שירות התעסוקה, ארכיון (צילום: חדשות 2)
האם יגיעו מפוטרים ללשכת התעסוקה? | צילום: חדשות 2
מפוטרים רבים מצטרפים למעגל האבטלה בחודשים האחרונים ולפי הדיווחים אנו נמצאים על סף משבר בשוק התעסוקה הישראלי": מחברות ענק כמו "טבע" ו"בזן" שהודיעו על פיטורי עובדים ועד איומי הסגירה של "אופיס דיפו" ומפעל "נייר חדרה". בנוסף, רק אתמול עובדי מפעל "טבעול" סיימו את השביתה לאחר שלא נענו לתוספת בשכרם. למרות זאת, סקר של חברת ההשמה "מנפאואר" חושף שיפור במצב התעסוקה בארץ ובעולם. האם אנחנו נמצאים לפני תחילת שנה חדשה טובה יותר מבחינה כלכלית ותעסוקתית? תלוי את מי שואלים/

72% מהמעסיקים מאמינים כי לא יחול שינוי בארגון

סקר "מנפאואר" שהתפרסם אתמול מצייר תמונת מצב אחרת, לפי הסקר שנערך בקרב 757 מעסיקים בו הם נשאלו "איזה שינויים הם צופים בהיקף הכולל של התעסוקה", נראה כי שנת 2014 צפויה להתחיל עם סימני התאוששות עם גיוסי עובדים. 72% מהמעסיקים מאמינים כי לא יחול שינוי במספר העובדים בארגונם. 17% מהמעסיקים בישראל  צופים להוסיף עובדים ברבעון הראשון של השנה הקרובה עד חודש מרץ. ורק 7% צופים כי יחול צמצום במספר כוח האדם בארגון. לאור כך תשקיף התעסוקה חושף עליה של 10% בהיקפי הגיוס המתוכננים לעומת 6% ברבעון הקודם.

מנכ"לית מנפאואר ישראל, מיכל דן-הראל, מסבירה כי ישנם תחומים שצפויים להתחזק ולהצטייד בעובדים חדשים. "תחום הביוטק ממשיך לגייס עובדים", מסבירה דן-הראל, "המשק עדיין משווע לידיים עובדות מקרב אנשי מקצוע דוגמת חשמלאים, רתכים ואנשי לוגיסטיקה ושילוח זאת לצד אנשי סיעוד וטיפול במגזר השלישי".

הענפים בהם יחול שינוי חיובי של גיוס עובדים לפי הסקר הם תחבורה, לוגיסטיקה ותקשורת עם תשקיף של עלייה של 17%. תחום נוסף הוא תחום המסעדנות והמלונות. בנוסף, מעסיקים מענף הבנייה והן בענף הכרייה והמחצבות דיווחו על עלייה בהיקף הגיוסים. לעומת זאת, בענפים כמו חקלאות תחול ירידה של 2%, בענף הסיטונאות ומסחר קמעונאי, ייצור ושירותים ציבוריים גם צפויות ירידות בהיקפי הגיוסים.

מגמת התחזקות בתל אביב, האטה בקצב הגיוס בירושלים

סניף אופיס דיפו, ארכיון (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
"המשבר באופיס דיפו נובע מהתנהלות עסקית כושלת" | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2
האזור בו תישמר מגמת ההתחזקות הוא תל אביב עם תשקיף של 22% ולעומת זאת, בירושלים צופים האטה בקצב גיוס העובדים של 2% לעומת 13% ברבעון האחרון. מעסיקים בדרום צופים קצב גיוס יציב עם תשקיף של 12% ואף במרכז צפויה הגדלה של כוח העבודה, עם תשקיף של 10%. סימנים מעודדים מבחינת מבקשי העבודה נרשמים הן בצפון והן בחיפה, עם תשקיף של 7%.

לפי נתוני הסקר, גם בעולם המעסיקים צופים גידול בגיוס העובדים, ב-34 מהמדינות מתוך 42 שנסרקו. תוכניות הגיוס הערות ביותר דווחו בטיוואן, הודו וניו זילנד. אך מנגד, תוכניות גיוס חלשות דווחו באיטליה, אירלנד, פינלנד, ספרד, סלובקיה ובלגיה.

