נשים מצליחות וחזקות (צילום: מירה דוידוביץ׳, ליאת למבוזו,  יורם אשהיים)
סופר תאני, תירוש, ברק לנדרס | צילום: מירה דוידוביץ׳, ליאת למבוזו, יורם אשהיים

עמותת  PROWOMAN פועלת משנת 2012 במטרה לקדם שוויון מלא בין נשים וגברים בשוק העבודה, בתפקידים הבכירים וברמת השכר. העמותה מאגדת קהילה רחבה של נשים צעירות בתחילת דרכן לצד נשים בכירות עתירות ניסיון, ומהווה פלטפורמה ליצירת קשרים וחיבורים מקצועיים ביניהן, ומפעילה תכניות ייחודיות עבור נשים המעניקות להן ליווי מקצועי וכלים פרקטיים.

העמותה שמה דגש על שלב קריטי בהתפתחות הקריירה: נקודת הפתיחה- הלימודים במוסדות האקדמיים, ולכן בחרו לשאול כמה מהמנטוריות המובילות המתנדבות בעמותה, שהן בין הנשים החזקות והמצליחות במשק הישראלי, כמה שאלות על תקופת הלימודים שלהן:

 עדי סופר תאני -  מנכ"לית פייסבוק ישראל
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל (צילום: מירה דוידוביץ׳)
צילום: מירה דוידוביץ׳

 

מה למדת ואיפה?

"למדתי לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב, ותואר שני בקלוג רקאנטי - תוכנית MBA של קלוג בשיתוף אוניברסיטת ת״א. בנוסף, למדתי שנה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה במסגרת תוכנית קדם תואר. בתחום המשפטים לא עסקתי מאז הלימודים, אבל במנהל עסקים אני עוסקת כל הקריירה שלי." 

מה גרם לשינוי שלך בתחום העיסוק?

"באמצע התואר במשפטים נסעתי עם מי שהיה אז החבר שלי, והיום הוא בעלי, לארה״ב לשנה. זה היה בשנת 1995, אלו היו הימים המוקדמים של האינטרנט, ובזמן שבן זוגי היה עסוק בעבודה, אני נשאבתי לעולם האינטרנט. חזרתי לארץ עם ההבנה שעם כמה שעריכת דין היה תחום שעניין אותי, אני רוצה להיות בצד השני של השולחן. למרות זאת, עד היום אני חושבת שתואר במשפטים הוא תואר מדהים שיוצר את החיבור הכי יפה בין חשיבה אנליטית לחשיבה מופשטת, ובונה כלים של לוגיקה ברמה הכי גבוהה שיש. בדיעבד, הייתי רוצה לשלב בתואר הראשון שלי גם לימודי תוכנה." 

מה הטיפ שלך לסטודנטיות?  

"אני באמת מאמינה שיש לנו בארץ אוניברסיטאות מהטובות בעולם, אבל החיסרון הכי גדול שלהן הוא שבארץ הכל קרוב ואין לנו את המקבילה לחיי הקולג׳ שיש בארה״ב, כשעוברים לגור בקמפוס. בעיני החוויה הסטודנטיאלית הזאת היא אחת החוויות הכי משמעותיות בתקופה הזאת, לא פחות מהקורס שלקחת או המרצה שלימד אותך," אומרת סופר תאני. "יש בתקופה הזאת פוטנציאל אדיר לבנות חברויות משמעותיות וקשרים אמיתיים. על אף הקושי המבני לייצר את החוויה הזאת בישראל צריך לעשות מאמץ לא לוותר עליה. זה מאפשר לך חיים סטודנטיאליים אמתיים - זה פרק שיש פעם בחיים וצריך לנצל אותו עד תום." 

עו"ד אסתר ברק לנדס - משקיעת הון סיכון ונשיאת עמותת פרוומן
אסתר ברק לנדרס (צילום: יורם אשהיים)
צילום: יורם אשהיים

 

מה למדת ואיפה?

"תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, לימודי משפטים ותואר שני במנהל עסקים (מסלול יזמות), במרכז הבנתחומי"

האם עסקת בתחום שלמדת לאחר הלימודים?

