נגיף הקורונה, שהשתלט על חיינו בתקופה האחרונה, והמשבר הגדול שהגיע בעקבותיו, מהווים פגיעה כלכלית עצומה וחסרת תקדים במשק הישראלי כולו. בתוך הכאוס הגדול, נדמה שהמילה הבולטת ביותר לאחרונה בכל הנוגע ליחסי העבודה הינה חל"ת. עשרות אלפי עובדים, ולעיתים אף מקומות עבודה שלמים, מצאו עצמם בחל"ת – ראשי התיבות של חופשה ללא תשלום. ענפים שלמים (תיירות, תעופה, אירועים, מסעדות, מכוני ומאמני כושר, בתי קולנוע ועוד), עובדים ותיקים וצעירים, שלעיתים כלל לא הכירו את המילה הזו לפני שווירוס הקורונה פרץ לחיינו, מצאו עצמם מבולבלים ואובדי עצות. כמה זמן תימשך החופשה הזו? האם כדאי לי להמתין לחזרה לעבודה או לחפש עבודה חדשה? האם אתם עדיין זכאים לזכויות סוציאליות? והאם תצטרכו להחזיר את ההטבות שקיבלתם מהעבודה (רכב, טלפון נייד, מחשב נייד)?  בסיוע עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, סמנכ"ל חשבונתון (המרכז לחשבי שכר ומנהלי חשבונות), יצרנו מדריך לעובדים המבולבלים:

מזה זה בכלל חל"ת?

חל"ת היא חופשה ללא תשלום. במשבר הקורונה, ובכלל, חל"ת נחשבת לדרך מומלצת עבור המעסיק לשמור את העובדים במקום העבודה שלו ולהימנע מפיטורי עובדים – מבלי לשלם להם שכר. כך, כאשר תחלוף הסערה, המעסיק לא יצטרך לחפש ולהכשיר עובדים חדשים. מבחינת העובד, הוא אמנם לא מקבל שכר בכל תקופת החל"ת, אך בעיני הרבה עובדים, מצב זה עדין עדיף על פני פיטורים, כי ברגע שהעניינים יירגעו – הם חוזרים לאותו מקום עבודה ולא נאלצים לחפש מקום עבודה חדש.

האם המעסיק יכול להכריח אותי לצאת לחל"ת?

ככלל, מעסיק שרוצה להוציא עובד שלו לחל"ת חייב לקבל את הסכמת העובד לכך בכתב. הוצאה כפויה של עובד לחל"ת נחשבת בחוק כהרעת תנאים, ולכן אם בחרתם שלא לקבל את הצעת המעסיק והחלטתם להתפטר – אתם זכאים לפיצויי פיטורים.

משחקת בטלפון (צילום: gpointstudio, shutterstock)
בקשו לשמור אצלכם את הטלפון וציוד אחר שקיבלתם מהמעסיק | צילום: gpointstudio, shutterstock

האם החופשה ללא תשלום תחומה בזמן? עד מתי היא תימשך?

 לא ניתן לדעת. גם המעסיקים וגם העובדים מקווים כמובן שהיא תימשך כמה שפחות.

אם אני נמצא בבידוד, האם זה נחשב כימי מחלה או חל"ת?

נכון למועד פרסום הכתבה תקופת הבידוד תמשיך להיחשב כ"ימי מחלה", אבל מתאריך 1 באוקטובר אמורות להינתן הנחיות חדשות.

כדי לבצע את עבודתי, קיבלתי עד כה מהעבודה אמצעים כמו רכב צמוד, מחשב נייד, טלפון סלולרי, ביגוד מתאים ואמצעים נלווים נוספים. האם הם נשארים אצלי בתקופת החל"ת?

החוק לא חד-משמעי במקרה הזה, וזה בעיקר תלוי בהסכמות אליהן יגיעו המעסיק והעובד. עובדים יקרים, ברגע שהמעסיק מדבר איתכם על יציאה לחל"ת, ואתם מוכנים לכך, חשוב שבמקביל תתעקשו שכמה שיותר אמצעים יישארו אצלכם. אם ניתן, עדיף גם להחתים את המעסיק בכתב על כך. קחו בחשבון כי אתם עומדים בפני תקופה לא קלה, והשארת האמצעים הללו ברשותכם עשויה לחסוך לכם כסף רב.

האם בחל"ת אני זכאי לזכויות סוציאליות?

התשובה שלילית. עובד הנמצא בחל"ת אינו זכאי לדמי מחלה, ימי חופשה, להפרשה לגמלת הפנסיה, לקרן השתלמות וכו'.

