אילו אתגרים עומדים בפניכם כעובדים מרחוק, מהבית או בבידוד בתקופה לא פשוטה זו? יעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לניהול קריירה, מציגה את האתגרים מהמימד הנפשי, והאתגרים מהמימד המקצועי-פרקטי, ומסבירה איך להתמודד עימם:

הנפש שלכם

חוץ מתחושות החרדה הלאומית, מהפחד ממה שיהיה בהמשך ומהתהייה עד מתי כל זה יימשך, וכמובן חוץ מהחשש לפרנסתכם, בפן הרגשי אתם מתמודדים כעת גם עם עבודה המלווה בתחושת בדידות שלא קל להתמודד עמה. במיוחד לא לאנשים תוססים וחברתיים המורגלים לעבוד בחברת אנשים.

הקושי שבבדידות עלול לפגוע ביעילותכם, ויתכן שאתם חשים ייסורי מצפון על כך שאינכם מסוגלים לספק את הסחורה המצופה מכם, וזהו מעגל של חרדה ותסכול בלתי פוסק. במקביל לכך ישנו גם החשש המובן מפיטורים.

לחלופין, יש כאלה שמגיבים לפחד מפיטורים דווקא בעודף פעילות, כדי להוכיח את נחיצותם ותועלתם ולהראות שהם מסוגלים להמשיך לעבוד כרגיל גם במצב הכפוי החדש. נשמע טוב – אולם גם אם תפעלו כך, לא תהיו חסינים מפני ההשלכות, שכן עבודה מאומצת או בלתי פוסקת תוך שכחת שאר תחומי החיים בתקופה זו עלולה להתיש את הגוף והנפש שלכם.

הביצועים שלכם

באשר למימד השני, המקצועי-פרקטי, כאן האתגר נוגע לביצועיכם במצב החדש.

הביצועים שלכם עלולים להיות מושפעים מכמה מצבים ותנאים שהשתנו ואינם זהים לתנאי השגרה שלכם. זה יכול להיות האינטרנט שאינו מהיר מספיק, המחשב שאינו תקין, או שאר אמצעי התקשורת עם הארגון ועם הלקוחות שאינם מספקים בהיותכם בבית. במקרים אחרים (או נוסף על מצבים אלה) תפריע העובדה שהמנהל אינו קרוב אליכם כעת, במיוחד אם תפקודכם תלוי בהנחיות ממנו.

מתעצבנת מול המחשב (אילוסטרציה: mimagephotography, shutterstock)
קשיים טכניים יכולים לתסכל ולהעיב על הביצועים | אילוסטרציה: mimagephotography, shutterstock

אתגר הביצועים יכול לנבוע גם מכך שבבית נפגעת גישתכם ללקוחות, לספקים ולשאר הממשקים שאתם רגילים אליהם ביומיום. וזאת עוד לפני שהזכרנו את רעשי הרקע של הבית (ילדים, טלוויזיה), את המחסור בפינות שקטות המתאימות לעבודה, ואת הסחות הדעת שאתם מתקשים להרחיק מכם (משימות הבית, חדשות, הודעות וואטסאפ).

מה עושים?

  1. שומרים על קשר: כדי להתמודד עם תחושת הבדידות, הקפידו לשמור על קשר תכוף עם הקולגות שלכם בכל אמצעי אפשרי. אם המנהל שלכם לא חשב על כך בעצמו, תוכלו להציע לו לערוך ישיבות צוות וירטואליות עם מצלמה ומיקרופון, כדי שתוכלו לשוחח מקצועית ובמקביל לכך לפרוק מעט בנוגע לקשיים שאתם חווים.
  2. מוכיחים נחיצות: כדי לצמצם מעט מהחרדה בנוגע לנחיצותכם, הפגינו את נחיצותכם. הבליטו בימים אלה את תפקודכם המקצועי ואת הערכים המוספים שאתם מביאים עמכם אליו, וגם ברמה האישית הביאו ערכים מוספים. למשל, תוכלו ליזום מייל פרטי למנהל, ובו תציעו מספר הצעות לעידוד הצוות, בהתאמה לסגנון המתאים למנהל זה ("ביום שני יש לשלומי יום הולדת. מה דעתך לעשות שיחת וידאו קצרה שבה כולם יברכו אותו?").
  3. מתגברים בעזרת אחרים: אם אתם מתקשים להתמודד עם העבודה בצורתה הווירטואלית משום שזהו אינו הערוץ הטבעי לכם, היעזרו בילדיכם (בעבורם עולם זה טבעי יותר), בקולגות, או במדריכים ייעודיים.
  4. בונים מסגרת: צרו סביבה נבדלת בבית, שמייצגת לכם שאתם עובדים, ומשדרת למשפחה שזהו לא זמן שאפשר להפריע בו. במקרה זה, גם חדר שינה שהדלת שלו סגורה יכול להיות הסימן. אפשר גם להיעזר באטמי אוזניים או באוזניות עם מוזיקה שקטה לשם התנתקות מהסביבה.
  5. משרטטים גבולות: קומו בבוקר והתארגנו ליומכם כאילו שאתם הולכים לעבודה כרגיל. התקלחו, התלבשו, והיפרדו מיושבי הבית. השתדלו ככל האפשר לא לערבב זמן עבודה לזמן המוקדש למשימות בבית, ודמיינו עצמכם במשרד. אפילו אמרו זאת לסובבים אתכם ("ילדים, אני עכשיו בעבודה, תדמיינו שאני לא בבית"), ואם ביכולתכם (למשל אם יש חדר פנוי שאפשר להסב למשרד) – צרו לכם סביבה מרוחקת פיזית מהאחרים. סיימתם לעבוד? חזרו לבגדי בית או פיג'מה.
  6. מרחיקים הסחות: כשאתם בעבודה הימנעו מצפייה בחדשות המלחיצות והבלתי פוסקות. כדי להיות בעניינים, הגדירו זמנים מסוימים להתעדכנות של כמה דקות, שלא על חשבון ההפסקה הרגילה שלכם. נוסף על כך, הגדירו מסגרת זמן מראש לרשתות חברתיות מסיחות דעת אחרות.
  7. חלקו למנות: אם בכל זאת קשה לכם להתרכז, אם התנאים אינם מספקים ואם זה בלתי אפשרי לעבוד בשעות הרגילות "כאילו יצאתם מהבית", עבדו במנות. הגדירו לעצמכם זמן מה, למשל שעה, שיוקדש לעבודה, ואז עברו בחזרה למרחב הביתי (פיזית או מנטלית), וחוזר חלילה. יש שימצאו זאת מתיש יותר, ויש שהדרך הזו מתאימה להם יותר.
    יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
    יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
  8. תיאום ציפיות: הגיעו למצב שבו אתם יודעים בבהירות מה מצופה מכם. שאלו את המנהל מתי יוכל לשוחח עמכם על כך, ולהסביר לכם מה ציפיותיו מכם בימים אלה. הביעו גם רצון להיות לו לעזר. גם הוא חווה קשיים דומים לקשיים שלכם בימים אלה וסיוע מצדכם יחזק את תפיסתכם כבעלי ערך לארגון ולא כנטל.

 

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לניהול ולקריירה, וכותבת הספר "המועמד הנבחר" והספר בערבית "העתיד הנבחר"