מעל ל- 800 אלף מובטלים חדשים נרשמו מתחילת מרץ בישראל, נכון לכתיבת שורות אלו. ולצערנו הנתון ממשיך להתעדכן, בעקבות וירוס הקורונה ששלח את העובדים לחל"ת או פיטורין בישראל. בעוד ענפים רבים קרסו כי אין צורך בעובדים, ענף החקלאות דווקא משווע לעובדים וידיים עובדות ולפי הערכה סובל מחוסר של כ- 12 אלף עובדים ברחבי הארץ, זאת בשל  המניעה מעובדים זרים ועובדים מהשטחים להיכנס לישראל בימים אלו.

חברת הסטארט אפ שפועלת כבר למעלה משנתיים בשוק העבודות הזמניות ומתווכת באמצעות אפליקציה בין עובדים זמניים לעסקים, החלה בשבועיים האחרונים לספק מענה לענף החקלאות ושולחת למעלה ממאה עובדים ביום לקטיפים ברחבי הארץ והכל בצורה דיגיטלית דרך האפליקציה.

עד פרוץ משבר הקורונה פעלה Xtras, אפליקציה ייחודית המתווכת בין עובדים לעסקים, בענפי האירועים, ההפקות וההסעדה - ענפים שספג מכה קשה ביותר ונאלצו לשלוח מאות אלפי עובדים הביתה. רגע לפני שהחברה נסגרה מצא היזם ומייסד החברה עמית אוסטרייכר פתרון לענף אחר המצוי בקריסה- ענף החקלאות והחל לספק עובדים לקטיפים השונים ברחבי הארץ – תפוזים, אשכוליות וקלמנטינות בכפר חב"ד, איתן, תלמי יוסף ובקרוב ישובים נוספים.

עמית אוסטרייכר (צילום: באדיבות המצולם)
עמית אוסטרייכר | צילום: באדיבות המצולם

"בשנתיים האחרונות עבדנו בהצלחה רבה בענף האירועים וסיפקנו אלפי עובדים בחודש לעסקים ברחבי הארץ. לצערנו מרגע תחילת המשבר, הענף קרס בבת אחת ובכך גם העובדים שלנו נותרו ללא מענה קבוע כשמדובר בסטודנטים, חיילים, פנסיונרים שזוהי היתה עבודתם" מספר עמית אוסטרייכר. "זיהנו את הצורך המיידי באספקת עובדים לענף החקלאות שאיבד במכה כ 12 אלף עובדים שאמורים לקטוף את הפירות והגידולים או שיזרקו לפח, אסון כלכלי עצום לענף. כבר התחלנו במתן מענה של עשרות עובדים ביום, עובדים שפוטרו או יצאו לחל"ת ומחפשים להכניס כסף כגון אבא ובן שהלכו לקטיף תפוזים ביחד, מורי דרך, עובדים מענף המלונאות וחברות קייטרינג, דיילים ועוד. הביקוש עולה מדי יום ואנחנו נרחיב זאת לעבודה בכל הארץ כך שנוכל לספק מענה לכל הענף".

כרגע פתוחות עשרות משרות באפליקציה ומדי יום נשלחים למעלה ממאה עובדים לקטיפים שונים בשעות הבוקר, ועל פי הערכות של החברה, הדרישה תעלה למאות עובדים ביום. מדי יום מורידים מאות עובדים חדשים את האפליקציה בביקוש לעבוד מידית בחקלאות, ביניהם עובדים שעד לפני חודש עבדו בהוראה, בענף התיירות, כבודקים בטחונים, בענף המזון והאירועים ועוד. לאחר הרישום באפליקציה מבצעים בחברה ראיון התאמה ואז משבצים את דורשי העבודה בהתאם למשרות החדשות. "העוגן מבחינת העובדים והחקלאים הוא שהעובד אינו עצמאי, לא עובד עם חשבוניות או מתבקש לפתוח עוסק פטור. חברת Xtras היא המעסיקה הבלעדית של העובדים מול החקלאים, היא זאת שמוציאה תלוש משכורת ומשלמת את כל התנאים הסוציאליים" מדגיש אוסטרייכר.

עבודה ברמלה בקטיף תפוזים  (צילום: עמית אוסטרייכר)
עבודה ברמלה בקטיף תפוזים | צילום: עמית אוסטרייכר

"עד לפני שלושה שבועות עבדתי כמדריך טיולים בירושלים ובנגב ומדריך חינוכי לקראת גיוס בבתי ספר בבאר שבע. ביום אחד הכל נקטע, הטיולים והסיורים בוטלו ומצאתי את עצמי ללא עבודה" מספר דביר כהן, בן 25 מטבריה. "בהמלצת חבר קרוב שמעתי על האפליקציה של Xtras נרשמתי ובשבוע האחרון עבדתי בקטיף תפוזים ביחד עם חבר שלי ועוד 20 חבר'ה נוספים. זו עבודה יוצאת דופן עבורי, חקלאות אבל אני שמח שמצאתי עבודה מידית ועל הדרך אני גם נרתם למען החקלאים שהפרנסה שלהם עומדת גם בסכנה".