יצאתי לחל"ת. עכשיו אני זכאי לדמי אבטלה?

בעקבות משבר הקורונה, המוסד לביטוח לאומי הקל את התנאים בקבלת דמי אבטלה למי שיצא לחופשה ללא תשלום, וקבע כי עובד שיצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 יום ומעלה זכאי לקבל דמי אבטלה, אם עמד בכל התנאים לזכאות לדמי אבטלה. התנאי הבסיסי לקבלת דמי אבטלה הוא שעבדת 6 חודשים (לא בהכרח רצופים) מתוך 18 החודשים האחרונים, אולם גם לכלל זה ישנם חריגים שכדאי לבדוק אותם.בתקופה הזו ייחושבו גם חודשים של מילואים, שמירת הריון ומי שהיה במסגרת "דמי פגיעה" (תאונת עבודה).

שימו לב כי חיילים משוחררים ששירתו בשירות סדיר למעלה מ-6 חודשים – זכאים לדמי אבטלה, ופנסיונרים – אינם זכאים לדמי אבטלה במידה והם בחל"ת - שכן אדם מעל גיל 67 אינו זכאי בשום מקרה לדמי אבטלה.

מחפש עבודה (צילום: lunavandoorne, Thinkstock)
אתם עלולים למצוא את עצמכם מחפשים עבודה חדשה | צילום: lunavandoorne, Thinkstock

מה גובה דמי אבטלה שאני זכאי לקבל?

סכום דמי האבטלה ליום מחושב לפי גילך והשכר שלך ב-6 החודשים האחרונים המלאים שקדמו להתייצבות הראשונה שלך בשירות התעסוקה. ישנו הבדל מהותי בסכום דמי האבטלה בין מי שעדין לא מלאו לו 28 ולמי שעבר את הגיל הזה. המצב המשפחתי משפיע על משך תקופת הזכאות לדמי אבטלה. הסכום המקסימלי של דמי האבטלה - 10,551 ש"ח.

לדוגמא: מי שהרוויח 6,000 ש"ח (ברוטו לחודש) יהיה זכאי ל-3,280 ש"ח במידה שלא מלאו לו 28 שנים, ומי שכבר חגג את יום ההולדת 28 שלו יהיה זכאים ל-4,320 ש"ח. מי שהרוויח 10,00 ש"ח (ברוטו לחודש) יהיה זכאי ל-4,590 ש"ח במידה שלא מלאו לו 28 שנים, ומי שחצה את הגיל הזה יהיה זכאים ל-5,970 ש"ח.

בשורה התחתונה - האם כדאי לי לצאת לחל"ת ולהמתין לחזרה לעבודה או להתפטר ולחפש עבודה חדשה?

זו אכן שאלה קשה ומבלבלת, לאור אי-הודאות הקיימת במשק הישראלי והעולמי כיום. מצד אחד, אף אחד לא אוהב לצאת לחופשה כפויה, בעיקר כי מדובר בחופשה ללא שכר. מצד שני, עובד שיבחר להתפטר בימים אלה יגלה במרבית המקרים שוק עבודה במצב גרוע מאי-פעם, וסביר להניח שיתקשה במציאת עבודה חדשה. שתי הברירות רעות, ומדובר בהחלטה עם הרבה משתנים. חשוב גם לזכור, כי כאשר יוצאים לחל"ת מגלים לעיתים שאין ממש לאין לחזור.

עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר, מנכ"ל לשכת מומחי שכר (צילום: תמר מצפי)
עו"ד רו"ח נמרוד רטנר | צילום: תמר מצפי

אם אתם עומדים בפני ההתלבטות הזו, שווה לשקול את כל ההיבטים בכובד ראש, ואולי גם להתייעץ עם מומחים, בעלי מקצוע או אנשים בסביבתכם שאתם מעריכים, שלפעמים עוזרים לנו לחשוב על אפשרויות יצירתיות אחרות. במהלך משבר הקורונה ישנם עובדים שקיבלו הצעה מהמעסיק לצאת לחל"ת, והגישו לו הצעה אטרקטיבית נגדית – למשל, להמשיך בעבודתם הנוכחית כשהם מוכנים להורדת שכר זמנית גדולה (נניח, להפחית את שכרם הנוכחי ב-75% במשך 3 חודשים). לא פעם, המעסיקים קיבלו את ההצעה הזו, וכך העובדים שמרו על מקום עבודתם וגם זכו לשכר עבודה. קחו זאת בחשבון כשאתם מתלבטים לגבי עתידכם במקום העבודה לאור המשבר הנוכחי.