אנחנו חיים בעולם שלא עוצר לרגע, שהופך ליותר ויותר חזותי, מתמקד יותר בצד הוויזואלי של הדברים ומשתנה ללא הרף. הטכנולוגיה מתחדשת ומתפתחת, בתחומים רבים נוצרים מקצועות חדשים שאין עבורם הכשרה, אנשים נעים בין עבודות, בחברות רבות נוצרים תפקידים חדשים שמצריכים שילוב של מספר מיומנויות שונות, יש מעבר הולך וגובר מהעסקת עובדים שכירים קבועים לשימוש בעובדי פרילאנס ויש המון אי ודאות לגבי שוק העבודה שיהיה כאן בעוד כ-20-10 שנה. בדקנו מהן המיומנויות שבאמת חשוב ללמוד, על מנת להתמודד בהצלחה עם מצב זה ולהתאים את הצעירים של היום לשוק העבודה המשתנה ולתפקידים חדשים שמתחיל להתפתח אליהם ביקוש כבר בימים אלה.

 לחשוב מחוץ לקופסה

בין המיומנויות החשובות שנדרשות כדי להצליח במאה ה-21, נמנית גמישות מחשבתית וחשיבה יצירתית, לא רק כדי לדעת לעצב מודעה או לחשוב על פרסומת מנצחת, אלא גם כדי להצליח למצוא פתרונות יצירתיים ברמה היומיומית בעבודה. חשיבה ביקורתית, השכלה רב-תחומית עשירה ואקטואלית והרבה סקרנות אינטלקטואלית. בעולם מתפתח כמו זה שאנחנו חיים בו, אי אפשר להישאר במקום וצריך כל הזמן להתאים את עצמנו לטכנולוגיה המתפתחת. לא משנה באיזה תחום בוחרים לעסוק, כמעט תמיד יש צורך לעבוד עם מערכות שונות ובסביבה טכנולוגית, וכיוון שזו לא מפסיקה להשתכלל ולהתפתח, חשוב להיות בעלי יכולת וסקרנות ללמוד כל החיים, כל הזמן להתחדש, לא להיות טכנופובים, לפתח אוריינות דיגיטלית, להיות יצירתיים ופתוחים לעבודה שמשתנה כל הזמן ולהיות בעלי יכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהעניק ערך מוסף ונקודת מבט ייחודית.

לפתח יכולות ניהוליות

בנוסף, על מנת להצליח בעבודה בתחומים מבוקשים, יש לחשוב בצורה חדשנית, לדעת לשלב בין תחומים שונים ולעבוד בסביבה שמשלבת עובדים מתחומים שונים ודורשת ידע מגוון. חשוב ללמוד כישורי מנהיגות, לפתח יכולות סוציאליות ותקשורתיות על מנת להיות מסוגלים לעבוד בהצלחה עם צוות, לעבוד נכון מול לקוחות ותחת גורמי ניהול, ללמוד לנהל עובדים ולבחון דברים במבט ביקורתי.

 לרכוש כלים מקצועיים

מיומנויות נוספות וחיוניות להצלחה במאה ה-21, נוגעות לסביבת העבודה. סטודנטים היום צריכים ללמוד איך לעבוד לבד ואיך לבנות את עצמם לבד ולנהל את עצמם לבד, למשל כעובדים עצמאיים בתחומים שונים - איך להפוך לפרילאנס, איך לעמוד בדד ליין, במטרות ובמשימות שהעובד קובע לעצמו, איך ליזום פרויקט ולסיים אותו כהלכה, איך לעבור מעבודה לעבודה ולעשות את זה נכון. מיומנות חשובה נוספת היא למידה עצמית, דבר הכרחי בעולם בו הידע והחידושים לא מפסיקים להתפתח ולעיתים צריך להתמקצע לבד על מנת לעמוד בקצב ולהישאר מעודכנים ובעיקר בכדי לבנות לעצמך את התפקיד שאתה חולם עליו.

מתוך כנס המשחקים, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים (צילום: יובל נאור)
מתוך כנס המשחקים, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים | צילום: יובל נאור

הפתרון: תארים מסוג חדש במוסדות להשכלה גבוהה

על מנת לרכוש מיומנויות אלו ואחרות מבקשים היום המוסדות להשכלה גבוהה בעולם ליצור תכניות לימודים חדשות, שמכשירות את הסטודנטים לחשיבה יצירתית ושמות דגש על לימודי חדשנות, תרבות דיגיטלית, ניהול עיצוב, יזמות ועוד. גם בארץ, נפתח בימים אלו תואר חדש, שאמור להכשיר בדיוק לכל אלו. את התואר החדשני פותחת בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים (שמאז הקמתה, רוב תכניות הלימוד שנפתחו בה היו תמיד הראשונות מסוגן בישראל), וזה למעשה יהיה התואר העיוני הראשון שילמד בה.

בבצלאל החליטו לקחת את כל תחומי הידע שיש להם אודות העולם החזותי העכשווי ואת האנרגיות היצירתיות שקיימות באקדמיה, ולשלבן עם המיומנויות הרלוונטיות לשוק העבודה. המטרה היא להכשיר בוגרים יצירתיים, רחבי אופקים ובעלי כישורים רבגוניים וגמישות תעסוקתית, שישתלבו בשוק העבודה הנוכחי והעתידי - החל ממעבדות חדשנות באמזון, גוגל ובבתי חולים ועד לחברות פרסום ואופנה. בבצלאל משתפים, שבוגרי התואר עתידים לצאת עם כלים שיעזרו להם להשתלב במוסדות התרבות, החינוך והחברה המובילים בישראל ולהתברג במגוון תפקידים כמו מנהלי פרויקטים, מנהלי דיגיטל, סטארטאפיסטים, קופירייטרים, מנהלי קהילות, סמנכ"לי חדשנות, ארט דירקטורים, כותבים, אוצרים, יוצרי תוכן וכן בתפקידים מובילים חדשים, שעתידים להיווצר בשנים הקרובות, כתוצאה מהשינויים המהותיים שחלים בשוק התעסוקה. בוגרי התואר יוכלו להמשיך גם למחקר בתואר שני ושלישי בתחומי התרבות החזותית, החומרית והדיגיטאלית.

"הבנו שחשוב לשלב בין הפן המעשי של האמנויות השונות לבין הפן התאורטי, שגורם לסטודנטים להסתכל במבט ביקורתי על התרבות החזותית והמבנית, לשאול שאלות ביקורתיות על תוצריה של התרבות החזותית והחומרית שבה הם חיים: המבנים, הפרסומות, תכניות הטלוויזיה, אופנה, משחקי מחשב, האפליקציות ולהבין את הממדים החברתיים שלהם. זאת, כדי להבין את כוחן של המערכות החזותיות, החומריות והטכנולוגיות ושל התעשיות היצירתיות לחולל ולהניע שינויים חברתיים, כלכליים ופוליטיים וללמוד להתנהל בעולם העיצוב והאמנות מבחינה כלכלית" מסביר ד"ר אורי ברטל, ראש המחלקה לתרבות חזותית וחומרית בבצלאל.

בצלאל מציעה החל מאוקטובר הקרוב לימודי תרבות וחדשנות בעיצוב ובאמנות במסגרת התואר החדש. ד"ר ברטל מוסיף כי "השילוב בין הלימודים התיאורטיים למעשיים יספק לסטודנטים כלים חדשניים, אשר יאפשרו להם לפעול במיומנות וביצירתיות בשוק העבודה העתידי הכמה לסוג כזה של בוגרים".