"בניתי על הכסף הזה, רציתי ותכננתי שדרך המלגה אכסה את הלימודים שלי, הבטיחו לנו שנקבל את הכסף כבר מזמן, אבל כמובן שזה לא קורה", אומרת נטלי, סטודנטית במסלול אקדמאים במכללת לווינסקי. "הוראה זה לא מקצוע מכניס, אנשים הוציאו על הלימודים הרבה כסף ואמרו לנו שזה יכסה את השכר לימוד. לכן כמעט כל הסטודנטים במסלול התנדבו בפרויקט המלגות של מפעל הפיס".

בתחילת שנת הלימודים הקודמת (2019-2020), עיריית תל אביב-יפו ומכללת לוינסקי לחינוך יזמו יחד תוכנית ייחודית להסבת אקדמאים להוראה, שיועדה לתושבי תל אביב-יפו ונבנתה במטרה לתת מענה למחסור במורים בעיר. תנאי הקבלה לתוכנית היו מגורי קבע בעיר תל אביב-יפו, תואר ראשון לפחות, הצלחה כמתנדבים במסגרת "תומכי הוראה" ורצון להיות מורים בעיר עם השלמת התוכנית.

פרופ' ליה לאור, דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת לוינסקי לחינוך, מסבירה את הרעיון שעמד מאחורי הפרויקט: "פיתוח תוכנית ההכשרה החדשנית נעשה במשותף עם עיריית תל אביב-יפו, במטרה ליצור זיקות חזקות להקשר העירוני וכדי להצמיח קהילת מורים יזמית שתשמש 'קהילת מעשה' (community of practice) ותיתן ביטוי לאזרחות הפעילה של המשתתפים בה במערכת החינוך בעיר. כמוסד להשכלה גבוהה השוכן בעיר תל אביב-יפו והחולק איתה חזון משותף, שבמרכזו ערכי השוויון והדמוקרטיה, אנו מברכים על שיתוף הפעולה שנרקם ומייחלים לעתידים לבוא".

המחסור בעובדי הוראה לא תקף רק בגוש דן, מה שהביא גם את משרד החינוך לצאת בשורה של מסלולים להסבת אקדמאים להוראה, תוך הענקת תמריצים, מענקים ומלגות למי שהחליט לעשות את הצעד ולהפוך למורה בישראל. אחת המלגות המשמעותיות היא של מפעל הפיס, המעניק מדי שנה לכ-1,900 סטודנטים מלגת סיוע בגובה של כ-10,000 שקלים. את המלגות מקבלים סטודנטים לאחר שהשלימו 80 שעות התנדבות בקהילה, במיזמים חברתיים כמו למשל בית הספר של החגים, בית הספר של החופש הגדול, לימוד דרך הזום, הפעלות חברתיות שונות ועוד.

הסטודנטים התנדבו 80 שעות – אבל הכסף מהמלגה לא הגיע (צילום: מתוך העלון הפרסומי שמקדם את התכנית)
הברושור המלא שמסביר אודות התכנית והמלגות | צילום: מתוך העלון הפרסומי שמקדם את התכנית

וכאן התמקדנו בחלק שמסביר על המלגות:


אך מתברר שמרוב פרויקטים לעידוד הסבת אקדמאים להוראה, הסטודנטים עצמם שבוחרים לעשות את השינוי בחייהם – שברוב המקרים אינו כדאי כלכלית – מוצאים את עצמם נופלים בין הכיסאות במרוץ אחר קבלת המלגה. והדבר החמיר בשנה האחרונה אפילו יותר, עם הקורונה שטרפה את הקלפים כמעט בכל משרד בישראל. לדברי נטלי, למרות שהשלימה את כל מכסת השעות שנדרשה לה לקבלת המלגה, היא ובני המחזור שלה טרם קיבלו את הכסף שהובטח להם. במערכת mako הצטברו עדויות של כמה עשרות סטודנטים נוספים, הטוענים שביצעו את שעות ההתנדבות כנדרש, אך טרם קיבלו את כספם.

נועה, סטודנטית נוספת שממתינה לקבלת המלגה, מסבירה: "הובטח לנו שבמהלך הלימודים נהיה זכאים לשתי מלגות שיכסו את שכר הלימוד. האחת ממשרד החינוך על סך של 5,800 שקל אותה קיבלנו בספטמבר השנה. והשנייה ממפעל הפיס על סך של 10,000 שקל, בתמורה ל-80 שעות התנדבות בשנת הלימודים. לאחר שהתנדבנו במשך השנה שעברה, הגשנו את הטפסים המלאים ביוני 2020 והובטח לנו שנקבל את המלגה באוקטובר 2020. עד היום עדיין לא קיבלנו את הכסף".

