיתוף פעולה עם מרכז הלוליינות והתיאטרון הפיזי המוביל באירופה והם כוללים שלל מיומנויות שיגרמו להורים שלכם לא לישון בלילות מהדאגה ולחברים שלכם להזמין אתכם ליותר ימי הולדת. על שיעורי הטרפז אנחנו מציעים לכם לא לספר לאמא, אבל חוץ מהם תמצאו פה גם ג'גלינג, אקרובטיקה ואפילו ליצנות. המחזור הראשון של הלימודים, אם תהיתם, התקיים לפני 5 שנים בלבד וכלל 25 סטודנטים בלבד – הצעיר שבהם בן 18 והמבוגר 41.

מחפשים כיוון ללימודים? היכנסו להכוונה מקצועית

 

קורס בארה"ב: הפקולטה למדעי הביונסה