ֿמשבר הדיור בעיצומו, זוגות לא גומרים את החודש ודירה בישראל נראית כמו חלום רחוק - המצב הזה מסביר כנראה את התגובות הנלהבות לסטטוס שהעלה ארגון ״השומר החדש״ לפני שבוע לפייסבוק שלו: הארגון משתף פעולה עם רשות ניקוז ונחלים ובפרויקט לא רגיל, מציע לארבעה עד חמישה דיירים לגור בטחנת הנזירים שלמרגלות נחל ציפורי ולקבל מלגת מחיה של 10,000 ש״ח בשנה.

הטחנה, אם תהיתם, היא מבנה בן ארבעה מפלסים שנבנה בתקופה העותמאנית שנרכשה על ידי מסדר הכרמליטים בחיפה באמצע המאה ה-19 וקיבל כך את שמו. בעבר שמשה גם כטחנת קמח שהיתה פעילה עד שנות העשרים של המאה הקודמת ומאז עברה גלגולים וידיים, שימשה כדיר חזירים ובגלגול אחר כגן אירועים, עד שלפני שלוש שנים נחכרה על ידי רשות ניקוז ונחלים שמעוניינת להפוך אותה למרכז ההדרכה הראשון בארץ לשיקום נחלים.

הפרויקט מוצע לזוגות ללא ילדים או בודדים, שמוכנים להתחייב לגור במקום במשך שנה ולעבור אליו תוך שבועיים לכל היותר. הטחנה, בה יש מים זורמים, שירותי קומפוסט וחשמל, הותאמה למגורים, זכתה לאישור מגורים וכעת רוצים לאייש אותה באופן תמידי. בארגון לא צפו את עומס התגובות ואוריה רשף, מנהל מרחב צפון בארגון, לא הצליח לעמוד בשטף הטלפונים, התגובות האינטרנטיות וההודעות – לא פחות מ-350 אנשים כבר הגישו מועמדות למחיה באמצע שום מקום.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפי הפרסומים באתר, ביום חמישי כבר נערך בטחנה סיור לדיירים פוטנציאלים כדי שאלה יוכלו להתרשם מהמקום ולעבור אליו בהקדם. לקבל כסף כדי לגור במקום, בזמן בו אנשים נאבקים כדי לשלם את שכר הדירה שלהם, הוא רעיון מושך. במה כסף מדובר? אחרי שנקזז מהמלגה את שכר הדירה שכולל ארנונה, מים וחשמל, יישארו לדיירים חמשת אלפים שקלים לבזבוזים. אגב, בתגובות לסטטוס הדגיש הארגון שמדובר במגורים בלבד ולא באפשרות תעסוקה, אז אם חשבתם לעבו החליפו את המחשבה הזו בעיון במודעות הדרושים. מעבר לכך, התנאי היחיד לעסקה הוא שתמיד ינכח מישהו במקום.

אם הייתם רוצים להצטרף לרשימת המועמדים - כנראה שמאוחר מדי. השומר החדש קיבל מאות פניות אותן הוא מסנן עבור רשות ניקוז ונחלים, שתבחר את הדיירים החדשים. בעבר כבר התגוררו דיירים בטחנה, אבל שיתוף הפעולה לא עלה יפה והרשות מקווה שהפעם הפרויקט ינחל הצלחה רבה יותר ויצליח לשמור על המתחם המיוחד, בדרך להפיכתו למרכז הדרכה.

״יצרנו קשר עם הכרמליסטים כי חשוב לנו שהמקום הזה יהיה פתוח לציבור״, מסבירה טל רטנר, מנהלת יחידת חינול וקשרי קהילה ברשות לניקוז ונחלים קישון, ״אבל הדרך להפיכתו למרכז שיהיה נגיש לכולם עוד ארוכה ואנחנו בשלבי התכנון של הפרויקט. בגלל ההליך הארוך אנחנו זקוקים לנוכחות תמידית של אנשים בטחנה, זו ההתחייבות שלנו בפני הנזירים הכרמליסטים מהם חכרנו את הטחנה. חברת שמירה יקרה שפעלה במקום בעבר השאירה בו נזקים ועלתה המון כסף והשומר שאנחנו העסקנו לא יכול להיות שם כל הזמן, כך ששיכון של אנשים במבנה הוא פתרון שנראה לנו כמו ״Win-Win”: הדיירים יקבלו מקום מגורים מדהים ואנחנו נקבל נוכחות תמידית שתגן על המקום, שמושך גם גורמים לא חיוביים״. הרשות תשלם את הוצאות הפרויקט יחד עם השומר החדש ולפי החישוב שלהם, שנה שלמה תעלה פחות ממה ששילמו הכרמליסטים על חודש של שמירה פרטית ותפיק תוצאות טובות יותר וגם ערך מוסף, של אנשים איכפתיים ואיכותיים בטחנה״.

הפרויקט היה אמור לאכלס את הדיירים החדשים כבר בשבוע הבא, אבל ביום שישי לפנות בוקר הוצתה הטחנה על ידי אלמונים וזק נגרם לגג הקומה העליונה, שנשרף כליל וקרס. במאי 2012 נמצאו בטחנה קרעי דגל ישראל שהועלו באש והפרויקט אמור למנוע גם מקרים שכאלה, שלא יתרחשו אם תהיה נוכחות קבועה במקום. עכשיו עובדים ברשות ניקוז ונחלים קישון על שיפוץ הטחנה. אם הכל יילך לפי התכנית השיפוץ יארך שבועיים ולאחריו היא תוכל שוב להפוך לבית עבור דיירים.

עוד ב-mako לימודים וקריירה: