תלמ"א

האנגלית היא אולי לא שפה רשמית בישראל, אבל היא בטח שפה שחייבים לדעת כדי להתקדם ולהצליח בארץ ומעבר לים ובטח כשמדובר במקצוע ליבה. תכנית תלמ"א (תכנית לאומית למצוינות באנגלית) שמובילה את הקונספט הקרוי ״החודש ה-11 של החינוך הציבורי״, מביאה לבתי הספר היסודיים בפריפריה מורים מעולים מכל רחבי העולם, שמלמדים אנגלית יחד עם המורים המקומיים ומקדמים את הילדים בכישורי השפה.

התכנית, בשיתוף ממשלת ישראל, קרן שטיינהרדט, קרן שוסטרמן ורשויות מקומיות, מחברת בין מורים יהודים בתפוצות שבאים ללמד ולחזק את דור העתיד בישראל. מנכ"ל התכנית הוא אלון פוטרמן, והנה מה שיש לו לומר על התכנית:

״תלמ״א מרחיבה את החינוך הציבורי תוך כדי צמצום פערים בין תלמידים, הרחבת החוויות המקצועיות של מורים בתוך כתלי בתי הספר והעמקת הקשר של מורים מרחבי העולם לישראל ולחברה הישראלית. אנחנו גאים לעבוד עם ראשי רשויות המקדשים את החינוך בעירם, העושים מאמצים גדולים בכדי שגם תלמידיהם ייהנו מהחודש ה-11 של החינוך הציבורי״.

אלון פוטרמן
צמצום פערים, העשרת החוויה לתלמיד ולמורה, אלון פוטרמן

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

ראש העיר נצרת עילית, נתנאל טויטו המשמש כמחזיק תיק החינוך אומר: "התכנית מופעלת בנצרת עילית זו שנה שלישית וזוכה להצלחה רבה. הלימודים מתקיימים באווירה חווייתית ותורמים לא רק להעשרת הידע של התלמידים בשפה האנגלית - אלא גם למפגש חברתי המאפשר ניצול יעיל של הזמן הפנוי בחופשת הקיץ.

במקום שהילדים ישוטטו ברחובות או ישבו שעות מול מסך הטלוויזיה והסלולר, הם מגיעים לבית הספר ומתקדמים בלימודי האנגלית באופן חווייתי ויצירתי. ההפעלה המשותפת של תלמ"א מאפשרת לכל התלמידים לקחת חלק בתכנית ומסייעת גם להורים בהוצאות הכבדות של חופשת הקיץ".

זיכרון בסלון

למרות שמדובר באירוע ששינה את ההיסטוריה היהודית, השואה היא ברוב המקרים משהו פרטי, ששומרים עמוק בפנים. היוזמה החברתית "זיכרון בסלון" מתחילה בדיוק מהמקום האישי, סלון הבית והחברים - משם מתחיל הסיפור. מדי שנה, התכנית מאפשרת להתארח בסלון משפחתי ולחוות את זיכרון השואה בצורה אינטימית. הערב נפתח בעדות, לעתים של ניצול שואה או בן הדור השני ולעתים עדות כתובה או מצולמת, ולאחר מכן נערכת שיחה ודיון פתוח על חשיבות זיכרון השואה בהווה ובחברה שלנו.

מיה גריל
למרות שהשואה שינתה היסטוריה, היא משהו פרטי, מיה גריל

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

מיה גריל, ממובילי יוזמת זיכרון בסלון: "זיכרון בסלון מאפשר לכל אדם באשר הוא לקחת חלק פעיל בשיח על זיכרון השואה והשפעתו על החברה שלנו כיום. בערבי זיכרון בסלון מתקיים שיח ביקורתי, חוצה גבולות תרבותיים ופוליטיים, שממשיך גם מעבר לערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. דרך שיח פתוח זה, אנחנו לוקחים אחריות על שימור הזיכרון האישי והקולקטיבי, ומאמינים כי דרכו ובשמו נוביל לחברה מוסרית ומאוחדת יותר".

