תכנית לימודים מוכוונת לפיתוח אישי

תכנית הלימודים ללימודי עיצוב תעשייתי מכליל ב"חוג ע"ש דן לעיצוב יצירתי למין האנושי" במכללה האקדמית הדסה, מוכוונת לפיתוח אישי כדי שהסטודנטים יוכלו לממש את מירב הפוטנציאל והיצירתיות שלהם. התכנית מכשירה את הבוגרים להשתלב ברמה הגבוהה ביותר של העיסוק המקצועי.

במכללה לומדים ומעצבים מתוך הבנה של צרכים אמיתיים של אנשים - כל האנשים. המעצבים מתחילים מחקירת המרחב החברתי-תרבותי וממשיכים במיפוי כלל גורמי הייצור, היבטי הסביבה ועוד. המעצבים צריכים לעבוד עם אנשים ועבורם, זאת על מנת לזהות צרכים, שאיפות והזדמנויות ולשנות את חייהם לטובה.

מדובר בגישה ייחודית ומעמיקה, הנלמדת במקומות ספורים בעולם. המכללה האקדמית הדסה היא המקום היחיד בישראל שבו תוכלו ללמוד אותה כבר במסגרת לימודים לתואר ראשון.

העמקה מחקרית

העמקה מחקרית עוזרת לסטודנטים להבין את הסיטואציה העיצובית לעומק, זאת בכדי לענות על צרכיהם של כלל שותפי העיצוב. במכללה האקדמית הדסה עושים את זה בכל הרמות, דרך שיתופי פעולה ארוכי טווח מרמת המתנ"ס הקהילתי, דרך קופות-חולים ועד עבודה מול חברות כמו אל-על. נראה לכם גדול מדי? אל דאגה - גם בעבודה מול חברות שהמטרה המרכזית שלהם היא רווח כלכלי, המעצב פועל כמקשר היודע לדבר עם כלל הגורמים המעורבים בכמה "שפות" ובמקביל משמש כמצפן המוסרי בתהליך העיצוב.

עיצוב למגוון משתמשים

המעצבים של העשור הבא מסתכלים על התמונה הגדולה – הסביבה החברתית, התרבותית, צרכים פיזיים ורגשיים של מגוון משתמשים, אסתטיקה והנגשה כלכלית. בשיטת עבודה זו, המיושמת בתכנית ללימודי עיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה, לא תמיד ברור מראש מה יהיה התוצר הסופי, שכן הצורך והסביבה מכתיבים אותו.

המכללה האקדמית הדסה (צילום: שחר רגב)
לימודי עיצוב תעשייתי במכללה האקדמית הדסה | צילום: שחר רגב

התוצאה מוכתבת על-ידי תובנות משמעותיות משלב המחקר בתהליך המוביל לחדשנות וליצירת ערך. הנקודה המרכזית החשובה בעבודת המעצב היא זיהוי הצרכים האמיתיים של כלל המשתמשים הרלוונטיים למוצר שאנו מעצבים. חשבתם למשל פעם על עיצוב של מוצץ? כדי שהוא יהיה באמת יעיל, לא מספיק שיהיה מתאים לצרכים של התינוק אלא גם של ההורה שצריך להשגיח עליו.

עיצוב שמבוסס על אסתטיקה, פונקציונאלית וחדשנות

מעצבים בשביל שיהיה יפה? לא רק: אנחנו כמעצבים מחפשים ומכוונים לצרכים האמיתיים לצרכים האמתיים של הציבור, שיכולים להיות שימושיים, חברתיים, רוחניים או רגשיים. זו המטרה המרכזית בעיצוב התוצרים. לעצב מוצרים יפים ונחשקים זה חשוב ומצופה, אך היום המטרות צריכות להיות מוכוונות למציאות בה אנו חיים היינו משברים כלכליים חברתיים ופוליטיים.

כמובן שהאסתטיקה חשובה בעיצוב, היא אולי אפילו עוד יותר חשובה כשמדובר במוצר חברתי או רפואי, אולם אצלנו, האסתטיקה נובעת מחדשנות, מההקשר והצרכים המאפשרים למעצב לשנות לטובה כל סיטואציה בה הוא פועל. לא פשוט, אך מעניין ומספק מאד. בואו תנסו!

עיצוב לעולם האמיתי 2.0

עיצוב חברתי המבוסס על מחקר עומק הוא מטרה ראויה, יחד עם זאת יש לדאוג לכך שהתוצרים העיצוביים יעלו בקנה אחד עם בעלי העניין ברמת הייצור וברמת הניהול.

המכללה האקדמית הדסה (צילום: שחר רגב)
פתרונות עיצוביים ונגישים | צילום: שחר רגב

על מנת שמוצרים המקדמים את איכות חייהם של בני האדם יהיו בהישג ידם, הפתרונות העיצוביים צריכים להיות נגישים כלכלית לכל שכבות האוכלוסייה. על המעצב לפעול לפתרונות חסכניים וישימים, מבלי לוותר על חדשנות ואיכות. תוך שימוש במודל שפיתחנו במכללה האקדמית הדסה מבססים את הלימודים בחוג על מודל מחקר ייחודי, הכולל את כלל בעלי העניין ושותפי העיצוב, ממשתמשי הקצה ועד מנהל הארגון ומנהל רצפת הייצור.