מידי שנה 43% מהסטודנטים מקבלים מלגות כאלו ואחרות, אשר מהוות תמיכה פיננסית משמעותית לאורך השנה האקדמית. למעשה, סטודנטים רבים מעידים שהמלגות מהוות חלק אינטגרלי ומהותי מהכנסותיהם במהלך לימודיהם באקדמיה. יחד עם זאת, המסע לקבלת המלגה כולל פעמים רבות משוכות בירוקרטיות: כל קרן מנהלת את תהליך ההגשה לקבלת מלגה בצורה אישית ולא אחידה – למשל ישנן קרנות שמבקשות לקבל את הטפסים בדואר ישראל או דרך פקס. כמו כן, כל קרן מנהלת טפסים ותאריכי הגשה שונים אשר גורמים לבלבול, ייאוש ותסכול רב בקרב הסטודנטים.


אולי תופתעו לשמוע, אבל קרנות רבות המחלקות מלגות נשארות עם סכומי כסף בסוף השנה, לאחר שלא קיבלו מספיק פניות מסטודנטים. למעשה, מספר לא מבוטל של מנהלי קרנות מספרים שבסופו של יום, נשארו להם מלגות שלא חולקו, אך אין להם את המשאבים להגיע לסטודנטים שזקוקים למלגות האלה.

האתר Milgapo מנסה לעשות סדר בעולם הסבוך הזה: במקום לחפש מלגות באינספור מקורות ולעבור תהליך מסובך ומסורבל שמורכב מאינסוף טפסים, התהליך הופך לפשוט, אינטרנטי ומהיר יותר. הפלטפורמה החדשה מכילה למעלה מ-850 מלגות שונות, ובכך מאתרת את המלגות המתאימות לכל סטודנט וחושפת אותו לאפשרויות שלא ידע שקיימות.

 צילום מסך: מתוך אתר milgapo
צילום מסך: מתוך אתר milgapo

בנוסף, לסטודנטים ישנה אופציה להגיש את הטפסים לכלל הקרנות, בבת אחת ובמקביל לאורך שנה שלמה תמורת עלות חד פעמית של 190 ש"ח. הסטודנט מזין פעם אחת את כלל הפרטים, הטפסים ותשובות לשאלות נפוצות והאתר שולח במהלך השנה את הטפסים המתאימים בשם הסטודנט. כך הסטודנטים לא נדרשים להגיש בכל פעם מחדש בקשות למלגה וכן הם לא צריכים לעקוב אחר מועדי פתיחת המלגות, שפזורות לאורך השנה.

סכום המלכה הממוצע עומד על 10,146 ש"ח

אם צוללים לתוך מאגרי הנתונים של המלגות השונות, ניתן לזהות כי 48% מהמלגות המחולקות בישראל דורשות התנדבות ומעורבות חברתית. 25% מהמלגות הן על בסיס מצב סוציו אקונומי, 6% מהמלגות הן לפי מוצא משפחתי, וב-2% מהמלגות המחולקות הקריטריון המרכזי הוא מגזר או עדה (קווקזי/בוכרי/בדואי/צרקסי ועוד). על פי "סקר הסטודנט 2016" 42.7% מהסטודנטים מקבלים מלגות בכל שנה, כאשר 75% מהסטודנטים בקרב מקבלי המלגות, מקבלים מלגה אחת. סכום המלגה הממוצע עומד על 10,146 ש"ח והחציון עומד על 6,700 ש"ח.

בקרב הסטודנטים מקבלי המלגות, 49% נדרשים לשעות התנדבות, כשממוצע שעות ההתנדבות עומד על 126 שעות בשנה והחציון עומד על 114 שעות. ואם תהיתם בכל שנה מחולקות מלגות בגובה של למעלה מ- 1.2 מיליארד ש"ח.  

איך זה עובד?

למעשה המערכת מגדילה את הסיכויים למלגות בארבעה צעדים פשוטים:

  1. יוצרת את מאגר המלגות הגדול והמקיף בישראל – מעל ל-850 מלגות שונות, שמתעדכן כל הזמן.
  2. מאתרת עבורך את המלגות המתאימות על פי קריטריונים שונים.
  3. מגישה בשמך את הבקשות למלגות בקליק אחד, במועדים השונים לאורך השנה.
  4. מלווה בתהליך ומעדכנת לאורך השנה בסטטוס הבקשות השונות.

Milgapo החל כמיזם חברתי בשנת 2015 על ידי קבוצת יזמים, שאחד מהם הוא סטודנט בקריה האקדמית אונו, לאחר שמייסדיה החליטו לפתור את חומת הבירוקרטיה בה נתקלים סטודנטים המבקשים מלגה. ב-2016 נוצרה השותפות עם התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, כדי לבנות מערכת ממוחשבת מלאה שתפשט את תהליכי החיפוש וההגשה למלגות, ותעשה סדר אחת ולתמיד.

 "עולם המלגות מחלק יותר ממיליארד ש"ח בכל שנה והחלטנו שהגיע הזמן לעשות בו סדר", מספר טל חורב, ממייסדי Milgapo, "עד עכשיו, התהליך היה מסורבל ומלא בכשלים, אבל הצלחנו לגייס את התמיכה של כל הקרנות הגדולות והיום אין קרן בישראל שלא מכירה אותנו. יצרנו את מאגר המידע העדכני והמדויק ביותר בישראל, מה שמאפשר לנו לעשות חיבורים מוצלחים בין הקרנות לבין הסטודנטים".

טל חורב, גלעד ארדיטי ואיתי מטלון (יח``צ: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל)
טל חורב, גלעד ארדיטי ואיתי מטלון | יח``צ: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל

"היכולת של האתר לחבר בין הסטודנטים לקרנות בצורה אוטומטית ופשוטה, מאפשר לסטודנטים לקבל כסף קיים שלא מנוצל עד הסוף, ומסייע לקרנות להסדיר את תהליכי ההגשה לתהליך מבוסס אוטומציה אשר חוסך גם לקרן במשאבים כמו אדמיניסטרציה ופרסום", מסביר גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, "מבחינתנו כהתאחדות אנחנו ממשיכים במודל חברות האימפקט שלפיו אנו עובדים בשנתיים האחרונות, חברות שמטרתן ליצור אימפקט משמעותי עבור הסטודנטים לצד מודל כלכלי עצמאי ובר קיימא".

אתר Milgapo