הנהגת הארגון האקדמי הגדול ביותר בארה"ב, האגודה האנתרופולוגית האמריקאית (American Anthropological Association, או AAA בראשי תיבות), קיבלה בסוף השבוע החלטה שמטילה חרם אקדמי מקיף על ישראל בגין "הקולוניאליזם ההתנחלותי" שהיא מקדמת.

בישיבה השנתית של הנהגת הארגון, בדנוור, קולוראדו, הצביעו 1,040 חברי ההנהגה בעד הצעת ההחלטה להטלת החרם על ישראל; 136 הצביעו נגד. עתה תישלח הצעת ההחלטה ליותר מ-10,000 החברים באגודה. הצעת החלטה נגדית, שקראה להימנע מהטלת החרם, הובסה ברוב של 1,173 קולות; 173 הצביעו בעדה.

את הצעת החרם יזמה קבוצה שמכונה "אנתרופולוגים למען חרם על מוסדות אקדמיים בישראל", שחלק גדול מחבריה בעלי שמות ערביים. בעקבות אישור הצעת ההחלטה, הכריזה הקבוצה שמדובר בניצחון "היסטורי" מפני שהאגודה האנתרופולוגית היא הארגון האקדמי הגדול ביותר שהטיל אי פעם חרם על ישראל (אם רוב חברי האגודה אכן יאשרו את הצעת ההחלטה).

עוד בלימודים וקריירה:

לפני ההצבעה פרסמה קואליציה של קבוצות אקדמיות, בישראל ומחוצה לה, הודעה שמתנגדת ליוזמת החרם. הקואליציה אמרה שצעד כזה "ילא יועיל להשגת שלום" ו"לא יעלה בקנה אחד עם חירות אקדמית". ההצבעה התקבלה על סמך דו"ח שהגישו להנהגה יוזמי החרם. בדוח נאמר, בין היתר: "...אנו מוצאים שהמונח 'קולוניאליזם התנחלותי'... מגלם היבטים מסוימים של היחסים בין ממשלת ישראל לבין הפלסטינים... למרות שהישראלים מרבים לדבר על 'סכסוך' ביניהם לבין הפלסטינים.. רוב הפלסטינים מתייחסים ל'כיבושם' בידי ישראל. ואכן, אנתרופולוג ישראלי יעץ לנו להימנע מכל דיבור על סימטריה, מכל דיבור על שני צדדים. אותו אנתרופולוג אמר, שכל זר שנכנס ומדבר במונחים כאלה יהיה אשם באמת ובתמים בקולוניאליזם".

"מוחלט בזאת, שהאגודה האנתרופולוגית האמריקאית מאמצת ותכבד את קריאת החברה האזרחית הפלסטינית להחרים מוסדות אקדמיים ישראליים עד שמוסדות אלה ישימו קץ למעורבותם בהפרת זכויות הפלסטינים כפי שהן מוגדרות בחוק הבינלאומי", נאמר בהצעת ההחלטה.

הנוסח מדגיש שהחרם מוטל "רק על מוסדות אקדמיים בישראל, לא על אקדמאים ישראליים באופן אישי", אך כמה בלוגרים פרו-ישראליים ציינו בסוף השבוע, שהניסוח הסוחף של הצעת ההחלטה יגרום לכך, שגם אקדמאים ישראליים יפלו קורבן לחרם מפני שהפעילות האקדמית הבינלאומית מנוהלת בידי מוסדות, לא בידי אקדמאים פרטיים.

שני ארגונים אקדמיים אמריקאים הטילו חרם על ישראל ב-2013. האחד, האגודה ללימודים אקדמיים, שמאגדת קצת פחות מ-5,000 פרופסורים באוניברסיטאות, הכריזה על הטלת החרם בדצמבר 2013. קדמה לה האגודה ללימודים אסיאניים-אמריקאים, שיצאה ביזמה זו באפריל אותה שנה. לעומת זאת, האגודה האמריקאית של מרצים באוניברסיטאות הודיעה שהיא לא תצטרף לשום חרם על ישראל.

הצטרפותה של האגודה האנתרופולוגית לחרם על ישראל אירעה זמן קצר לאחר יוזמת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמגיעים מהגדה המערבית. שתי ההתפתחויות הן ניצחון משמעותי למיזם הפלסטיני BDS – חרמים, משיכת השקעות וסנקציות על ישראל.