מי מאתנו לא חשב אי פעם על רעיון מבריק והיה בטוח שהוא עלה על פטנט שיכול לגלגל מיליוני שקלים, אבל בסופו של דבר הרעיון נשכח והחיים המשיכו כסדרם? לעתים, גם שכשיש רעיון שבוער בנו, רבים מאתנו מתקשים להוציא אותו לפועל בגלל קשיים כלכליים. אבל האמת היא, שזה לא חייב להיות כך. המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל החליטה לפתוח קורס חדש וייחודי שבו ילמדו סטודנטים כיצד לגייס כסף לפרויקטים שלהם, בשיתוף פעולה עם Headstart, פלטפורמת מימון ההמונים הגדולה בישראל. "בהחלט יכול להיות שבמסגרת הקורס המשותף, יפתחו ויעצבו הסטודנטים מוצר מנצח שיימכר בכל העולם", אומר מיכאל שוסטרמן, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי במכללה. "זו למעשה המטרה, להצליח לגייס את הסכום הדרוש להמשך היתכנות המוצר, זו התחלה נהדרת לכול מעצב בתחילת דרכו והשמיים הם הגבול".

הרעיון לפיתוח הקורס החדשני עלה במוחו של שוסטרמן: "גיליתי שיש פער שלא מובן לי כמעצב. פלטפורמה של מימון המונים מתאימה מאוד לעולם העיצוב התעשייתי ומוצרי הצריכה, אבל היום רוב הגיוסים באתרים הגדולים הם לספרים, הצגות, אלבומים וסרטים. זה מוזר שזה עדיין כמעט ולא קיים בישראל", מסביר שוסטרמן, ומוסיף: "כשמעצב או יזם עם רעיון מגיע לפיתוח של מחקר, היתכנות ראשונית ודגם וקהל יעד ברור, יש לו את כל ההכנה והבסיס, אבל אין לו את המימון כדי לקדם את זה לייצור המוני ושיווק ראוי. כאן בדיוק נכנס הרעיון שלנו".

סטודנטים (צילום: By OPOLJA, shutterstock)
להצליח לגייס את הסכום הדרוש להמשך היתכנות המוצר | צילום: By OPOLJA, shutterstock

שוסטרמן רואה בשיטת מימון ההמונים תהליך שמשתלב בעולם העיצוב התעשייתי. "אתה, כמעצב או כיזם, מציג את הרעיון שלך ואומר: 'יש דגם, יש מחקר, יש פיתוח, בדקתי את הצורך במוצר, מצאתי פתרון, עכשיו תעזרו לי לגייס כסף כדי שאוכל להוציא אותו לעולם'", הוא מתאר. הוא רואה בקורס יתרונות לשני הצדדים, "זה מצב של win-win, היוזמה הזו חסרה באתרים הללו, ולנו יש סטודנטים טובים עם המון רעיונות. זה חיבור כל כך טבעי, שזה חייב היה לקרות".

חיבור בין האקדמיה למקצוע ממשי

הקורס נבנה באופן מדורג לאורך סמסטר, כאשר הסטודנטים מתחילים בפיתוח הרעיון, ומסיימים בהשקת קמפיין גיוס ייחודי. "בהתחלה נסביר לסטודנטים לפרטי פרטים מה זה Headstart, נראה להם דוגמאות שעובדות, נחלק אותם לצוותים וניתן להם מגוון רעיונות ופלטפורמות שמתוכם הם יוכלו לבחור", מסביר שוסטרמן. "נלווה אותם לאורך הסמסטר וניתן להם את כל הכלים והמעטפת כדי שיצליחו".

בסוף הסמסטר, לאחר הליך ארוך של ביקורת וליווי מקצועי מטעם המרצים ו-Headstart, הסטודנטים יגיעו לרגע הגדול. "בסוף הקורס הם צריכים לסיים את הפיתוח המלא, ליצור דגם עובד ולהרים קמפיין. הם יצלמו סרטון, יבנו תוכנית עסקית לפי הפרמטרים של Headstart ויעלו את הפרויקטים לאתר של הדסטארט", הוא מתאר.

לדבריו, לא מדובר בתרגיל מדומה, אלא ביצירת פרויקט אמיתי שיכול להצליח. "הגיוס הולך להיות אמיתי לגמרי. זה ייתן לסטודנטים דחיפה מאוד גדולה. אם הם יצליחו לגייס כסף זאת תהיה הכנה אמיתית לחיים המקצועיים שלהם, מה שיגרום להם להתחיל לעסוק במקצוע שהם אוהבים ברגל ימין", מבטיח שוסטרמן.

החלטות לשנה החדשה (צילום:  Dean Drobot, shutterstock)
הכנה אמיתית לחיים המקצועיים | צילום: Dean Drobot, shutterstock
לפרטים נוספים על לימודי עיצוב תעשייתי>>

לחיבור בין האקדמיה למקצוע ממשי יש חשיבות רבה בעיניו. "כראש מחלקה זה אחד הדברים ששמתי לנו כמטרה – שהסטודנטים יסיימו ללמוד ויוכלו לעבוד במקצוע שלמדו. בוגרים רבים נשארים איתי בקשר ואני עוזר להם גם אחרי הלימודים", הוא מתאר. "בסופו של דבר אדם שבא ללמוד עיצוב תעשייתי הגיע כדי ללמוד מקצוע. זו השקעה אדירה, בזמן, באנרגיה ובידע, והסטודנט בא ללמוד את זה מראש כי הוא אוהב ורוצה את זה. אם בוגר שלי עובד בתחום אחרי הלימודים זו גאווה גדולה".

הקורס לא יכול היה לצאת לפועל ללא שיתוף הפעולה המיוחד שנרקם בין המכללה לבין חברת Headstart. "הקורס יתבצע בהנחיה שלי יחד עם המנכ"ל, דני אור, ואני מודה להם על שיתוף הפעולה המלא ועל הרצון. הם גילו את הפוטנציאל הגלום כאן וזה באמת מדהים", מתאר שוסטרמן. לדבריו מצטרף גם המנכ"ל, דני אור: "אנחנו מאוד שמחים על שיתוף הפעולה בקורס הייחודי של המחלקה לעיצוב תעשייתי במכללה הטכנולוגית, הנדסאים באריאל. מבחינתנו זהו בדיוק השילוב של הערכים שעליהם הדסטארט פועלת: יצירתיות, יזמות וחדשנות. הכלים והיכולות שלנו לגיוס קהילה ומימון מאוד רלוונטיים למעצבים בכלל ולמעצבי מוצר בפרט, ואנחנו שמחים על היוזמה של מכללת אריאל לקחת את זה צעד קדימה לחיבור ישיר בין קורס אקדמי לגיוס בהדסטארט".