הפאראמדיק הוא העמוד המרכזי בהבאתו המהירה ובמצב המיטבי לבית החלים של כל מי שחייו בסכנה. בין שלל התפקידים שקיימים כיום בעולם הרפואה נמצאים גם הפרמדיקים, המתמחים ברפואת החירום ונכללים בין אנשי הרפואה המקצועיים ביותר שתמצאו. למעשה, הפרמדיקים הם בעלי הסמכות הבכירים ביותר שאינם רופאים ותפקידם הוא מתן טיפול רפואי מתקדם (כולל ניתוחים) במתארים שאינם בתי חולים, לרוב בתנאי שטח מורכבים וסבוכים.

טוב, אם חלומכם הגדול הוא לעסוק במקצוע הפרמדיק, כנראה שאין צורך בתיאורים מאדירים. במקום זאת, אפשר להסתפק בהצעה שאולי לא הכרתם: לימודים לתואר ראשון ברפואת חירום במכללה האקדמית צפת. גברים ונשים רבים מעוניינים בלימודים אלה אבל מכירים רק את המסלול המקצועי שמוצע במגן דוד אדום, שאמנם מכשיר פרמדיקים ברמה גבוהה ביותר אך לא מעניק תואר אקדמי ראשון. המכללה האקדמית צפת, המציעה מגוון רחב של תארים אקדמיים בשכר לימוד אוניברסיטאי, פתחה לפני כשלוש שנים תכנית ללימוד רפואת חירום, שבראשה עומד פרופ' יזהר בן שלמה, מרצה בחוגים לרפואת חירום וסיעוד במכללה ופרופסור בפקולטה לרפואה.

קורס פרמדיקים (צילום: יוני לובלינר)
סטודנטים בחוג במהלך הלימודים | צילום: יוני לובלינר



הלימודים כוללים נושאים מרתקים ונוגעים בתחומים רבים ומגוונים הנעים ממיקרוביולוגיה עד פסיכיאטריה. פרופ' בן שלמה מבהיר, שחלפה מן העולם ההכשרה המקצועית המצמצמת, ומחליפה אותה הגישה, שכל מקצוען חייב בהכשרה אקדמית. זאת גם פותחת בפניו מסלולי קידום עתידיים בכמה דרכים. התואר שנקרא "בוגר רפואת חירום" (B.EMS) יוענק לבוגרים שיעמדו בכל המטלות ויסיימו את שלוש שנות הלימוד. בנוסף, תואר זה מקביל לתארים אוניברסיטאים אחרים כמו B.A או B.Sc ומאפשר המשך ללימודים גבוהים יותר.

התכנית ללימודי רפואת חירום מכינה את הסטודנטים להתמודד עם האתגרים האמיתיים של הפרמדיקים בישראל. התכנית עוסקת בתפקוד הפרמדיק הן בשלבים שלפני ההגעה לבית החולים והן בטיפולי החייאה מתקדמים בבית החולים עצמו, כאשר הפרמדיקים נדרשים לתפקד גם כמטפלים וגם כראשי צוות, בחולים בודדים או חלילה באירועים רבי נפגעים. "הסטודנטים מקבלים לא רק ידע מעשי, אלא גם ידע מעשיר שנותן להם את התמונה המלאה על מקצוע רפואת החירום, אפילו על ההיבטים הנפשיים של המקרים הקשים" אומר פרופ' בן שלמה.

אבל איך נראים הלימודים בתכלס? השנה הראשונה של הלימודים עוסקת בעיקר בלימוד מקצועות בסיסיים לתואר ראשון, בחופשה שבין שנה א' ל-ב' עוברים הסטודנטים קורס חובשים, כאשר השנה השניה מתרכזת רובה ככולה בלימוד מקצועות קליניים והתנסויות בבתי חולים. שנת הלימודים האחרונה מוגדרת כשנה קלינית ובה הסטודנטים נמצאים על ניידות טיפול נמרץ ובבתי חולים ועושים השלמות במכללה.

קורס פרמדיקים (צילום: יוני לובלינר)
סטודנטים בחוג במהלך הלימודים | צילום: יוני לובלינר



דגש חשוב נוסף הוא המגורים בצפת ובערים והישובים הסמוכים לה. מי שהתרגלו לחיים בערים כמו תל אביב, ירושלים ובאר שבע, יופתעו לגלות שאפשר ללמוד בסביבה רגועה ונעימה שלא כוללת שכר דירה בשמיים. בערים כמו צפת וכרמיאל יש סביבה סטודנטיאלית מפותחת והישובים הקהילתיים באיזור הם מקומות מקסימים לגדל בהם משפחות עבור מי שנמצא בשלב אחר בחיים. סטודנטים שמשתייכים למגזר הדתי יגלו בצפת קהילה דתית גדולה ותומכת, בה הם יוכלו למצוא את מקומם.

אם אתם בוגרי שירות צבאי ו/או לאומי תוכלו לקבל מימון מלא לשנת הלימודים הראשונה (בחסות האגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון ובכפוף לחוק קליטת חיילים משוחררים).