רבות דובר ונכתבו כבר עשרות מדריכים (כן, גם אצלנו) עם טיפים לסטודנטים על דרכים להחזיק מעמד במהלך התואר, עם הראש מעל קו העו"ש. ובעוד שסטודנטים רבים מחפשים אחר מלגות סיוע או עובדים במספר עבודות במקביל, יש כאלו שלוקחים את החיפוש אחר הכנסות נוספות לכיוון אחר לגמרי.

כמו למשל תומר יאיר (26), סטודנט להנדסת בניין מתל-חי המתגורר בכפר יובל, שהחליט שהוא פשוט מגריל את האוטו שלו כדי להרוויח עוד קצת מזומנים, כן מה ששמעתם. ורגע לפני שנצלול למה שעומד מאחורי ההחלטה המשונה הזאת, ביקשנו מיאיר שינסה להסביר לנו מה הוביל אותו למצב הזה.

"מאז שאני קטן, אף פעם לא יצא לי ללמוד איך מתנהל משק בית ועל מה צריך להוציא כסף", משתף יאיר. לטענתו, לפני כארבע שנים השתחרר מהצבא והתחיל לעבוד בכמה עבודות שאפשרו לו להרוויח המון כסף ("כמעט 400 אלף ש"ח"), אלא שכעבור שנתיים הוא מצא את עצמו בלי כסף כלל, מה שאומר שהוא בזבז אותו תוך שנתיים מבלי לשים לב.

"בנקודה הזאת הבנתי שההתנהלות הכלכלית שלי פשוט על הפנים", הוא נזכר, "הייתי מבזבז יותר מאשר מרוויח ומתנהל כלכלית בלי שיקול דעת. זו גם אחת הסיבות לכך שהחלטתי ללכת ללמוד הנדסת בניין, לא רציתי להגיע למצב שלא ארוויח מספיק ולא אוכל לדאוג למשפחה שלי בעתיד, בתחום הזה ידעתי שיש בארץ ביקוש גדול ושכר מאוד מתגמל".

אם המצב כל כך קשה, אז למה בעצם אתה לא הולך לעבוד או מתנדב עבור מלגה?

"מי אמר שלא? אני עובד באבטחה ובמקביל עושה שתי מלגות במכללה, ומשלב את כל זה עם לימודים של תשע שעות כל יום. זה מאוד קשה להעביר את הלימודים ככה והחלטתי לנסות למכור מוצר ולהרוויח עוד קצת כסף".

המוצר עליו מדבר יאיר הוא מדריך להתנהלות כלכלית, אותו הוא כתב יחד עם חברים קרובים ומקורבים למשפחה, ביניהם מנהלים בכירים בבנקים גדולים, שישבו אתו וניסחו ביחד מדריך טיפים בשפה הכי פשוטה להבנה - בדיוק לסטודנטים במצבו ובגילו של יאיר. המדריך הדיגיטלי עולה 97 ש"ח ו-1,500 הרוכשים הראשונים ייכנסו להגרלה, בה יוכלו לזכות ברכב של יאיר – סיאט איביזה FR, שנת 2016.

"ההחלטה להגריל את הרכב התווספה כדי לעורר עניין במוצר, כדי שאנשים ירצו לקנות", מסביר יאיר, "רוב האנשים שרוכשים את המדריך רוכשים אותו בגלל ההגרלה על הרכב ורק אחר כך מודים לי ואומרים שהמדריך הפיננסי נקודתי, מלמד וענייני מאוד".

הרכב המדובר שעומד להגרלה | צילום פרטי

אך למרות שנשמע שמדובר בפתרון יצירתי שמיטיב עם כל הגורמים, התגובות, לדבריו של יאיר, היו חלוקות: "היו מי שהגיבו לא טוב לעניין ההגרלה", הוא מספר, "חלק ראו בזה תרמית, מכיוון שבחישוב פשוט אפשר לראות שההכנסות שלי יהיו כפול ממחיר המחירון של הרכב, אבל הם לא לוקחים בחשבון את סכום ההוצאות המטורף כדי להקים את כל זה ואת כל ההשקעה והעבודה הרבה שלי".

"לעומתם יש גם הרבה אנשים שקוראים את המדריך ומגיעים עם מחמאות ופרגונים", הוא מוסיף, "אתמול מישהו מהעבודה בא ואמר לי 'איזה כיף שקראתי את החלק על המשכנתא בדיוק עכשיו!', כי הוא ואשתו בתהליכים של משכנתא. כיף לדעת שאתה עוזר לאנשים להתנהל נכון".


אבל למה לא פשוט למכור את הרכב?

"הרבה יותר פשוט למכור את האוטו, אבל למכור את האוטו זה הרבה מתחת למחירון במציאות של היום, והמחירון עצמו הוא נמוך מאוד. אמרתי לעצמי שאשקיע את כל האנרגיות האלה ואולי אצליח ללמוד בנחת. בשנה הקודמת בלימודים כמעט הגעתי לבית חולים אחרי שלמדתי יותר מדי שעות ולקחתי על עצמי הרבה דברים במקביל. לא בא לי עוד שנה כזאת".

ומה אתה מתכנן לעשות עם כל הכסף שתקבל מהמיזם?

"אחרי כיסוי ההוצאות נשארים לי רק 42,000 ש"ח. עם הכסף הזה אני מתכנן להוריד לפחות שתי משמרות בשבוע ולהשקיע את מרב המאמצים בלימודים. זה מאוד קשה להיות סטודנט בלי סיוע כלכלי", הוא מסכם, "שכר דירה, שכר לימוד, החיים עצמם, הוצאות שוטפות. אם הדבר הזה יכול לעזור גם לי וגם לאחרים אז למה לא?".

לאתר המיזם>>