סטיב ג'ובס אמר פעם שכדי להצליח בעבודה, חשוב לעבוד במה שאוהבים ושלא צריך לנוח עד שמוצאים את האהבה הזאת. 4 בוגרי החוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי בהחלט יסכימו איתו. בראיון הם מספרים על המקצוע שבו בחרו ועל הלימודים שסללו להם את הדרך להצלחה.

אושר אדלמן, 35, שף ב"בישולים", יועץ טכנולוגי ותזונתי לחברות מובילות במשק הישראלי

מה אני עושה בעבודה?

העבודה שלי מאפשרת לי לשלב בין השכל לרגש. כשאני בתפקיד השף, האהבה שלי לאוכל באה לידי ביטוי, בתפקיד התזונאי והיועץ – אני מעורב בתהליכים ובהחלטות שקשורות לפיתוח מוצרים.

מה למדתי?

תואר ראשון בתזונה ותואר ראשון נוסף במדעי המזון.

אושר אדלמן (צילום: יחסי ציבור)
לשלב בין השכל לרגש. אושר אדלמן | צילום: יחסי ציבור

 איך הלימודים תרמו לי לקריירה?

"אחד מהכלים החשובים ביותר שמקבלים בזמן הלימודים הוא למעשה היכולת להבין איך ללמוד, ואיך להעמיק את הידע בתחום שהכי מעניין אותך. כשלמדתי במכללה האקדמית תל-חי, הבנתי שיש לי חכה ביד, ושכל מה שאני צריך זה להבין איך לדוג איתה. אני חושב שזה מה שהפך את הלימודים במכללה למעניינים יותר, וגם אפשר לי להבין מה באמת מעניין אותי באופן אישי. כיום אני קוצר את הפירות ועובד בתחום שאני אוהב. אני משתמש בידע הרב שצברתי, ומחליף 3 כובעים שונים בהתאם למה שמתחשק לי להיות: שף, תזונאי וטכנולוג מזון. היכולת הרב תחומית הזאת מאפשרת לי לגוון וליצור עניין מתמשך בעבודה. בנוסף, אני נהנה מכל העולמות: מצד אחד: אני יכול להשתמש בידע שלי כדי ללמד שפים על תזונה נכונה יותר, ומצד שני - את הדיאטנים אני מעשיר בידע לגבי בישול".

קורס מעניין במיוחד שאמליץ עליו

"היו לי כמה מרצים מרתקים, אבל אחד הבולטים שביניהם הוא פרופ' ערן דולב, שמרצה בחוג לתזונה. הוא ללא ספק המרצה הטוב ביותר שיצא לי להכיר בחיי.  במהלך השעורים שלו הוא לימד אותנו איך לטפל באנשים בהתאם למצבם ולצרכיהם ועשה את זה בצורה מרתקת.

פעילות שאהבתי לעשות במסגרת התפקיד:

"נסעתי ללמד בישול ים תיכוני בבי"ס לבישול בסנט פטרסבורג במשך 5 ימים, כחלק מקורס רחב שהיה מיועד לשפים בעלי ניסיון רב. כתבתי 40 מתכונים שונים ולימדתי אותם איך מכינים מאכלים כמו עמבה, חומוס וסמבוסק, והכל עם חומרי גלם מהארץ. בהחלט היה מרגש לראות אותם נפתחים לתרבות מסוג שונה וזו הייתה חוויה עבורי לייצג את הטעמים הישראליים".

אורי יונוביץ, 28, טכנולוג ראשי בחברת קופיקס

מה אני עושה בעבודה?

"אני אחראי על תהליכי הייצור במפעל - מאבטחת האיכות דרך ייעול תהליכים שונים שהמוצר אמור לעבור, שכוללים את הכנתו אריזתו".

מה למדתי: תואר ראשון בטכנולוגיית מזון

אורי יונוביץ (צילום: יחסי ציבור)
סיפוק והנאה להיות חלק מהתהליך. אורי יונוביץ | צילום: יחסי ציבור

איך הלימודים תרמו לי לקריירה?

"קיבלתי המון כלים שמסייעים למצוא פתרונות לבעיות שונות שצצות בשטח. כיום אני יודע להעריך את סוג פוטנציאל הקלקול של מוצרים, מה יותר משתלם להכין לבד ומה לא, ועוד המון דברים שחשוב לדעת בתהליכי ייצור. מעבר להשפעה החיובית על הקריירה, הלימודים גרמו לי להבין גם תהליכים שונים ביומיום. למשל – כולם יודעים שלא כדאי להשאיר שקית של במבה במצב פתוח, כי היא משנה את מרקמה ונוטה להתייבש. אבל למעשה, המרקם שלה לא משתנה בגלל תהליך של התייבשות אלא דווקא בגלל החשיפה ללחות הקיימת באוויר".

קורס מעניין במיוחד שאמליץ עליו:

"בתוך החוג לטכנולוגיה של מזון יש קורס שנקרא 'טכנולוגיה של מזון'. לומדים בו המון דברים בסיסיים שכל מי שעוסק בתחום צריך לדעת, כמו למשל, מה נדרש כדי לקלף טון תפוחי אדמה ואיך מפסטרים כמות עצומה של מיץ תפוזים. אני זוכר שהייתי ממש מרותק במהלך השיעור, כי בסוף היום ידעתי שמדובר בידע שישמש אותי בהמשך".

