שנת 2020 הייתה ללא ספק השנה שתכתב בספרי ההיסטוריה. כולנו רק חיכינו שתסתיים כבר ונוכל לפתוח דף חדש, במחשבה אופטימית (ונאיבית) לחזור לשגרה שלנו. אבל מי דמיין שנחגוג את ערב השנה החדשה בעודנו בסגר?

אם בעבר הלא רחוק חיכינו שהמשבר יחלוף כדי לחזור לשגרה, היום אנחנו כבר מבינים שהמציאות הנוכחית היא השגרה החדשה, וגם החיסונים שהגיעו לא יחזירו אותנו כל כך מהר להרגלים הקודמים. ולא בטוח שזה דבר רע כל כך. החדשות הטובות הן שהקורונה הביאה איתה גם דברים חיוביים (חוץ מהבדיקות); הסגרים שנכפו עלינו גרמו לרבים לעשות חשבון נפש ולהחליט על שינוי בחייהם - לפצוח בקריירה חדשה, לעזוב את בן הזוג, להקים משפחה, לפתוח את העסק עליו חלמו ועוד ועוד.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: By DimaBerlin, shutterstock)
לא נמאס לכם לדחות הכל? | אילוסטרציה: By DimaBerlin, shutterstock

אם גם אתם נמנים בקבוצת החולמים על שינוי בחיים, או לחלופין מאלו שהסגר עזר להם להבין שהם במקום הנכון. בתקופה כה מאתגרת כמו זאת, הצבת יעדים ומטרות לשנה הבאה היא קריטית. עכשיו, כשאנו נמצאים בשלהי 2020 זה בדיוק הזמן לעצור ולסכם את השנה שחלפה ולשאול אילו מטרות השגנו? האם אנחנו מרוצים מהמקום שבו אנחנו נמצאים היום? והיכן אנחנו מדמיינים את עצמנו בעוד שנה מהיום? ואחרי שעניתם על כל אלו, כדאי שתשאלו מה אתם רוצים מהשנה הקרובה – רוצים שנה טובה יותר? התחילו בלהציב לעצמכם יעדים ומטרות - ויפה שעה אחת קודם.

למה בכלל להציב מטרות?

אנשים מצליחים אלו אנשים שמציבים לעצמם מטרות בחיים - ומשיגים אותן. אתם צריכים שיהיה לכם את החזון לטווח הארוך והמוטיבציה לטווח הקצר. הצבת יעדים נותנת לנו את המוטיבציה וההנעה הפנימית לעשות את הפעולות הדרושות לצורך השגת אותם היעדים, שעליהם אנו חולמים.

במילים אחרות: אנשים שמציבים לעצמם יעדים שולטים בחייהם ולא נותנים לחיים לשלוט בהם.

אגב, אנשים רבים מציבים לעצמם יעדים אך לא מצליחים להשיג אותם. הסיבה לכך היא שאמנם לכולנו יש רצונות, אבל יש את החיים עצמם - אנחנו מתכננים תוכניות אבל אז החיים קורים ועולות בעיות שלא צפינו. אלו בדיוק אותם הדברים שמעכבים אותנו מלהשיג את המטרה עד שאנחנו פשוט נוטשים אותה.

ברגע שיש לנו מטרה ספציפית, מתוך הבנה עמוקה של למה אנחנו רוצים להשיג את המטרה, הסיכוי שנגשים אותה יהיה גבוהה יותר.

אז איך עושים את זה בדרך פשוטה ויעילה?

בתור התחלה, הציבו לעצמכם מטרות קלות להשגה. ברגע שתשיגו מטרות אלו, תהיה לכם המוטיבציה והמסוגלות להציב לעצמכם מטרות גדולות יותר.

לפני שאתם מציבים לעצמכם יעדים, קחו מחברת וכתבו בה את ההישגים שלכם, חלומות שהגשמתם, פידבקים שקיבלתם מהסביבה הקרובה אליכם ורגעים שבהם הרגשתם בטוחים בעצמכם. המטרה היא לעורר בכם תחושת מסוגלות עצמית גבוהה, מעין הלך רוח שבו אתם מרגישים ביטחון והערכה עצמית. 

