מבולבל שואל: אני בן 24. עד לפני כמה חודשים הייתי בעיצומו של טיול אחרי צבא במזרח, שאמור היה להימשך שנה לפחות, אבל משבר הקורונה החזיר אותי לישראל. מכיוון שכרגע לא ברור איך ומתי אוכל להמשיך בטיול, ובגלל שההורים לוחצים שאתחיל לחשוב מה הלאה, אני שוקל להירשם ללימודים כבר בשנה"ל הבאה. הבעיה היא, שאני עוד לא בטוח שיש לי כבר חשק ללימודים, וגם עוד אין לי מושג למה להירשם. כולם אומרים לי שהכי טוב שאלך ללמוד מדעי המחשב, כי זה הכי משתלם, ובאמת חשוב לי להשתכר היטב בעתיד ולהגיע ליציבות כלכלית. אבל אין לי שום רקע או ניסיון בתחום ואני חושש שיהיה לי קשה ללמוד את זה. בנוסף, קשה לי עם המחשבה שאצטרך לשבת כל היום מול מחשב (אף פעם לא עשיתי את זה). בכלל, אני מעדיף לעבוד עם אנשים - בתיכון הדרכתי בתנועת נוער ובחוג כדורסל ונהניתי מזה - אבל כולם מסבירים לי שהעתיד הוא בתחום ההי-טק. אני ממש מבולבל - מצד אחד רוצה להתחיל להתקדם, ומצד שני לא יודע מה הכיוון הנכון. מה לעשות?

מבולבל יקר, נשמע שאתה נמצא בצומת דרכים משמעותית. מצד אחד, הנסיבות שנוצרו שינו את התוכנית הקודמת שהיתה לך, להמשיך לטייל, ואתה חושב איך אפשר לנצל את המצב החדש שנוצר כדי להמשיך הלאה. מצד שני, נשמע שאתה עדיין לא סגור לאיזה כיוון להתקדם, ומרגיש שמופעלים עליך לחצים להחליט. בעצם, אתה שואל שתי שאלות חשובות: איך אפשר לדעת אם הגעת לרגע הנכון להחליט על לימודים לתואר שיתניע את הקריירה העתידית שלך? ואיך אפשר לדעת מראש אם תואר מסויים - במקרה שלך מדעי המחשב - יכול להתאים לך?

אנחנו נוטים לחשוב שקריירה היא עניין למבוגרים בלבד, אבל למעשה פיתוח קריירה הוא תהליך שנמשך לאורך כל החיים. כבר בגילאי הילדות וההתבגרות אנחנו מתחילים לפתח תפיסת עצמי - איך אנחנו מבינים את עצמנו, את ההעדפות שלנו, היכולות שלנו, השאיפות שלנו, את מי שאנחנו. מושג העצמי הוא לא קבוע: הוא משתנה ומתפתח לאורך החיים, בהתאם להתנסויות ולחוויות שאנו עוברים. אתה מספר שבתיכון הרבית לעסוק בהדרכה - ולכן אתה יודע להגיע שאתה אוהב את זה וטוב בזה. נשמע שתחום המחשבים והטכנולוגיה הוא עולם שעוד לא נחשפת אליו - ולכן בשלב זה נמצא מחוץ לתפיסת העצמי שלך. אין פלא שהמחשבה על תואר שלם בתחום - שכרגע אתה חווה כזר לך - מעוררת חששות רבים. אז מה אפשר לעשות כדי לחוש בשל יותר לקבל החלטה מסוג זה? קיימות שתי דרכים עיקריות להתמודדות - 

דרך אחת להתמודד עם החששות שאתה מעלה היא להכניס רגל למים (כלומר, לבדוק "על רטוב"): ליזום התנסויות שונות - צעדים קטנים ופחות מחייבים - שיעזרו לך להבין אם אתה נמשך לתחום ולהבשיל לקראת החלטה. הזדמנויות כאלה יכולות להיות, למשל, להירשם לקורסי בסיס קצרים בתחום, או למצוא עבודה התחלתית (שאינה מחייבת ידע או ניסיון) בעולמות ההי-טק. אם תרגיש שאתה במקום הנכון, אך עדיין לא תרגיש בשל להתחיל לימודים לתואר, תוכל לבחור בכניסה הדרגתית יותר - כמו למשל לימודי מכינה שיהוו קדימון לדבר האמיתי.

דרך נוספת היא לנסות לבדוק באופן תיאורטי ("על יבש") עד כמה המאפיינים התעסוקתיים שלך מתאימים לאלה של המקצוע. למה הכוונה? לכל אדם יש "DNA תעסוקתי" ייחודי, שבקרב אנשי מקצוע קרוי גם זהות תעסוקתית. המדובר בסך הכישורים (במה אני טוב?), הנטיות (מה אני אוהב?) והערכים (מה חשוב לי?) הספציפיים לכל אחד מאיתנו. באופן תואם, כל אחד מהמקצועות והעיסוקים בעולם העבודה מגיע גם הוא עם "DNA תעסוקתי" משלו - סט ספציפי של כישורים, נטיות וערכים המזוהים עמו. ככל שיש הלימה גבוהה יותר בין מאפייני האדם למאפייני העיסוק שבו הוא בוחר- כך גוברים סיכוייו להצליח בעבודתו, ליהנות ממנה ולהתמיד בה לאורך זמן. בתהליכי ייעוץ תעסוקתי נעשה שימוש בכלים אבחוניים שונים על מנת לעזור לנועצים להכיר ולהבין טוב יותר את המאפיינים התעסוקתיים האישיים שלהם - במה הם טובים, למה הם נמשכים ומהם הערכים המנחים אותם - וגם להבין באילו מקצועות ועיסוקים בעולם העבודה יוכלו לממש את עצמם בצורה אופטימלית. 

יעל הכהן (צילום: גיל חיון)
יעל הכהן | צילום: גיל חיון

ניקח לדוגמה את תחום מדעי המחשב, שלגביו אתה מתלבט: מפתחים טובים צריכים להיות, בין היתר, בעלי כישורי למידה בולטים ויכולת ניתוח והיסק מרשימה - כלומר, כישורים לוגיים ואנליטיים - וכן בעלי יכולת מרשימה לא פחות להקדיש עשרות שעות לפתרון בעיות מורכבות ואפילו ליהנות מזה. הם צריכים לגלות אורך רוח והתמדה מול קשיים, ולעבוד בצורה שיטתית ומוקפדת. לרוב הם אכן נהנים מתנאי העסקה מצוינים, אך משלמים מחירים אחרים - כמו למשל שעות עבודה ממושכות וקושי לאזן בין העבודה לבית או לשעות הפנאי.

בין אם תבחר לחקור האם אתה מתאים למקצוע דרך התנסויות בשטח או דרך אבחון תעסוקתי (פעמים רבות מומלץ לשלב בין השניים), קיימת אפשרות שבסופו של דבר תגיע למסקנה שעולם המחשבים והטכנולוגיה הוא לא בשבילך. גם במקרה כזה, בסוף התהליך יעמוד לרשותך מידע רב - על עצמך, על עולם העבודה - שיעזור לך להמשיך הלאה לעבר בחירות מדויקות יותר. כי בסופו של דבר, השאלה החשובה היא לא האם מקצוע מסוים הוא טוב - אלא האם הוא טוב עבורך.

אם גם לכם יש שאלות בנושאי תעסוקה וקריירה אתם מוזמנים לשלוח מייל ליעל.