"עבדתי כעורכת דין במשך 9 שנים במשרד קנטור אלחנני טל ושות. האמת שנהניתי מאוד ואהבתי את המקצוע. העבודה עם אנשים הן קולגות והן לקוחות היתה חוויתית ומעניינת. מכל לקוח למדתי עולם" אומרת ברק לנדס.

"מעריכת דין עברתי לעבוד בסטארטאפ למשך כמה שנים ומשם המשכתי לעולם ההשקעות בהייטק. זה עולם שריתק אותי ורציתי לטעום אותו. נגעתי ונכבשתי, משם כבר לא היתה דרך חזרה. עולם היזמות בכלל וההשקעות בפרט הינו עולם עם חידושים בלתי פוסקים. כל יום אני לומדת דברים חדשים."

יש חוויה שזכורה לך במיוחד מימי הלמודים?

"בתואר השני ללימודי מנהל עסקים התמחיתי בתחום היזמות עם סטודנטים שכבר עבדו כמה שנים טובות. היה לי העונג ללמוד עם חבורה של אנשים סופר מוכשרים שכל אחד מהם היה חכם ומוכשר עם המון נסיון. האינטראקציה איתם היתה מבחינתי חוויתית מאוד. הסטודנטים היו כבר אחרי כמה שנות ניסיון תעסוקתי, למדתי מהתלמידים סביבי לא פחות מאשר מהמרצים המקצועיים והמדהימים שהיו שם."

מה הטיפ שלך לסטודנטיות?  

"ליהנות מכל רגע בלימודים. לנסות לחוות את החוויה ולא רק לחשוב מה יהיה הלאה - לכך יהיו לכן את כל החיים. תתייחסו ללמודים כאל פרק בחיים שבו אתן משקיעות בעצמכן, פרק שבו אתן שואלת שאלות, פרק של חשיבה. פרק הלימודים הינו פרק חשוב בפני עצמו ללא קשר למה תעשי עם מה שלמדת בהמשך. חווית הלימודים הינה גם חוויה חברתית וחוויה של עבודה בשותפות. היא תהליך של קבלה ונתינה, תהליך של התבגרות."

עו"ד מהא עלי - עורכת דין ושותפה במשרד עורכי דין עאדל ומהא ושות', חברת דירקטוריון תעשייה אווירית
עו"ד מהא עלי (צילום: רובין ודניאל עלי)
צילום: רובין ודניאל עלי


מה למדת ואיפה?

"למדתי באוניברסיטת חיפה בחוג למדעי המדינה, ומשפטים באוניברסיטת בר אילן לתואר ראשון ושני וסיימתי בהצטיינות."

יש חוויה שזכורה לך במיוחד מימי הלמודים?

"הכרתי את בעלי, עו"ד עאדל, במסגרת הלימודים כשהיינו סטודנטים באוניברסיטת בר אילן. נהגנו לשבת אחד ליד השני באופן קבוע," מספרת מהא. "זכור לי שפעם הגעתי באיחור, ובחרתי לשבת בספסלים האחוריים כדי לא להפריע למהלך ההרצאה, ופתאום המרצה קרא לי – 'מהא המקום הקבוע שלך פנוי ומחכה לך בלהט! תואילי לעבור בבקשה כי עאדל יאבד את הריכוז שלו מרוב הסתובבויות לאחור!' צחקנו כולנו מהסיטואציה, ואכן עברתי לשבת במקום הקבוע על יד עאדל שלימים הפך להיות בעלי. היה כל כך מרגש ואפילו נעים שהמרצה זרם, ורצה לרמוז 'אני יודע שיש כאן סיפור אהבה גדול והכל בסדר!'"

מה הטיפ שלך לסטודנטיות?

"אם המציאות שלכן מתחילה בחלומות, החלומות שלכן יהפכו למציאות. לעולם אל תפסיקו לחלום, כי העולם שייך לאנשי העתיד ולחולמי החלומות. תהיו תמיד השינוי אותו אתן רוצות בעולם. הסנטור המנוח טד קנדי אמר פעם: שיש אנשים שמסתכלים על המציאות ושואלים למה. הוא מעדיף את אלו שרואים את מה שהיה צריך להיות ושואלים למה לא?"