תוצרת הארץ

הנה פרויקט שעושה לנו חשק לחזור שוב לימי הקמפוס העליזים. "תוצרת הארץ" מבית התאחדות הסטודנטים יוצר קהילות איכותיות בערים "חלשות" יותר ובכך מקטין את הפער מהפריפריה למרכז. הקהילה המפורסמת ביותר היא קהילת הסטודנטים בלוד ובימים אלו מתרחב המודל המצליח לשלושה ישובים חדשים  ביניהם: העיר קריית שמונה, רהט, ושכונת פרדס כץ (כני ברק).

יובל בדולח
קהילות איכותיות באזורים חלשים יותר, יובל בדולח

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

מנכ"ל הפרויקט, יובל בדולח: "מדובר באחת היוזמות החברתיות המרגשות ביותר בארץ, בה סטודנטים וצעירים מחליטים להעתיק את מגוריהם ולבוא לחיות יחד כקהילה משימתית צעירה בעיר לוד, ובימים אלו גם בערים נוספות. הם באו להיות חלק מקהילה צעירה ואקטיבית שהיא חלק מתהליך הצמיחה וההתעוררות של העיר".

ראש עיריית לוד יאיר רביבו: ""את 'תוצרת ישראל' היפה והטובה ביותר ניתן למצוא בלוד, בדמותם של מאות הסטודנטים שהביאו עמם רוח חדשה ורעננה התורמת לתדמית העיר ולהפיכתה עיר צעירה ואטרקטיבית לצעירים. נמשיך להעניק להם את כל הכלים והתנאים הדרושים לכך כמנוע צמיחה עירוני חשוב וראשון במעלה".

מסע

בכל שנה נוחתים עשרות אלפי צעירים יהודים נרגשים בנתב"ג, עושים סלפי עם הדגל ויוצאים להתנדב, ללמוד ולהכיר את התרבות הישראלית. פרויקט "מסע" הוקם בידי ממשלת ישראל והסוכנות היהודית כדי לחזק את הקשר עם הצעירים היהודים. הפרויקט מקדם את הזהות היהודית ואת הזיקה למדינת ישראל כמרכז ליהודי העולם.

לירן אבישר
חיזוק הקשר עם צעירים יהודיים מכל העולם, לירן אבישר

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

מנכ"לית התכנית, לירן אבישר בן חורין עונה: "במסגרת הפרויקט יגיעו השנה כ - 13 אלף צעירים יהודיים לתכניות ארוכות בישראל - להתמחות, ללמוד ולהתנדב בישראל. במהלך שהותם בישראל, הצעירים נפגשים עם ישראלים ועם צעירים יהודים מכל העולם, ולומדים להכיר ואת החברה הישראלית על כל גווניה. כל זאת במקביל לפרקים חינוכיים המבטיחים שהמשתתפים מתערים בחברה הישראלית, מבינים את אתגריה של מדינת ישראל, ומפתחים תחושת אחריות ושותפות גורל עם מדינת ישראל והעם היושב בציון".

חותם

אחד המקצועות החשובים לחינוך ולחברה הישראליים הוא כמובן – הוראה. ובכן, תכנית חותם מעודדת כניסה של מורים מוכשרים למערכת החינוך בפריפריה כדי לשפר את החינוך בישראל. אקדמאים שהולכים ללמד בבתי ספר בפריפריה, משתלבים לאחר מכן במערכת החינוך ויוצרים דור חדש של מורים איכותיים.

בקהילת חותם חברים היום יותר מ-500 אנשי חינוך מקרית שמונה ועד מצפה רמון, ופועלים כדי להשפיע על מסלול חייהם של הילדים אותם הם פוגשים.

אסף בנר
פועלים כדי להשפיע על מסלול חייהם של התלמידים", אסף בנר"

מנכ"ל חותם, אסף בנר: "בחותם אנחנו פועלים ליצור לילדים מהפריפריה מפגש עם חינוך איכותי על מנת לאפשר להם הזדמנויות בחירה טובות ומגוונות יותר. זאת באמצעות גיוס, הכשרה ופיתוח של מורים מעולים ומנהיגים, המובילים קהילה מחויבת של אנשי חינוך המקדמת שוויון הזדמנויות. בקהילת חותם חברים היום יותר מ-500 אנשי חינוך מקרית שמונה ועד מצפה רמון, ופועלים בכדי להשפיע על מסלול חייהם של הילדים אותם הם פוגשים."

