הורים וילדה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ילדים מושפעים מהוריהם בבחירת המקצוע יותר ממה שהיו רוצים | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אמא לחצה עליכם ללכת לרפואה, אבא רצה שתהיו עורכי דין אבל אתם בכלל בעניין של אומנות פלסטית. גם אם חשבתם שהצלחתם למרוד ולמצוא את הקול העצמאי שלכם בעולם התעסוקה  - מחקר חדש מגלה שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ גם כאן: כן, גם בתחום העבודה אנחנו מושפעים מההורים שלנו הרבה יותר ממה שהיינו רוצים.

לא, זה לא רק בבחירת המקצוע, מחקר של אוניברסיטת מישיגן מצא שאנחנו מושפעים מההורים שלנו בגישה שאנחנו נוקטים כלפי העבודה שלנו ובאיך שאנחנו מתייחסים אליה במהלך חיינו: האם היא סתם עוד עבודה, אולי העבודה היא עבורנו "הקריירה" שלנו או שמדובר בכלל בשליחות?

"אוריינטציה תעסוקתית היא בעצם הקשר המודרני בין המשמעות של העבודה עבור ההורים למשמעות של העבודה עבור הילדים", מסביר ל"דיילי מייל" פרופ' ויין בייקר מבית הספר לעסקים באוניברסיטת מישיגן ומספר שהקשר החזק הזה מתגבש בגיל ההתבגרות, אז רואים בני הנוער את היחס של ההורים שלהם לעבודה שלהם, את התפיסה שלהם אותה – ומושפעים מהגישה הזו במסגרת תהליך של סוציאליזציה, חברות.

כך, אנחנו לומדים מההורים שלנו איך להתייחס לעבודה ואיזה חלק יש לה בחיינו. המחקר מצא שההשפעה של ההורים חזקה יותר ממאפיינים אישיים אחרים כמו דת, אישיות או המקצוע שבחרתם ללמוד. המקרה היחיד בו ההשפעה החזקה הזו מופרעת היא כשהתחום בו אתם עובדים במצוקה וחרב הפיטורים מרחפת מעל ראשכם: “אם אתה עובד בתעשייה שנמצאת במצוקה - יש לזה נטייה לשנות את האפקט של ההשפעה ההורית”, אמר בייקר לדיילי מייל, "אני חושב שקשה לחשוב על המשמעות הערכית או השליחות שבעבודה שלך אם אתה חושש לאבד אותה".

“ המחקר הזה מראה שהדרך בה אנשים רואים את העבודה שלהם הוא משהו שנטוע מאוד עמוק ומושפע מהדרך בה ההורים של אותו אדם ראו את העבודה שלהם, גם אם ההורים עובדים בעבודה אחרת לגמרי מזו של הילד", הוסיפה ד"ר קת'רין דיקרס שלקחה חלק במחקר בראיון ל"דיילי מייל". מה שעמד מאחורי המחקר, היא הסבירה, הוא העניין של החוקרים לגלות איך אנשים רואים את העבודה שלהם בעולם המודרני המשתנה. התוצאות מעניינות במיוחד כשמבינים שלילדים יש אותה אוריינטציה לעבודה כמו ההורים שלהם גם אם הם משנים עבודות, קריירות או תעשיות, כלומר – אם ההורים ראו בעבודה שלהם קריירה – כנראה שגם אתם תראו בה את אותו הדבר, גם אם הם היו מנהלי בית ספר ואתם אדריכלים.