אולי תופתעו לשמוע, אבל הלימודים הגבוהים בישראל לא נחשבים יקרים בהשוואה למדינות אחרות בעולם. מעבר לשכר הלימוד שאינו גבוה ביחס לחו"ל - בעיקר בהשוואה לארה"ב, הסטודנטים בישראל זכאים להטבות רבות, כמו למשל הנחה בתשלומי הארנונה, מסים, ביטוח לאומי והנחה בנסיעות בתחבורה הציבורית. בנוסף, בארץ לא מעט גופים ציבוריים, בנקים, עסקים פרטיים ורשתות שונות מציעים מבצעים או כרטיסי מועדון ייחודיים לסטודנטים שמקנים הנחות במגוון מקומות.

עם זאת, יוקר המחייה בישראל גורם לכך שסטודנטים רבים מתלבטים ארוכות אם לא כדאי להם לנסות את מזלם אי-שם מעבר לים. ישנן מדינות בהן ההשכלה הגבוהה היא בחינם, או לפחות בתשלום סמלי, והמחייה זולה יותר באופן משמעותי. כך קורה שעבור סטודנטים ישראלים שטסים ללמוד במדינות בחו"ל, בסופו של דבר, בחלק גדול מהמקרים, תנאי המחייה הם זולים ומשתלמים יותר, ואם יש להם אזרחות אירופאית - אף יותר.

נורבגיה (צילום: By May_Lana, shutterstock)
נורבגיה: לימודים בחינם לכולם + מענקי מחייה לזכאים לתואר | צילום: By May_Lana, shutterstock

נורבגיה: לימודים בחינם לכולם + מענקים

כך למשל, בנורבגיה, בניגוד לישראל, הלימודים באוניברסיטאות הם חינמיים לכל סטודנט - ללא קשר לארץ מוצאו או לאזרחות שלו - והוא זכאי לקבל הלוואות ומענקים מהמדינה עד 8 שנים ממועד תחילת לימודיו. למעשה, עד 40% מההלוואות יכולות להפוך למענק אם הסטודנט משלים את לימודיו או זכאי לקבלת תואר.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי מרבית התכניות לתואר ראשון נלמדות בשפה הנורבגית וסטודנט זר יצטרך להראות שהוא בקיא בשפה ברמה מספקת ללימודים אקדמיים. לצד זה, בתארים מתקדמים יותר ישנן הרבה יותר תכניות שנלמדות בשפה האנגלית והן לגמרי בחינם. מה שכן, יוקר המחייה בערים הסקנדינביות (אוסלו, קופנהגן, הלסינקי ושטוקהולם) נחשב מהגבוהים באירופה, אך הן דורגו בין הערים הטובות ביותר עבור סטודנטים.

פראג, צ'כיה (צילום: By Masson, shutterstock)
צ'כיה: הלימודים בשפה הצ'כית בחינם | צילום: By Masson, shutterstock

צ'כיה: לימודים בחינם בשפה המקומית

גם בצ'כיה תוכלו ללמוד בחינם בלי קשר לארץ המוצא שלכם, בתנאי אחד – שתלמדו בשפה הצ'כית. סטודנט שיעדיף ללמוד באנגלית יצטרך לשלם כ-4,260 דולר לשנה (כ-15,000 שקל).

"למרות זאת, הממשלה הצ'כית תומכת בכל סטודנט שלומד בה, דבר שבא לידי ביטוי מסבסוד ממשלתי של מגורים, אוכל, תחבורה ציבורית ועוד לכל סטודנט שמחליט להירשם אל אחת מהאוניברסיטאות הציבוריות, והופך בכך את המדינה לאחת המדינות המבוקשות ללימודים גבוהים באיחוד האירופי", מספר ד"ר משה כהן, מנכ"ל המכינה ללימודי רפואה בחו"ל "מדיקל דוקטור", השולחת מדי שנה מאות סטודנטים ללימודי רפואה בחו"ל.

הקולוסיאום ברומא, איטליה (צילום: By prochasson frederic, shutterstock)
איטליה: מאות יורו בלבד לשנת לימוד במוסדות הציבוריים | צילום: By prochasson frederic, shutterstock

איטליה: המוסדות הציבוריים זולים

"באיטליה למשל, יש אפשרויות זולות אך יש גם אפשרויות יקרות מאוד בעבור הסטודנט הממוצע", מוסיף כהן, "הפער העיקרי שבא לידי ביטוי הוא בעקבות ההחלטה באיזה מוסד לימודים תרצו ללמוד - ציבורי או פרטי.

האוניברסיטאות הפרטיות באיטליה, כמו האוניברסיטאות יומניטאס ופאביה לדוגמה, הן בין הנחשבות והיוקרתיות באירופה עם שכר לימוד גבוה המתקרב ואף לעיתים חוצה את רף העשרת אלפים יורו, אך באוניברסיטאות ציבוריות ניתן ללמוד לתואר ראשון עבור 400 עד 1,500 יורו לשנה (סדר גודל של בערך 1,600 עד 5,900 ש"ח בחישוב גס). מבחינת יוקר המחיה, צ'כיה ואיטליה די משתלמות והרבה פחות יקרות מישראל", לדבריו.

סטודנטים בקנדה (צילום: By ixel-Shot, shutterstock)
קנדה: שכר לימוד נמוך ואישורי עבודה לזרים | צילום: By ixel-Shot, shutterstock

קנדה: שכ"ל נמוך ואישורי עבודה

מעבר לאוקיינוס, בתקווה שהקורונה תחלוף במהרה בכל העולם, דווקא קנדה, ולא אמריקה, היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות עבור סטודנטים שזכאים לתכניות הלוואות רחבות היקף, במימון ממשלתי או במימון גופים וארגונים שונים. הממשלה הקנדית שמה לה למטרה להנגיש את הלימודים הגבוהים לכל החפץ בכך, עם דמי לימוד מהנמוכים בעולם המערבי, יחד עם העובדה שסטודנט זר יכול לעבוד במשרה חלקית ולהתפרנס בכבוד במהלך ואף אחרי לימודיו (לאחר הוכחת כווונת השתקעות במדינה), במסגרת תכנית ה- PWPP הממשלתית (Canadian post-graduate work permit).

מדינת ישראל מתהדרת, ובצדק, באקדמיה הישראלית ובכוחה העולה אל מול העולם. אך נדמה שלמרות הדרך הארוכה שעברה, עדיין יש לה מה ללמוד מהעולם הגדול על המהלכים שהיא יכולה לבצע למען הסטודנטים שלה.

ד"ר משה כהן, מנכ"ל המכינה  "מדיקל דוקטור" (צילום: תמיר שרים,  יח"צ)
ד"ר משה כהן, מנכ"ל המכינה ללימודי רפואה בחו"ל "מדיקל דוקטור" | צילום: תמיר שרים, יח"צ