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

שלומית עמיחי יו"ר התכנית ומי ששימשה כמנכ"לית משרד החינוך פעמיים, אומרת כי "חותם מצטרפת לפעילות ענפה של המדינה והחברה בקידום המהלכים של השנים האחרונות במתן הזדמנות לחינוך איכותי ללא אבחנה בין פריפריה חברתית או גאוגרפית. בהיכרותי את מערכת החינוך בעשרות השנים בהם פעלתי בה בתפקידים שונים ורבי השפעה, אני אסירת תודה על ההזדמנות שניתנה לי לפגוש את הדור הצעיר המאמין ביכולתו ופועל בהתלהבות רבה מתוך אמונה כי ביכולתו להשפיע על כל ילד".

רוח חדשה

בירושלים אוויר ההרים היה תמיד צלול כיין, אבל רק לפני כמה שנים התחלנו להרגיש רוח מרעננת - "רוח חדשה" היא עמותה שעשתה מהפכה בירושלים דרך קידום צעירים ויוצרים. העמותה הקימה בית לאמנים ויוצרים, יזמה אירועים, הפעילה פרויקטים בשכונות ברחבי העיר, הקימה קבוצות רכישה למשפחות צעירות בירושלים, וקידמה יוזמות יצירתיות במרחב הציבורי הירושלמי.

אלישבע מזיא
רוח חדשה בירושלים הצעירה, היפה והרעננה, אלישבע מזי"א

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

מנכ"לית רוח חדשה, אלישבע מזי"א: "ארגון "רוח חדשה" פועל כבר למעלה מעשור האחרון באחת הזירות המורכבות והמאתגרות בישראל – ירושלים. ירושלים היא גם המקום שבו מתחילים תהליכים משמעותיים בחברה הישראלית, לטוב ולרע. במהלך יותר מעשר השנים מאז הקמתו, שם לעצמו הארגון למטרה לפתח את ירושלים היצירתית ולראות בשונות של קבוצות האוכלוסייה השונות בה - הזדמנות ולא קושי".

עתיד פלוס

קרן "עתיד פלוס" פועלת לקידום חינוך טכנולוגי ויזמות. קורסים לתכנות, עיצוב והנדסת מוצרים ועוד, מופעלים כיום בכפר הנוער "מעיינות" ובכפר הנוער "כנות", תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים חכמים. הקרן מפעילה תכנית "משק-טק" שמשלבת טכנולוגיה וחקלאות, תכנית מצוינות לילדים בני העדה האתיופית ותכניות נוספות.

דניאל קובלר
אי אפשר לכוון ילד למקצוע - אלא לתת לו כלים למחשבה ולפתרון", דניאל קובלר"

למה התכנית הזאת חשובה לחינוך ולחברה הישראלית?

מנכ"ל ומייסד "עתיד פלוס" דניאל קובלר אומר: "המרכיב הזהה לכל העשייה שלנו הוא החשיבה החברתית, כאשר המתמטיקה והתוכנה הם כלי ליצירה, לזיהוי ופתרון של בעיות אמיתיות, למשל בחקלאות. בעידן שלנו העולם משתנה במהירות וכבר אי אפשר לכוון ילד למקצוע - אלא לתת לו כלים למחשבה ולפתרון".

 כנפיים של קרמבו

אי אפשר שלא להיות גאים במהפכה החברתית שיזמה "כנפיים של קרמבו". תנועת נוער פורצת דרך שמשלבת בחברה ילדים בעלי צרכים מיוחדים עם בני גילם ויוצרת חברה שוויונית, בריאה ויפה יותר. לתנועה יש סניפים בכל רחבי הארץ והיא מפעילה גם מחנה קיץ בכפר נופש נגיש, מסע מיוחד לפולין, פרויקט שנת שירות ועוד מיזמים מעוררי השראה.

אופירה רותם
תנועת נוער המשלבת ילדים בעלי צרכים מיוחדים, אופירה רותם

מנכ"לית העמותה, אופירה רותם, על חשיבות התכנית לחינוך ולחברה הישראלית:

"התכנית מובילה שינוי חברתי בקרב אלפי בני נוער, הלומדים לראות באדם עם צרכים מיוחדים אדם השווה להם בצרכים, במאוויים וביכולות".

 הכתבה נכתבה בשיתוף תלמ"א