למרות הגידול בשיעור המפוטרים לאחרונה, במנפאואר טוענים כי הסיבה למשבר למשל ב "אופיס דיפו" נובעת מהתנהלות עסקית בעייתית, "אנו מאמינים כי גם עובדים שלצערנו פוטרו בחודשים האחרונים כתוצאה מכשלים עסקיים יוכלו להשתלב בשוק העבודה בתפקידים דומים על רקע הביקוש למקצועות של מכירה, שיווק ולוגיסטיקה", ציינה מנכ"לית מנפאואר, מיכל דן-הראל. בנוסף, מסבירים כי התחזית החיובית אינה מצביעה כי לא יהיו פיטורים במשק כלל אלא שהיקף הגיוסים יעלה על מספר המפוטרים בארגון.

נשיא התאחדות התעשיינים: "ככל שכושר התחרות שלנו נשחק, שוק התעסוקה הופך למכווץ"

צביקה אורן (צילום: דוברות התאחדות הסטודנטים)
"הממשלה צריכה לצמצם את הרגולציה". נשיא התאחדות התעשיינים | צילום: דוברות התאחדות הסטודנטים
כיצד התחזיות האופטימיות מסתדרות עם הפרסומים של הלמ"ס בחודש שעבר על ירידה חדה בהיקף הייצוא שהובילה להאטה בקצב הצמיחה של המשק? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה שבחודשים יולי עד ספטמבר התוצר של המשק גדל ב-2.2% בלבד לעומת 4.6% ברבעון הקודם. נתוני הלמ"ס מציגים נתוני צמיחה מאכזבים שרק מחזקים את החשש לעלייה בהיקף האבטלה בשנה הקרובה.

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים מביע חשש שלירידה בייצוא יש קשר ישיר לשוק התעסוקה בישראל ורמת האבטלה. "גם אנחנו עורכים סקרי ציפיות מהעובדים שאכן מצביעים על אופטימיות, אבל זה הראש של כל יזם הוא חושב חיובי", הוא מציין.

למרות האופטימיות, ההאטה במשק עשויה לגרום למשבר רציני בשוק התעסוקה, "זה הצד הפסימי של העניין, ככל שכושר התחרות שלנו הולך ונשחק כתוצאה מהעלויות הגבוהות שהממשלה מטילה כמו מים, חשמל, מס מעסיקים וארנונה נגיע לשוק תעסוקה מכווץ".

אורן מסביר כי תעשיות רבות עלולות להיפגע מהמצב, ביניהן תעשיית המזון, "הצריכה המקומית תקטן, כבר עכשיו אנו רואים שאנשים קונים פחות והסיבה לכך היא ירידה בצריכה המקומית וירידה בתקציב". לדבריו, התעשיות הביטחוניות ותעשיית התרופות נמצאות גם הן לפני משבר.

"התקציב של שנת 2014 גם בעייתי עבורנו, הקיצוץ בתקציב הביטחון משליך באופן ישיר על התעשיות הביטחוניות", הוא מדגיש. לדבריו הממשלה צריכה לצמצם את הרגולציה הכבדה ולמנוע את גל הפיטורים שפוקד את המשק באמצעות הורדת עלויות, "יש לנסות להחליש את השקל ולא להעלות את מס המעסיקים בשנה הקרובה", הוא מוסיף.

"תמיד הפריפריה סובלת יותר, רב תעשיית המזון בפריפריה וכמובן גם התעשיות ביטחוניות", אומר אורן בדבר החלוקה לאזורים שמוגנים מבחינה תעסוקתית. "במרכז יש יותר אופציות תעסוקה", הוא מוסיף.

התחזית לשנת 2014 לא אופטימית כלל, "יהיו מפעלים שיתרחבו אך הסביבה העסקית מאוד בעייתית, העלויות גבוהות, יזמים בורחים, הרגולציה מטורפת, התחרות גבוהה ולכן הממשלה צריכה לנקוט בפעולות כדי לייצב את שוק העבודה אחרת החזון של האדם העובד קורס", הוא מסכם.