הצלחה במבחנים והמרדף אחרי ציונים, הם הדברים שמלווים אותנו מהיסודי ועד סיום התיכון. אבל יש אנשים שהבינו במהלך הדרך שזה לא מה שיעשה אותם מצליחנים, אז הם החליטו לעזוב הכל ולוותר על המסלול הקבוע של תעודת בגרות, והיום הם מדמויות המפתח בחברה הישראלי, על אפם ועל חמתם של כל המצקצקים. כנראה שהכל באמת מתחיל באישיות, ולפעמים לא צריך להיות משכיל כדי להיות אדם חכם.

רמי לוי (צילום: אביב חופי)
אנחנו מניחים שאף אחד מהמורים שלו לא הדליק משואה. רמי לוי | צילום: אביב חופי

ממחסן לאימפריה: רמי לוי

מה עושה: בן 60, בעל הרשת "רמי לוי שיווק השקמה", רשת הסלולר "רמי לו תקשורת" וכאב הראש של רשתות המזון בישראל.

החיים עצמם: הסיפור של רמי לוי יכול להישמע בקלות כמו סיפור של גיבור אמריקאי – אלמלא היה כל כך ישראלי. הוא נולד בישראל למשפחה בת שמונה נפשות. בשל דיסלקציה נאלץ לוי להישאר כיתה ובגיל 14 עבר לבית ספר מקצועי, אז גם החל לעבוד. החוש העסקי שלו צץ במהרה, וממחסן בגודל 40 מ"ר בשוק מחנה יהודה, החל לאט ובנחישות להקים אימפריה ירושלמית שלאחר מכן הלכה וכבשה את ישראל כשהיא שוברת את השוק במחירים.

רגע שיא: הדלקת משואה בטקס יום העצמאות לשנת 2015, בשל שילוב השקפת עולמו החברתית עם הצלחתו הכלכלית.


סטף ורטהיימר (תמונת AVI: יותם פרום, חדשות)
פוטר מרפא"ל אז הקים חברה ששווה מיליונים. סטף ורטהיימר | תמונת AVI: יותם פרום, חדשות

עם חזון, בלי תעודה: סטף ורטהיימר

מה עושה: השנה יחגוג 90, תעשיין, מייסד "ישקר", ח"כ לשעבר וממייסדי כפר ורדים והגן התעשייתי בתפן.

החיים עצמם: ורטהיימר, יליד גרמניה, החזיק מעמד במסגרת בית ספרית עד גיל 16, אז נשר והחל לעבוד בחנות מצלמות ובמקביל החל ללמוד אופטיקה. בהמשך לאחר שפוטר מעבודתו ברפא"ל, כיוון שלא היה בידו תואר מהנדס, החל לייצר בחצר ביתו סכינים. משם כבר קם "ישקר", מהמוסדות הבולטים והמשגשגים בישראל.

במקביל לעסקיו והפיכתו לאחד האנשים העשירים בישראל, פעל ורטהיימר במקביל במישור החברתי, כשבין היתר החל לממן מסגרות חינוכיות לבני נוער שנפלטו מהלימודים ואף שימש ראש מחלקת החינוך בעיריית נהריה לזמן מה.

רגע שיא: קבלת פרס ישראל ב-1991 על תרומתו לחברה ולמדינה.

לפיד. "ביטלתי את המנוי ל'הארץ'" (צילום: חדשות 2)
עשה כל כך הרבה דברים בחייו, ובגרות היא לא אחת מהן. יאיר לפיד | צילום: חדשות 2

חריצות מעוררת השתאות: יאיר לפיד

מה עושה: בן 52, פובליציסט, סופר, תסריטאי, מגיש ועוד. בשנים האחרונות פוליטיקאי, מייסד וראש מפגלת "יש עתיד", שר האוצר לשעבר, היום ח"כ מכהן באופוזיציה.

