לעבור לדירת שותפים זה לא דבר פשוט. במיוחד אם עד המעבר גרתם אצל ההורים, ופתאום, בגיל 20+ אתם מגלים עד כמה אין לכם מושג במטלות בית בסיסיות (רגע, צריך למיין כביסה?). דבר קשה לא פחות הם המגורים המשותפים, כי הרי בסופו של דבר, השותפים שלכם הם אנשים זרים שיכולים להפוך לחבריכם הטובים או לאויבים הגדולים ביותר שלכם.

כשאתם סטודנטים שזקוקים למקום שקט ללמוד בו ומעבר דירה באמצע הסמסטר זו לא ממש אפשרות ריאלית, הבחירה בדירה טובה הופכת לקריטית - ועכשיו זה הזמן היחיד שבו תוכלו למצוא אחת כזאת, לפני שמתחילה שנת הלימודים.

הפחדנו אתכם? בצדק. הנה עשרה כללים שאתם חייבים להקפיד עליהם כשאתם בוחרים דירה:

1. לפני הכל: כמה קרובה הדירה למוסד האקדמי וכמה זמן ייקח לכם להגיע?

גם אם מצאתם דירה שווה ביותר, עם שותפים שכמעט אף פעם לא נמצאים בבית ובמחיר מצחיק - אם ההגעה ללימודים אורכת יותר מחצי שעה, כדאי שתבדקו אפשרויות נוספות. ככל שהסמסטר יתקדם, המוטיבציה שלכם להגיע לשיעורים צפויה לצנוח, אז לפחות כדאי שלא יהיו לכם תירוצים וסיבות למה לא להגיע.

2. כמה רועשת הסביבה? כי לגור מעל פאב זה אולי מגניב, אבל לא פרקטי כשרוצים ללמוד.

בין אם התואר שלכם מצריך פתרון תרגילים במתמטיקה ובין אם קריאת מאמרים, אתם צפויים לבלות שעות ארוכות מול המחברת, הספרים או המחשב (לא שמעתם מאיתנו אף מילה על סיכומים באינטרנט). לכן, מהר מאוד תגלו ששקט הוא מצרך הכרחי, ובהנחה שאין לכם כוונה לעבור לגור בספרייה - במהלך החיפושים אחר דירה חשוב שתוודאו שאין דברים שיפריעו לכם ללמוד, כמו פרויקט תמ"א בבניין השכן או בר רועש ממש מתחת לבית. זה אולי נשמע לכם מגניב בתיאוריה לרדת לשתות אחרי יום לימודים, אבל לילה לפני מבחן לשמוע אנשים מקיאים לכם מתחת לבית או אפילו סתם חוגגים יום הולדת – זה פחות פאן.

 

טיפ: לפני מועד החתימה, כדאי להגיע לדירה הן בשעות היום והן בשעות הערב, ואם אפשר גם בסוף השבוע – גם אם רק לביקור מהיר בשכונה, כדי להבין את רמת הדציבלים בסביבה.

3. שלא תמצאו את עצמכם מוקפים בכלום - מה עוד נמצא באזור?

ולמרות שרק בסעיף הקודם המלצנו לכם להתרחק מדירות שנמצאות מעל הבר השכונתי, זה ממש לא אומר שהתכוונו שתברחו מהן לחלוטין; חשוב כמעט באותה מידה כמו הדירה עצמה, הוא האזור שבו היא נמצאת.

זאת התקופה שלכם בחיים לפרוח רגע לפני שאתם טובעים בקריירה, במשכנתא ובילדים. נצלו את הסטטוס הסטודנטיאלי לא רק ללימודים אלא גם כדי לחגוג את החיים – לצאת לדייטים, להיפגש עם חברים או אפילו סתם לשתות בירה לבד בפאב עם אנשים טובים.

ובדיוק כמו שכדאי לבחור דירה שתהיה במרחק סביר מהקמפוס, ישנם גם מקומות חיוניים אחרים שחשוב שיהיו במרחק הליכה, אחרת יהיה לכם קשה מאוד לגרור את עצמכם בכמה אוטובוסים באמצע הלילה רק כדי להתאוורר קצת מהלימודים. למשל: איפה יש בתי קפה שאפשר ללמוד בהם? יש בשכונה סופרמרקט (ועדיף אחד שפתוח 24/7)? וכדאי גם שיהיה מקום לקנות בו דברים ללימודים (לא תאמינו כמה מהר מרקרים מסתיימים), וכמה מקומות בילוי שאפשר לצאת אליהם.

 

ואם לקחתם את הסעיף הקודם יותר מדי ברצינות, ואתם מעדיפים להתרחק עד כמה שניתן ממקורות רעש שיסיחו את דעתכם ולכן בוחרים לגור בשכונה מבודדת. ודאו שיש אפשרויות תחבורה ראויות שיאפשרו לכם להימלט מהדממה, או לחלופין אם יש באזור חניה הגונה - אם אתם מצוידים ברכב משלכם.

4. חשבו לטווח הארוך - האם מותר לכם לסאבלט?

לא מעט סטודנטים מתכננים מראש לטוס בחופשת הסמסטר או אפילו לחזור בקיץ לגור אצל ההורים כדי לחסוך קצת כסף (וללמוד למבחנים כשאמא מבשלת!). אם אתם לא מאלה שחוששים מכניסת זרים אליכם לחדר, האופציה להשכיר אותו לדייר משנה באופן זמני (סאבלט או AirBnb) היא דרך מצוינת לאזן את חשבון הבנק.

