לפי האקדמיה ללשון עברית, המושג "שלומות" (Well Being) מתאר "מצב של רְווחה גופנית, נפשית וחברתית המושגת על ידי אורח חיים בריא, התעמלות, פיתוח מודעות עצמית ועוד". אבל איך מגיעים לזה, בעיקר אחרי שנה כל כך עמוסה שבה גם עברנו מגפה וגם התמודדנו עם מאבקים מבית ומחוץ?

האמת היא שאם יש משהו שהשנה האחרונה לימדה אותנו, זה את חשיבות העיסוק ברווחה הנפשית של האדם. לדוגמא, מצאנו שכדי להצליח ואף לשגשג בתקופה של חוסר-ודאות, אנחנו זקוקים למשאבים פנימיים רבים.

המשאבים האלה מגיעים בין היתר מתחושה של משמעות, מיחסים קרובים עם אחרים, מתפיסת ערך עצמי גבוה, מתחושת אופטימיות לגבי העתיד ועוד. ככל שיהיו לנו יותר משאבים כאלה, כך נתמודד טוב יותר עם אתגרים. עכשיו בואו ניקח את כל זה – ונתרגם למערכת החינוך. נשמע דמיוני? מסתבר שלא בהכרח.

המורים מרוצים? התלמידים נהנים

"החממה לא.נשים", מיזם מקורי וסופר-מעניין של מינהל החינוך בעיריית ירושלים הוא המקום בו לוקחים את האידיאולוגיה הזו של הוויה חיובית ועוזרים לה לרקום עור וגידים. באופן ספציפי יותר, מטרת "החממה לא.נשים" היא לקדם בתי הספר להיות ארגונים הפועלים לקידום הצמיחה האישית והשלומות (Well Being) של צוותי החינוך.

וול באינג (צילום: מינהל חינוך בעיריית ירושלים)
צוותי חינוך מקבלים "ערכות טעינה" | צילום: מינהל חינוך בעיריית ירושלים

רגע, אבל למה בכלל צריך לקדם צמיחה האישית של מורים ומורות? מאוד פשוט: זה מוריד את קצב תחלופת העובדים, תורם ליזמות וליצירתיות, מעלה את שביעות הרצון של התלמידים והקהילה ואף משפר את היכולת של הארגון להשיג צמיחה כללית – כמו למשל במישור הפדגוגי, בהיבט הבירוקרטי או בהתמודדות עם הורים. בקיצור, מורה טוב הוא מורה שטוב לו.

מענה פרטני וסדנאות לצוותים: כך מצמיחים מורים

צמיחה אישית עוסקת בין השאר בסיפוק כלים ומיומנויות לעשות את העבודה בצורה טובה יותר. בשביל לעשות את זה, "החממה לא.נשים" מפעילה כמה תכניות במקביל. ראשית, החל מהשנה האחרונה יכולים מורים לקבל דרך התכנית מענה טיפולי פרטני, שתרם לתפקוד המיטבי שלהם, בוודאי על רקע אתגרי השנה האחרונה.

שנית, מתקיימות סדנאות קבוצתיות לצוותי חינוך בעיר. התוצאות מוכיחות שההשקעה משתלמת: עד היום פנו מספר רב של מורות ומורים לטיפול רגשי אישי, ועשרות בתי ספר קיבלו סדנאות לצוותי החינוך - בהתאם לבחירה ולצורך הבית ספרי.

"החממה לא.נשים" הוקמה בנובמבר האחרון, במענה למשבר הקורונה שהשפיע בצורה עמוקה על צוותי החינוך בעיר, אלא שפעילות המרכז לא הופסקה עם החזרה לשגרה. להפך: המרכז מציע כיום סדנת שטח לצוותים החינוכיים במרכז החדשנות 'חוות דעת', סדנת צוות במרכז הסימולציה 'כיתקטיקה' כדי להתאמן על מצבים מורכבים מחיי היומיום בעבודה, ובאופן כללי מעטפת תומכת שעוזרת למורים לעשות את עבודתם החשובה.

וול באינג (צילום: מינהל חינוך בעיריית ירושלים)
סיפוק כלים ומיומנויות שמאפשרים לעשות את העבודה בצורה טובה יותר | צילום: מינהל חינוך בעיריית ירושלים

למידה משמעותית מתחילה אצל המורים

בשנת הלימודים הבאה תורחב החממה למהלך עירוני גדול, שיזמין את מנהלי בתי הספר בעיר לחזק את האושר הארגוני של צוותי בתי הספר. זאת, דרך סל פעילויות קבועות שיפעל בבית הספר לאורך השנה - לקידום תחושות השייכות, המשמעות וההנאה של המורים והמורות בבית הספר. המהלך יאפשר לצוותי החינוך להנות מפעילות קבועה וחדשה בתכנית העבודה הבית ספרית, תוך ליווי המהלך והפיתוח המקצועי בבית הספר.

מה לזה ולמערכת החינוך? מה לאושר ולמקום עבודה בכלל? המציאות מלמדת אותנו שמדדים חיוביים בחינוך, ובכלל, טמונים במשאבים הפנימיים של הא.נשים. כשאדם מרגיש טוב במקום עבודתו, פוטנציאל השגשוג האישי והמקצועי שלו גבוהה בהרבה. בתכל'ס אנחנו מבלים כ-90,000 שעות בחיינו במקום העבודה אז חשוב שנרגיש משמעותיים, שייכים ושכיף לנו. זה טוב לנו, לתלמידים שלנו, ולסביבה הרחבה.