ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם (מקום שני) בשיעור האקדמאים בעלי השכלה על תיכונית, בקרב גילאי 25-64 - כך על פי דו"ח החינוך של ארגון ה-OECD לשנת 2020. כמו כן, 50.2 אחוז מהאוכלוסייה בישראל היא בעלת תארים על תיכוניים ואקדמיים.

דו"ח של המועצה להשכלה גבוהה לשנת 2020 הראה כי למעלה מ-313,600 סטודנטים למדו ב-61 המוסדות האקדמיים בישראל, כאשר 236,450 סטודנטים למדו לתואר הראשון, ו-64,180 סטודנטים למדו לתואר השני.

מדובר בנתונים גבוהים למדי, בייחוד עבור התואר השני, אשר נמצא במגמת עלייה בימים אלה. למעשה, בעלי תואר שני מצטיירים כמקצועיים ורציניים ולכן בין היתר גם זוכים לעדיפות בראיונות עבודה, ובאפשרויות עבודה מגוונות ורבות.

התואר המבוקש: לימודי מנהל עסקים לתואר שני

בתחומים מסוימים כמו פסיכולוגיה, תואר שני נדרש מאז ומתמיד כדי לעסוק בתחום, כך שסטודנטים שהחלו ללמוד תואר זה, ייעדו את עצמם מראש ללימודי ההמשך. אך גם בתחומים נוספים התואר השני מעלה את ביקושו ולעיתים אף את הכרחיותו. למעשה, בתחום הניהול ובעיקר בתחום המבוקש MBA לימודי תואר שני מהווים יתרון משמעותי, ובמשרות רבות בתחום אף קיימת דרישה לתואר שני במנהל עסקים. תואר זה גם משפיע לטובה על ההכנסות של בוגריו, הן בשוק הפרטי והן במגזר הציבורי. השאלה שנותרה כעת היא – האם זו התקופה הנכונה ללמוד תואר שני?

"השינויים שנוצרו בעקבות הקורונה הביאו אנשים רבים לבדיקה ולהערכה מחדש של חזון הקריירה שלהם", אומרת ד"ר דינה ניר, ראש התואר השני במנהל עסקים MBA בקריה האקדמית אונו. "זה בדיוק הזמן ללמוד את הדבר הבא שמרגש ומעניין, שבו אפשר למצוא בית חדש ולהמשיך ולהתפתח כאדם וכאיש מקצוע. היום זה לגיטימי לחפש את עצמך, בכל גיל, אבל זה לא מספיק לעשות את זה כשאתה מקבל החלטה על בסיס מה שיש לך. צריך לצאת אל העולם, להעשיר את הידע, ללמוד תואר שני ולקבל השראה, ביטחון, ידע וכלים יישומיים, וכן להרחיב גם את הקשרים האישיים והעסקיים, ואז לקבל החלטה".

"הסטודנטים שלנו בקריה האקדמית אונו זוכים בחוויה לימודית שהיא מעבר להעברת ידע, ולימוד מאמרים", היא מוסיפה, "אנחנו פועלים באופן מודע ומכוון לפתח אצל הסטודנטים יכולות אישיות ובינאישיות שיעצימו אותם, יתנו להם את הביטחון המקצועי ואת הכלים הפרקטיים שנדרשים היום, בעידן של קורונה, ושל שינויים תכופים, כמו טרנספורמציה דיגיטלית וחדשנות שיאפשרו להם למצות את הפוטנציאל שלהם כאנשי עסקים".

"הלימודים מאפשרים לסטודנטים ליצור ערך מוסף משמעותי שהם יכולים להביא לארגון שלהם, לעצמם או ללקוחות שלהם. הערך המוסף הזה ניתן באמצעות קורסי ליבה מצויינים שמלמדים אותם חשיבה אסטרטגית, כמו לדוגמה קורס ביצירת ערך באסטרטגיה שיווקית, או ניהול על פי עקרונות של פסיכולוגיה חיובית, בו אנו מלמדים אותם להיות מנהיגים חיוביים בניהול, ולהוביל חדשנות ויזמות גם בתעשיות אחרות, לא רק בהייטק".

"קורסים מעניינים וחשובים אחרים הם קבלת החלטות בתנאי סיכון ואי וודאות, וגם לימוד הפן הפיננסי כדי שיוכלו להתנהל ברמת השורה התחתונה של הארגון", היא אומרת וממשיכה למנות: "יצירת ערך עבור הארגון, ניהול מו"מ עסקי כדי להגיע למצב שלwin-win  ולמצוא פתרון יצירתי שמרחיב את העוגה, מאחר שזה מה שמרבית המנהלים עושים ברוב שעות היממה  - מנהלים מו"מ – אנו נותנים להם כלים לנהל זאת כמו שצריך. כל הכלים הללו ניתנים לסטודנטים תוך כדי שאנו מעצימים אותם ונוסכים בהם השראה להשתמש בכלים הללו באופן מיידי, על מנת לממש את עצמם ואת העסקים שלהם".