"סמכו על עצמכן שאתן בחרתן את הכי טוב שאתן יכולות בשביל עצמכן בנקודת הזמן הנוכחית שבה אתן נמצאות. גם אם בחרתן נתיב שיש בו אי וודאות מסוימת, תתגברו על החששות בשם הוודאות שלכן בעוצמת כוחכן. כישלון הוא קרש קפיצה להצלחה, בלקסיקון שלי אין כישלון יש משוב", אומרת מהא.

"אנחנו בעידן שהכל בו לא רץ, אלא טס. לא נוכל להיות שבויות של הקיבעונות, אנחנו מחויבות להציב לעצמנו מטרות, להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק, עם הנעה פנימית חזקה ועם הרבה אופטימיות ותשוקה. סטודנטיות יקרות, במסעכן למעלה לפסגות, תצלמו את הנופים ופחות תיקחו סלפים. מסעכן זה, לא מסתיים לעולם אם טיפסתן כדי להטיב לראות את העולם, ופחות כדי שיראו אתכן. תזכרו תמיד כי הישגים אישיים אינם יעד בלעדי, קחו אחריות, שימו תמיד את טובת הכלל לצד טובתכן האישית, אל תסיטו מבט מאלו שקיבלו קלפים פחות טובים במשחק החיים, העניקו מהטוב שלכן, כי רק כך תבטיחו שחייכן יהיו שלמים."

פיונה דרמון שותפה בכירה בקרן הון סיכון jvp

פיונה דרמון  (צילום: דרור סיתהכל)
צילום: דרור סיתהכל

מה למדת ואיפה?

"למדתי תואר ראשון במימון ומערכות מידע במכללה למנהל בראשון, ותואר שני במנהל עסקים בקלוג רקנאטי, תוכנית MBA של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיתוף אוניברסיטת תל אביב."

האם עסקת בתחום שלמדת לאחר הלימודים?

"כבר בזמן התואר הראשון הייתי אנליסטית בקרן ההשקעות קלרידג של משפחת ברונפמן ועד היום המקצוע שלי משלב בין כל תחומי ההשכלה, כספים, ניהול, מכירות ושיווק.  הבסיס שלי היה ונשאר האהבה לעולם ההשקעות ופסיכולוגיות תהליך קבלת החלטות השקעה. הבסיס הזה התהווה לאורך השנים והתפקידים שמילאתי, ועם הקידום נשאבתי יותר לתהליך של גיוס הכספים ובניה של מודלי השקעה חדשים. עם השנים מבינים שהעולם והצרכים של משקיעים משתנים, וצריך להתאים את המודלים לעולם ההשקעות המתחדש, כמו גם לעולם החדשנות ותרומתו לאסטרטגיה של חברות גדולות".

יש חוויה שזכורה לך מימי הלימודים?

"במהלך התואר השני ילדתי את בני הבכור. מתוך החלטה אמביציוזית לחשוב שאוכל גם ללמוד, גם להיות אמא גם לעבוד (עד חופשת הלידה), ובלי לעצור את הקצב ולסיים את התואר ביחד עם כולם. היה מרגש אם כי מאתגר ולמדתי מזה הרבה – קודם כל, שצריך לבחור ללמוד במקום מעולה ומכיל, כמו גם לתאם ציפיות. ידעתי שאפספס כמה קורסים בגלל האופן שבו בנויה התוכנית, אז מראש (הרי יש 9 חודשי תכנון) החלטתנו איזה קורסים מקבילים אשלים, בלי לעצור את קצב ההתקדמות. שנית חשוב שיהיו עמיתים ללימודים שהם גם חברים, שהם באותו ראש ויכולים לעזור ולתמוך, וכמובן שחשוב שתהיה משפחה תומכת, שמבינה ומכירה בערך ההשכלה."

מה הטיפ שלך לסטודנטיות?