זכרו, מטרות צריכות להיות: ספציפיות, מדויקות בזמן ומנוסחות בחיוב. בנוסף, חשוב מאד שתציבו לעצמכם יעדים שהם ריאליים להשגה. אם למשל אתם מציבים את היעד בסוף דצמבר, חשבו כמה זמן הגיוני שייקח לכם להשיג אותו. לדוגמה: "אני רוצה לרדת 5 קילו עד 1/6/21". יש תאריך מדויק ליעד, המטרה מנוסחת בחיוב, היא ספציפית וגם די ריאלי לרדת 5 קילו ב-6 חודשים.

לאחר שהצבתם לעצמכם את היעד, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

מה יקרה כשאשיג את היעד?

מה יקרה אם לא אשיג אותה?

למה אני לחלוטין חייב להשיג את היעד?

מה המשמעות של השגת המטרה?

שאלות אלו ממקדות אתכם במה שבאמת הכי חשוב לכם להשיג בשלב זה בחיים. כבני אדם יש לנו הרבה שאיפות וחלומות, אם ננסה להשיג את כולם נשאר בלי כלום. השאלות האלו עוזרות לכם להבין במה ראוי שתשקיעו את האנרגיה שלכם. בנוסף, עצם הבנת התכלית מייצרת את המוטיבציה, את התשוקה ואת ההתלהבות שביעד.

לאחר שאיתרתם את המטרה והבנתם למה היא חשובה לכם, עליכם להבין האם היא אקולוגית לחיים שלכם. במילים אחרות: עליכם להבין מה תפסידו אם לא תשיגו אותה.

לשם כך, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

מה יהיו ההשלכות של השקעת זמני במטרה?

מה אני עשוי להפסיד בלהשיג את המטרה?

מה ארוויח אם לא אשיג את המטרה?

איך זה ישפיע על הבריאות שלי, על מערכות היחסים, על המצב הפיננסי, על קריירה?

חשוב לשאול את השאלות האלו מכיוון שאנחנו צריכים לשמור על איזון. אנחנו יכולים לרצות לעשות הרבה כסף, אבל אם זה יפגע לנו בבריאות ובחיי המשפחה, זה לא תואם ל"אקולוגיה" של חיינו ובסוף אנחנו נחבל בהצלחה של עצמנו. מצד שני, אם המטרה אכן תואמת לשאר תחומי החיים ואפילו משדרגת אותם, חשוב לשים לכך לב, כיוון שזה יגביר את המוטיבציה ויפחית את הדחיינות.

שירלי תדיון - ליווי והכנה לראיונות עבודה (צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת)
שירלי תדיון | צילום: יסמין ברדה, באדיבות המצולמת

לאחר שהבנתם שהמטרה אכן מהותית לכם, "פרקו" אותה ליעדים קטנים עם דד-ליין קרוב יותר לזמן הנוכחי ובנו תוכנית עם משימות קטנות שיאפשרו להשיג את היעד.

לדוגמה, לאחר שהחלטתם להציב יעד של ירידה במשקל תוך 6 חודשים, בנו לעצמכם תוכנית עבודה אשר בעזרתה תשיגו את אותו היעד: בנו תפריט בריא, התייעצו עם איש מקצוע כמו דיאטנית או מאמן כושר, רוצו פעמיים בשבוע,  הקפידו לוותר על המעליות ולבחור לעלות במדרגות וכו'. ממליצה לכם לרתום את האדם הקרוב אליכם למשימה. שתפו אותו ביעד שלכם ובקשו ממנו שיעקוב אחר היעדים הקטנים שהצבתם, הוא ייתן לכם פידבקים ויחדיר בכם מוטיבציה.

לא ממש משנה מה תעשו, העיקר להתחיל לעשות בלי לדחות. לרוב הבעיה אינה חוסר ידע, אלא חוסר פעולה. בסופו של דבר, לא משנה כמה תשקיעו בתוכנית, היא אף פעם לא תהיה מושלמת. תמיד יהיה מה לשפר תוך כדי תנועה, תמיד תישאר טיפה של חוסר וודאות והדרך הכי טובה להילחם בדברים האלו היא פשוט להתחיל לפעול.

הכותבת היא עצמאית בתחום הגיוס ומלווה תהליכים של חיפוש עבודה - משלב שדרוג הקו"ח ועד להצלחה בראיון.