כשההורים אמרו ללמוד משהו שאתם אוהבים, האם לזה הם התכוונו? לא בטוח. עם פתיחת השנה האקדמית החדשה, יהיו גם סטודנטים ישראלים שייכנסו לכיתה וילמדו על מריחואנה. כן, שמעתם נכון. מעכשיו סטודנטים ברחבי הארץ יוכלו לבחור ללמוד בקורסים העוסקים בקנאביס רפואי, בקורסים שנפתחו לאחרונה במכללת ספיר, במכללה האקדמית עמק יזרעאל, במכללה האקדמית הדסה ואפילו בטכניון.

אלכס קצ'אן, רכז הקורס הייחודי במכללת ספיר, שנלמד בתמיכת היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות, מספר כי הפוטנציאל הכלכלי לישראל כיצואנית קנאביס הנו משמעותי, עם פתיחת שווקים בינלאומיים ומימוש משאבי הטבע והטכנולוגיה החקלאית הישראלית המתקדמת. הקורס מהווה מבוא מעמיק ויסודי עבור אלו המעוניינים לבחון התפתחות מקצועית בתעשיית הקנאביס הישראלית, וכן מאפשר הכשרה והמשך התפתחות מקצועית לאלו שכבר עובדים בענף.

אז מי יכול ללמוד בקורס הגראס הייחודי? תשמחו לשמוע שלא רק רופאים, רוקחים או אנשי מחקר ואקדמיה. כל אחד יכול להירשם לקורס, אפילו בלי תואר ראשון או הכשרה קודמת. בוגרי הקורס יוכלו לעבוד בחוות גידול או בכל מקום עבודה הקשור לתעשיית הקנאביס הרפואי בישראל.

אגב, חקר הקאנביס ממש לא חדש באקדמיה בישראל - באוניברסיטה העברית בירושלים פועל כבר מספר שנים המרכז הבינתחומי לחקר קנבינואידים, בו עובדים חוקרים בעלי שם בתחום - כמו למשל פרופסור רפאל משולם, חתן פרס ישראל לחקר הכימיה לשנת תש"ס ומאבות חוקרי הקנאביס בארץ.

הפוטנציאל הכלכלי של התעשייה יכול להגיע גם לעשרות מיליארדי דולרים

אם תגלו שאתם רוצים ללכת עם האהבה למקצוע הקנאביס עד הסוף, תוכלו ללמוד במכללה האקדמית עמק יזרעאל תואר ראשון עם התמחות בקנאביס רפואי. ההתמחות - שתהיה חלק מהחוג למדעי ההתנהגות - תעסוק בשלושה היבטים מרכזיים בתחום: גידול וייצור קנאביס רפואי, רפואה ופרמקולוגיה, כלכלה ומשפט. "תעשיית הקנאביס היום היא מה שהייתה תעשיית הסייבר לפני עשר שנים", אומר נשיא האקדמית עמק יזרעאל פרופ' יצחק הרפז, "וכבר עכשיו ברור שהפוטנציאל הכלכלי שלה יכול להגיע גם לעשרות מיליארדי דולרים".

עו"ד לילך שלג מוסקוביץ, בת 48 מחיפה, אשר מייצגת בעבודתה מגדלי קנאביס בתחום הנפקת והארכת רשיונות גידול והזרעה, תחל את לימודיה במסלול זה השנה. לדבריה, היא בחרה ללמוד במסלול כי היא חושבת שהעמקת הידע שלה יעניק לה כלים נוספים וייחודיים לעסוק בנושא ביתר מקצועיות: "עולם התרופות המתחדש בכל הקשור לקנאביס נושא בצידו גם היבט כלכלי", היא מוסיפה, "העולם מגלה עכשיו מחדש את הקנאביס הרפואי, אחרי שלאורך ההיסטוריה נרשמו הרבה מאוד עדויות לשימושים בצמחי מרפא, והקנאביס הרפואי הולך לתת מענה להרבה מאוד בעיות רפואיות, שלצערי אין לצדם, עד כה, פתרון".

קנאביס רפואי, מריחואנה רפואית (צילום:  william casey, shutterstock)
"אקדמיזציה של קנאביס רפואי לא נותנת לגיטימציה לצריכת קנאביס לא רפואי" | צילום: william casey, shutterstock

מה המשמעות של מסלולי הלימודים החדשניים הנפתחים בישראל? האם אנו מתקדמים בעוד מספר צעדים לקראת לגליזציה? והאם כניסת החומר הירוק לאקדמיה ולמיינסטרים לא תעודד שימוש גם בעוד סמים?

מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל נמסר כי תכנית ההתמחות עוסקת אך ורק בקנאביס רפואי ולא בקנאביס פנאי. "כפי שהענקת טיפול במורפיום בבתי חולים למטרת שיכוך כאבים לא נותן לגיטימציה לאנשים להשתמש בהרואין", מסביר ד"ר אוהד מרכוס, ראש החוג למדעי ההתנהגות עם התמחות בקנאביס רפואי באקדמית עמק יזרעאל, "כך אקדמיזציה של קנאביס רפואי לא נותנת לגיטימציה לצריכת קנאביס לא רפואי, אלא מעניקה עוד ידע, התמקצעות ומחקר לאנשים שיבחרו ללמוד את התחום".

אלכס קצ'אן, רכז הקורס במכללת ספיר טוען כי הוא "באופן אישי, ולאחר מחקר מעמיק מאוד, סבור שלגליזציה של צמח הקנאביס הרפואי וצמח הקנאביס התעשייתי בישראל הנם צעד נכון, נבון מאוד ומתבקש אשר יצעיד את הבריאות, הכלכלה, התעשייה הירוקה, ואיכות החיים בישראל צעד גדול קדימה".

"בכל הנוגע לסיכוי ל'עידוד' סמים אחרים", הוא ממשיך, "צריך לזכור כי היום אלכוהול ומוצרי טבק הנם גורם ממכר ומזיק מאות ואלפי מונים יותר מהשימוש בקנאביס לצורכי פנאי ("מריחואנה"). למעשה, מבחינה אובייקטיבית-מדעית, הנזק הפיסיולוגי, הפסיכולוגי, המשפחתי והכלכלי-לאומי הנגרם לנו כבני אדם וכחברה כתוצאה מצריכת אלכוהול וטבק, הנו עצום ורב פי כמה מהנזק לכאורה של שימוש במריחואנה. "זוהי תעשיית העתיד", אלכס מסכם, "והיא כבר כאן".