ל' (השם המלא שמור במערכת) הוא צעיר בן 28 מצפון הארץ, העובד כשליח במקצועו. לפני כמה שנים שיחק לו המזל והוא זכה סוף-סוף להגשים את החלום ולהפוך לסיפור סינדרלה, ממש כמו באגדות. אלא שבמקום לחיות באושר ועושר כמו בסיפור המקורי, ל' מצא את עצמו שקוע עד הצוואר בחובות כבדים.

מדי שבוע נהג ל' למלא ולשלוח טופס לוטו עד שיום אחד גילה לתדהמתו שזכה באחד הפרסים הגבוהים: 300 אלף שקלים. ל' הרגיש על גג העולם. הוא שינה את אורח חייו לחלוטין לאחר הזכייה, התחיל לחיות בפזרנות, להוציא סכומי עתק ולבזבז את כספי הזכייה בלי חשבון.

כשאנחנו כותבים "בלי חשבון", הכוונה לא רק לביטוי הלשון, אלא לכוונה המילולית: הוא הפסיק לאמוד את סכומי הכסף שיש לו, עד שהגיע למצב שהוא חייב לבנק חוב בגובה של כ-90 אלף שקלים ועוד 62 אלף שקלים לבעלי חוב אחרים.

פריסת חובות ל-5 שנים: כדי לתת לו מוטיבציה ותמריץ לעבוד

בית משפט השלום בחיפה מינה לל' נאמן, שינהל את ענייניו הכספיים כדי שיחזיר את החובות לבנק ולגורמים אחרים. נקבע כי ל' ישלם מדי חודש לקופת הנאמן סכום של 1,800 ש"ח ועם הזמן הסכום ירד ל-1,300 שקלים בלבד.

הנאמן טען כי ל' לא עמד בכל הסדר התשלומים והציע לפרוס לו את התשלומים ב-1,300 ש"ח לחמש שנים, לנוכח העובדה שהוא זכה בלוטו ונהג בפזרנות כאשר בזבז את כספי הזכייה ונותר חייב כסף לבנק.

הבנק לעומת זאת טען מנגד שראוי למצות עם ל' את הדין, שכן הוא בזבז את כספי הזכייה, וכי יש לחייבו לשלם את מרבית סכום החוב ולא לתת לו הארכה נוספת לתשלום החוב. אך ל' הודה כי עשה כמה טעויות וכי יתקשה לעמוד בהחזרים גבוהים.

כבוד השופט אפרים צ'יזיק, שדן בתיק, קבע כי ל' ישלם לקופת הנושים סכום של 62,800 שקלים ב-48 תשלומים של 1,300 שקלים, וזאת בשל גילו הצעיר ומתוך רצון לתת לו מוטיבציה ולתמרץ אותו לעבוד מבלי שהחוב יכביד עליו.

עוד התברר כי לצעיר אין נכסים למימוש, כך שאם יפר את ההוראות לשיקומו, הוא יהיה חשוף לסנקציות כלכליות.