"ככה נראית המדינה שלנו, אני לא מופתעת.
וככה נראה משרד החינוך - מעסיק נוראי עם הלנת שכר".

"ככה נראית המדינה שלנו, אני לא מופתעת", מוסיפה רותם, עוד סטודנטית שממתינה לכספה, "יש כאן עניין של הלנת שכר. אני כבר עבדתי תמורת המלגה אבל הם לא עומדים בחוזה. לא קיבלתי את מה שמגיע לי".

"אני בת 43, אקדמאית, הלכתי ללמוד חינוך בשביל להביא שינוי למערכת ממקום אידיאולוגי. יכולתי להיות הרבה דברים, אבל באמצע החיים בחרתי להיות מורה ממקום טוב, וככה נראה משרד החינוך, מעסיק נוראי עם הלנת שכר", היא מוחה.

"בעקבות פניית mako למפעל הפיס, נפעל להאיץ את הנושא"

כשפנינו לקבלת תגובות (התגובות המלאות בהמשך הכתבה), גורם בכיר במפעל הפיס הפנה לכאורה אצבע מאשימה כלפי משרד החינוך: "מבחינתנו אין בעיה ללחוץ על כפתור ולהעביר את הכסף, אך הרשימות מהמשרד טרם הגיעו". טען בפנינו בתחילה, אך כמה ימים מאוחר יותר הסביר אותו גורם כי בעקבות פניית mako למפעל הפיס, הם יפעלו להאיץ את הנושא מול משרד החינוך.

 תגובות:

ממכללת לוינסקי לחינוך נמסר בתגובה: "מכללת לוינסקי לחינוך אינה צד בקבלת החלטה על מתן הלוואה מותנת מטעם משרד החינוך או מפעל פיס. ההלוואות המותנות ומלגות הפיס מתאפשרות לסטודנטים העומדים בתנאי הסף בכל תוכניות ההכשרה, בהתאם לשיקול הדעת ותקציב משרד החינוך ומפעל הפיס. המכללה מצרה על כך שטרם הועברו כל הכספים ממשרד החינוך ו/או ממפעל הפיס ועושה כל שביכולתה לסייע לסטודנטים בקשר מול הגופים לקבלת הכספים בהקדם".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית יובהר כי המלגה שהבטיחה העירייה לסטודנטים המשתתפים בתכנית הסבת האקדמאים, הועברה בפעימה הראשונה ואף הוקדמה. מדובר במלגה ייחודית לתל אביב-יפו המבטיחה 12,000 שקלים בעבור 80% משרה בבתי הספר, לסטודנטים המשתתפים בתכנית בשנה הראשונה. המענק שהובטח לסטודנטים ממפעל הפיס הינו באחריות משרד החינוך המתעכב בהעברת הכספים לכלל המכללות ברשויות המשתתפות, ויש לפנות אליו בנושא. העירייה מצידה פועלת לקבלת עדכון ממשרד החינוך מדוע מתעכב המענק וכן דאגה לעדכן את הסטודנטים בכל מידע שקיבלה בנושא".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בהתאם לסיכום, הסטודנטים יקבלו את המלגות המגיעות להם. הן תועברנה לחשבונות הבנק של הסטודנטים עד לסוף החודש הנוכחי".

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס גאה להוביל עשרות פרויקטים התנדבותיים למען הקהילה ומודה מעומק הלב לכ-30 אלף סטודנטים מקבלי המלגות, שניצבים בחוד החנית של העשייה החברתית בישראל, שהמיזם המשותף עם משרד החינוך להסבת סטודנטים להוראה נועד הן לסייע לסטודנטים והן להשביח את מערכת החינוך בתוספת כוח אדם איכותי ובכך לצמצם את הפערים במערכת החינוך בישראל. מפעל הפיס אישר כבר לפני כשנה תקציב ייעודי לצורך המיזם הנ"ל והוא קיים ומוכן להעברה בכל רגע נתון. ברגע שמשרד החינוך יסיים את הליכי ההזנה והבקרה הכסף יועבר ישירות לחשבונות הבנק של המלגאים".