"אני רוצה ללכת אחורה יותר – עוד לימי יסודי, בשביל התובנה הזאת: בין הגילאים 7 עד 11 הייתי בארבעה בתי ספר שנוים בשלוש מדינות ובשלוש שפות שונות, ועם כל האתגרים שבדבר מאד נהנתי. זה חישל אותי ובעיקר חידד אצלי את החשיבות של-  רושם ראשוני טוב, ללמוד את הסביבה לפני שמתחילים לפעול, ובעיקר של להעז ולגשת לאנשים בצורה מכילה ותומכת, ולא לחפש מיד לקחת. חדר חדש מלא אנשים לא מוכרים זאת הזדמנות, לא מכשול."

עו"ד קיטי ברונר - שותפה במחלקת נדל"ן של משרד עורכי דין מטרי מאירי ושות
עו"ד קיטי ברונר (צילום: קובי קנטור)
צילום: קובי קנטור


מה למדת ואיפה?

"למדתי שנה אחת לתואר ראשון בפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב והגעתי למסקנה שזה בכלל לא בשבילי. לאחר מכן התחלתי לימודי תואר BA כללי ומדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב אבל חיפשתי משהו יותר ממוקד ומעשי. תוך כדי הלימודים לתואר במדעי המדינה - שסיימתי בהצטיינות, התחלתי את לימודי התואר הראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב. זה היה "בינגו" מהרגע הראשון.   

האם עסקת בתחום שלמדת לאחר הלימודים?

"במדעי המדינה או פיזיותרפיה לא עסקתי מעולם. בתחום המשפטים אני עוסקת באופן רציף, כעורכת דין פעילה, מאז שסיימתי את לימודי המשפטים וההתמחות. כיום אני שותפת הנדל"ן של משרד מטרי מאירי ושות', והעיסוק בתחום המשפטי הוא הקריירה היחידה שלי. בחנתי כמה כיוונים מקצועיים אחרים לפני שהחלטתי ללמוד משפטים, וגם לאחר שלמדתי משפטים ועשיתי התמחות. בסופו של דבר הבנתי שמה שבאמת מעניין אותי זה לעסוק בתחום הנדל"ן. אני אוהבת את התחום המאתגר והמספק הזה ואת העובדה שהוא מאפשר לך להיות חלק מתהליכים חיוביים של עשייה ובנייה."

מה הטיפ שלך לסטודנטיות שמתחילות עכשיו את לימודיהן?

"תקופת הלימודים היא תקופה מדהימה ומשמעותית בעיני. זהו פרק חיים שונה מכל מה שבא לפניו ואחריו 'בחיים האמיתיים'. נצלו כל רגע מהתקופה הזו ללמוד עוד ועוד דברים שבאמת מעניינים אתכן, להרחיב אופקים, להכיר אנשים, לטוות קשרים וליצור חברויות חדשות, שיש סיכוי טוב שיהפכו לחברויות לחיים."

רונית תירוש - יו"ר איגוד השופטים, לשעבר חברת כנסת ומנכ"לית משרד החינוך
רונית תירוש (צילום: ליאת לומבוזו)
צילום: ליאת לומבוזו


מה למדת ואיפה?

"למדתי באוניברסיטת תל אביב. תואר ראשון דו-חוגי: בשפה וספרות ערבית וכן פילוסופיה. תואר שני במינהל החינוך וארגונו, שם סיימתי בהצטיינות יתרה. למדתי גם לתעודת הוראה בבי"ס לחינוך באוניברסיטת ת"א.

האם עסקת בתחום שלמדת לאחר הלימודים?

"עסקתי בחינוך וכן הייתי מורה לערבית בתיכון עירוני ט' בת"א."

מה הטיפ שלך לסטודנטיות?

"הטיפ שלי הוא לרכז את הלימודים למינימום הזמן הנדרש ולא למרוח אותם על פני שנים. וכדי ליהנות גם מתקופה אינטנסיבית זו - לבחור בעבודה שיש בה סיפוק והנאה, אפשר לשלב בין השניים. במהלך התואר הראשון הייתי דיילת אל על לצד הלימודים. את התואר השני עשיתי בעודי מורה ומחנכת בתיכון. המוטו שלי בחיים הוא שאין דבר העומד בפני הרצון ורק המעז, מצליח!"