באיזה אופן העצמה זו באה לידי ביטוי?

"יש לנו סוללה של מרצים ייחודיים, שחקני נשמה שנמצאים כאן כדי לעשות טרנספורמציה אצל הסטודנטים, לשכלל את יכולת החשיבה שלהם ולהעניק להם כלים למינוף. המרצים שלנו בפקולטה הם מרצים מן השורה הראשונה", היא מתארת בגאווה, "יש לנו כנסים, אנו זוכים בפרסים ישראלים ובינלאומיים על מחקרים, מענקים ומלגות, מאוד פעילים מחקרית ומפרסמים בירחונים מקצועיים. רוב המרצים הם יועצים אסטרטגים או שיווקיים, דירקטורים בחברות גדולות, ואנשים שנמצאים בשדרה הכלכלית של מדינת ישראל, כמו פרופ' ירון זליכה למשל. אין ספק כי החיבור בין השטח לאקדמיה ולמחקר נותן ערך מוסף". 

מיתרונות התואר: שלל התמחויות וקורסים במגוון נושאים

אחד היתרונות בלימודי התואר השני למנהל עסקים MBA הוא השפע המוצע להתמחויות השונות, בו כל סטודנט יכול לבחור את מה שמתאים ונכון לו בהתאם למקום שלו בקריירה או בארגון ובהתאם לחזון המקצועי שאליו הוא שואף להתפתח.

כך לדוגמה, התמחות ביזמות טכנולוגית יכולה לסייע לאדם שמתכנן להשתלב בכל ארגון שעובר טרנספורמציה דיגיטלית או לנהל את התחום בארגון שבו הוא כבר עובד. כמו גם התמחות בשיווק ופרסום, התמחות בה ניתן לסטודנטים ידע פרקטי מאנשי שטח, לגבי בניית קריאייטיב ושיווק ברוח התקופה הנוכחית. ניתן לבחור גם בהתמחות בניהול ספורט, שנותנת ארגז כלים עשיר לאדם שמחפש קריירה שנייה בתחום הספורט, בכל הנוגע לניהול גופי ספורט, חוגים ומועדונים ובניית עסקים בתחום. עוד התמחויות שמוצעות במסגרת התואר כוללות התמחות בניהול משאבי אנוש, מימון ושוק ההון, ניהול בתחום הפארמה ומערכות בריאות, והתמחות במינהל ומדיניות ציבורית על מנת ליצור חדשנות וקידום, להשתלב ולהתפתח במשרדי ממשלה.

"הגעתי אחרי 15 שנות ניסיון בתעשייה והתואר עדיין חידש לי", מספר שקד וקס, מנהל מכירות טכני עולמי ב-IBM, "כל מה שלמדתי – יישמתי בתפקיד שלי: אסטרטגיה, חשיבה חדשנית, מודלים פרקטיים. כלים שהיו קריטיים כדי להישאר רלוונטי, ולהמשיך לצמוח ולהצליח בתחום שלי".

"הצוותים המקצועיים בקריה האקדמית אונו קשובים לסטודנטים ועוזרים להם לעשות את הבחירה של ההתמחות הנכונה עבורם, כדי למצות את הפונטציאל שלהם", אומרת ד"ר ניר. "יש לנו מגוון עשיר שנותן מענה לכל אדם שרוצה לעבור התפתחות, לקבל השראה, להרחיב את הידע המקצועי שלו ולמצות את הפוטנציאל האישי על מנת שיוכל לבנות את העסק שלו או לקדם אותו. לימודי התואר השני מתאימים למי שנמצא ממש בתחילת דרכו המקצועית וגם לבעל עסק בן 20 שנה, עובד או מנהל בתוך ארגון שרוצה להמשיך ולהתקדם ולשכלל את הכלים בכל תחום: בחברת תרופות, בבית חולים, בעולם הספורט, בהייטק ובתעשיות השונות"

המציאות הוכיחה לנו בשנים האחרונות שבסיס איתן להתקדמות והתפתחות בקריירה, בין אם מדובר בשכיר או בבעל עסק, הוא נטוורקינג עסקי. "בקריה האקדמית אונו אנו דואגים לתת לסטודנטים תרגילים בקבוצות, מעודדים עבודה ועשייה משותפת, יש לא מעט זוגות סטודנטים שעשו כאן עבודה יחד וכשיצאו מכאן הקימו עסקים. הנטוורקינג שנעשה כאן מייצר קפיצת מדרגה מקצועית וניהולית כדי שהסטודנטים ימצו את הפוטנציאל שלהם, יעזו ויחלמו בגדול, ואנחנו שם איתם לכל אורך הדרך", היא מסכמת.