בדקו היטב אם בחוזה השכירות מצוין משהו אודות השכרה לדייר משנה, ואם בכלל אתם זכאים לסאבלט את הדירה בתקופות מסוימות. יש בעלי דירות שיאפשרו זאת בשמחה, יש כאלו שמראש יגדירו שהדבר מחוץ לתחום ומהווה עילה להפסקת המגורים בדירה, ויש כאלו שיהלכו בתחום האפור ולא יזכירו דבר. בכל מקרה, אם אתם כבר עכשיו יודעים בוודאות שזאת התכנית שלכם – נסו לרחרח מול בעל הבית והשותפים מה דעתכם בנושא, ואם מדובר בחציית קו אדום עבורם, כדאי שתחשבו מסלול מחדש: האם על זה להפיל את החוזה של דירת חלומותיכם? או שמא אולי עדיף להיפרד לשלום מחלום הסאבלט? 

5. צאו לסטוקינג (בגבולות החוק) וגלו מי השותפים שלכם

בדיוק כמו בצבא - הדבר היחיד שחשוב יותר מהמקום שאתם נמצאים בו, הם האנשים שנמצאים יחד אתכם. השותפים שלכם לא חייבים להיות החברים הכי טובים שלכם, (תאמינו לנו, לפעמים לגור עם ה-BFF יכול להיות מתכון לאסון), אבל חשוב שיהיו אנשים הגיוניים, כאלה שאפשר לדבר איתם ושנראה שיתחשבו בכם בתקופות מבחנים.

 

כניסה לדירת סטודנטים אולי תהיה קלה יותר במובן מסוים, אבל אם בא לכם לשנות אווירה כשאתם חוזרים הביתה, יכול להיות שתעדיפו דווקא לנקות את הראש בחברת אנשים שנמצאים בסטטוס אחר בחיים.

6. ואחרי שרחרחתם מי הם – בררו מתי השותפים בבית?

ככל שהשותפים שלכם יהיו פחות בבית, הסיכוי שתסדרו איתם גבוה יותר. במהלך החיפושים אחר דירה, יש את מי שמעדיפים לשאול בישירות באילו שעות השותפים הפוטנציאליים שלהם יהיו בבית, ויש את מי שמוצאים דרכים לברר את זה בעקיפין. כך או אחרת, אם השותפים שלכם עובדים מהבית וכמעט ולא יוצאים - עדיף שתדעו את זה מראש ותיערכו בהתאם.

7. ואת מי הם מביאים הביתה?

גם אם השותפים שלכם הם אנשים נחמדים ושקטים, האנשים שהם מביאים לדירה - הם לא בהכרח כאלה. לפני שאתם נכנסים לדירה, כדאי שתוודאו מה הנוהל לגבי ארגון מסיבות, אירוח חברים והבאת בני זוג. מדי פעם זה כמובן לגיטימי ואפילו נחמד, אבל כשמדובר בדבר יומיומי וקבוע - פחות.

 

8. עד כמה עבים הקירות?

אתם יכולים לצחוק, אבל כשהשותף שלכם יצפה בכדורגל עד השעות הקטנות של הלילה או כשהשותפה תביא את בן זוגה – רק אז תבינו עד כמה חשובה האקוסטיקה בדירה. לכן, חשוב לוודא שהקירות בחדר מבודדים רעש, או לכל הפחות עבים מספיק כדי שלא תשמעו את השעון המעורר של מי שבחדר לצדכם.

9. מדיניות הניקיון ואווירת הזוהמה הכללית של הבית

בין אם אתם מהאנשים שלא מסוגלים לחיות בבית מבולגן, ובין אם אתם מאלה שאין מצב שיעשו ספונג'ה בתקופת מבחנים (או בכלל) – חשוב שתוודאו מראש שהשותפים שלכם באותו ראש, פחות או יותר.

אם נכנסתם לדירה והיא נראתה לכם מלוכלכת מדי, קחו בחשבון שהמצב לא ישתפר ברגע שתיכנסו לדירה, ואפילו גרוע מזה – סביר להניח שהדיירים "התאמצו" לנקות לפני שהגעתם. מאידך, אם אתם מודים שאינכם טיפוסים איסטניסטים במיוחד, שותפים נקיים מדי לא יהפכו אתכם לכאלו - אל תצפו לעבור "סדרת חינוך" אצל השותף הנקי וקחו בחשבון שמדובר במתכון לפיצוץ.

 

ועוד טיפ מאיתנו: גם אם אתם מהז'אנר שמעדיף לחיות בזוהמה מאשר להעביר סמרטוט (רחמנא לצלן), זכרו שעכשיו אתם כבר לא חיים אצלם ההורים כך שהאחריות היא עליכם בלבד - אין מי שינקה אחריכם או ירדה בכם לעשות זאת בעצמכם, ואתם ממש לא רוצים שהשותפים שלכם יהיו אלו שמתלוננים על הצחנה שיוצאת לכם מהחדר. אז תפסו את עצמכם בידיים, ריבונו של עולם!

10. ומילה על אוכל (וניהול חשבונות)

יש כאלה שמעדיפים להפריד מדפים במקרר ויש כאלה שמעדיפים להתחלק בכל, וכדאי שתבררו מראש איך מתנהלת כלכלת הבית. לכן, זה לגיטימי לחלוטין לשאול איך נוהגים השותפים לחלק את החשבונות ואת המטלות ביניהם, ולהחליט על סמך התשובה האם זה רלוונטי או לא עבורכם. ונגלה לכם סוד: מותר לכם גם להתחרט באמצע הדרך ולהחליט להפריד כוחות.

 

כך או אחרת, זכרו שבתקופת המבחנים, כשהתפריט שלכם כנראה יהיה מורכב מפיצה, שוקולד וקפה - שותף שאוהב לבשל זה בהחלט בונוס.