החיים עצמם: לפיד, בנם של העיתונאי והפוליטיקאי המנוח טומי לפיד ושל הסופרת שולמית לפיד, אמנם גדל בבית שוחר ספר ולמד בגימנסיה הרצליה, אך כל זה לא הבשיל לכדי תעודת בגרות. עובדה זו מעולם לא הפריעה באמת ללפיד בדרכו. בחריצות מעוררת השתאות, לפיד הצליח במהלך השנים להיות חתום על מילות כמה להיטים ("גרה בשינקין", "שיר אהובת הספן"), להגיש תכניות מצליחות (ביניהן מהדורת אולפן שישי), לכתוב טור אישי במוסף שבעה ימים ולבסוף – לנטוש הכל ולעבור לפוליטיקה. כמטאור, הצליח לפיד ביחד עם חברי מפלגתו להשיג 19 מנדטים בכנסת ה-19 והפך לשר אוצר ולנמסיס מס' 1 של נתניהו. ההתרסקות אמנם היתה מהירה וכואבת, אבל כל הסימנים מראים על כך שלפיד, כרגע אופוזיציונר שמבלה הרבה מדי זמן בפייסבוק, עושה שיעורי בית בדרך לקאמבק. נחיה ונראה.

רגע שיא: היכללותו של לפיד ברשימת "100 המשפיעים" של מגזין טיימס בשנת 2013.

לא פוסל אפשרות לסייע לנתניה. יצחק תשובה (gettyimages) (צילום: Bloomberg, GettyImages IL)
נטש לימודים בשני מקרים שונים. יצחק תשובה | צילום: Bloomberg, GettyImages IL

מהמעברה לפסגת העולם: יצחק תשובה

מה עושה: בן 67, בעל השליטה בחברת "דלק" (שביחד עם נובל אנרג'י מחזיקים במאגרי הגז המצויים במחלוקת ציבורית ושווים מיליארדים), בחברת "אלעד השקעות" ובעסקים נוספים. הונו מוערך בלמעלה מעשרה מיליארד דולר.

החיים עצמם: תשובה עלה ארצה מלוב כשהיה בן חצי שנה בלבד. המשפחה בת תשע הנפשות השתקעה במעברה, כשתשובה, כך על פי הסיפורים, התגורר בחלק מהזמן עם אחיו אצל סבתו. הוא למד בבית ספר עממי עד גיל 12 ואז נטש את הלימודים הפורמליים והחל לעבוד. במקביל, המשיך ללמוד בערבים. אל תחום הבנייה התוודע במהלך שירותו הצבאי והפך לקבלן מוכר. את לימודי המזרחנות, אליהם נרשם באוניברסיטת תל אביב, נטש כעבור קצת יותר משנה.

עם השנים, כשהוא מזהה עוד ועוד הזדמנויות עסקיות, הלך וצבר ממון רב במיזמים בארץ ובעולם, בין היתר במסגרת קבוצת אלעד שייסד. הזינוק המשמעותי בהונו חל לאחר שתשובה רכש את חברת דלק, אולם לאחר משבר גדול, אושר הסדר "תספורת" שנוי במחלוקת, על מנת לחלץ את החברה ואת הטייקון מצרה.

רגע שיא: ב-2010, עם היוודע על הימצאות כמות גז גדולה במאגר לוויתן בהיקף של מאות מיליארדים.

ריצ'רד ברנסון (צילום: חדשות 2)
סוג של רוק סטאר. סר ריצ'ארד ברנסון | צילום: חדשות 2

לא רק בישראל: סר ריצ'ארד ברנסון

מה עושה: בן 65, מייסד קבוצת וירג'ין, איש אשכולות, יזם, פילנתרופ ואיש די מגניב באופן כללי.

החיים עצמם: "אתה תגמור או כאסיר או כמיליונר", ניבא מנהל בית הספר האחרון בו למד ריצ'רד ברנסון, אחד האנשים היותר צבעוניים בעולם העסקים. ברנסון, המאובחן כדיסלקט אף הוא, דילג מבית ספר פרטי אחד לאחר עד שבגיל 16 החליט לנטוש את ספסל הלימודים לטובת הליכה לעסקים.

בתחילה ניהל את חברת התקליטים שלו, "וירגי'ן" מכנסייה מקומית ולאט לאט צבר יותר כסף, כוח והכרה. עסקיו כיום כוללים חברת תעופה, חברת תקשורת, מותג וודקה, רכבות ועוד. ברנסן ידוע בחיבתו למדע, חלל וחידושים. בין היתר מתכנן ברנסן להפעיל את הטיסות המסחריות הראשונות לחלל.

רגע שיא: קבלת תואר אבירות מהמלכה אליזבת ב-1999.