פעילות שאהבתי לעשות במסגרת התפקיד:

"לאחרונה ביצענו תהליכים שמטרתם הייתה לשפר את הטריות של כריך האבוקדו שלנו, ולגרום לו להישאר ירוק ויפה. מעבר לשינויי המתכון שכללו שימוש בלימון ובנוגדי חמצון, השתמשנו בטכנולוגיה ייחודית שכללה שימוש בגז מבוקר לתוך אריזת המוצר. כשהצרכן מגיע לקנות היום כריך אבוקדו הוא מקבל מוצר משופר וטעים, וזה בהחלט גורם לי סיפוק והנאה להיות חלק מהתהליך הזה".

לפרטים ומידע נוסף על החוג למדעי המזון במכללה האקדמית תל-חי >>

יובל אבולעפיה,27, טכנולוג מזון בחברת פיטנס-אר-אס, המתמחה בייצור חומרי תזונה וייצור חומרי טעם וריח לתעשיית המזון

מה אני עושה בעבודה?

"אחראי על פיתוח מוצרים חדשים ועל המעקב השוטף בקווי הייצור, ומספק פתרונות שונים הכוללים, בין היתר, פיתוחים חדשים ושיפורים טכנולוגיים. אחת המטרות העיקריות של התפקיד היא לוודא שהמוצר הנמכר לצרכן הוא איכותי ביותר ובטוח לשימוש".

מה למדתי: תואר ראשון בטכנולוגיית מזון

יובל אבולעפיה (צילום: יחסי ציבור)
מוודא שהמוצר שנמכר הוא האיכותי ביותר. יובל אבולעפיה | צילום: יחסי ציבור

איך הלימודים תרמו לי לקריירה?

"הלימודים בתל חי עוסקים בעיקר ולא בטפל וזה מה שמייחד את המקום. מעבר לידע הנרחב שלמדתי שם, קיבלתי כלים פרקטיים שאפשרו לי לנסות ולפתח מוצרים חדשים, וכך להבין טוב יותר את התחום גם מבחינה מעשית".

קורס מעניין במיוחד שאמליץ עליו:

"קורס לפיתוח מוצר, הוא אחד הקורסים היצירתיים ביותר, שבו כל אחד מהסטודנטים לומד לפתח מוצר מאפס. בקבוצה שבה עבדתי פיתחנו חטיף יוגורט המשמש כמאכל מוצק וניתן לשמירה מחוץ למקרר עד 3 שעות. בקרוב נציג את המוצר בכנס חשוב ואנחנו מקווים למכור אותו לחברה גדולה שתהיה במקום".

פעילות שאהבתי לעשות במסגרת התפקיד:

"המכללה העניקה לי כלים שכיום אני משתמש בהם על מנת לקצר את זמני העבודה, ולהוזיל את עלויות התפעול של החברה. זה כולל למשל, רכישת מכונות משופרות, ייעול טכנולוגי והנגשת העבודה לעובד שדואג לייצור קל יותר".

בארי מור, 33, טכנולוג מזון ב"פריניר"

מה אני עושה  בעבודה?:

"אחראי על אבטחת איכותם ופיתוחם של מוצרים וטכנולוגיית ייצור שונות, על התאמת דרישות התקנות והחוקים לפעילות המפעל ונהליו והתאמת המוצר לצרכי הלקוח". 

מה למדתי: תואר ראשון בטכנולוגיית מזון

בארי מור (צילום: יחסי ציבור)
לטפח מוצר משלב התווית ועד הקרטון. בארי מור | צילום: יחסי ציבור

איך הלימודים תרמו לי לקריירה?

"לימודי התאוריה שלמדתי במכללה האקדמית תל-חי הם הבסיס ההכרחי לעבודה בשטח. המרצים במכללה תמיד נתנו את התחושה שאפשר להתייעץ איתם וסייעו בהכוונה שעזרה לי בסופו של דבר לעסוק במקצוע".

קורס מעניין במיוחד שאמליץ עליו:

"השתתפתי בהרבה קורסים מעניינים, כמו למשל "טרמו דינמיקה" אשר במהלכו למדנו את כל מה שחשוב לדעת על טיפול נכון במוצר ומניעת קלקולו, וקורסים שונים במיקרוביולוגיה, שבהם לומדים על תנאי המחייה של החיידקים ועל הקשר של הנושא לבטיחות במזון.

פעילות שאהבתי לעשות במסגרת התפקיד:

"לאחרונה יצא לי להיות שותף ליצירת רוטב שנקרא 'פיצה – פיתה'. כשראיתי אותו בפעם הראשונה על אחד מהמדפים בסופר, חשתי גאווה במובן מסוים. הנה, מוצר שטיפחתי וליוויתי משלב התווית ועד הקרטון מככב על המדף, ואנשים רוכשים אותו ועושים בו שימוש ביתי. זה בהחלט נחמד לראות וגורם לסיפוק".

מוכנים לצאת מאזור הנוחות? לחצו כאן כדי לשמוע עוד פרטים