אחרי החיפוש הממושך קיבלתם הזמנה לראיון עבודה, עשיתם את שיעורי הבית ובדקתם על החברה, התכוננתם לכל שאלה ותרחיש ואתם חושבים שאתם באמת מוכנים - תחשבו שוב. מסתבר שבימים אלו, בהם שוק העבודה מעורער במיוחד, וכמות מחפשי ודורשי העבודה היא עצומה - המעסיקים הם אלו שיכולים להרשות לעצמם להיות יותר בררנים. וכשיש מועמדים רבים לתפקיד, נדרשות כנראה דרכים מקוריות, כדי להחליט מי הוא המועמד המתאים ביותר לארגון, לא רק מבחינת כישורים אלא גם מבחינת האישיות. הנה כמה מהמבחנים הכי מקוריים, ולעיתים אף הזויים, שמנהלים ומעסיקים בעולם מעבירים את העובדים הפוטנציאליים שלהם בראיון העבודה:

  1.  מבחן הקפה- על המבחן הזה כבר סיפרנו לכם בעבר בהרחבה, והממציא שלו טוען כי הוא נועד "לוודא שהעובדים ישתלבו בתוך תרבות העבודה בחברה". איך זה עובד? פשוט מאוד: טרם הראיון לוקח המראיין את המרואיין לאחד המטבחונים, ומוודא שיצא משם עם ספל קפה (או תה). בסופו של הראיון, הוא בודק האם המרואיין יציע לקחת את הספל חזרה למטבח ולשטוף אותו או האם הוא פשוט ישאיר אותו במקומו וילך. מי שישאיר את הכוס, יכשל במבחן כמובן, ולא יקבל את המשרה.
  2. משחק השקט- במבחן הזה, המראיין יבדוק כיצד תגיבו לשתיקה. אחרי שהמרואיין מסיים לענות על שאלה מסויימת, המראיין לא ימשיך מיד אלא ישאר בשקט למספר שניות, זאת במטרה לבחון האם הוא נשאר רגוע או שמא הוא נלחץ ומנסה מיד להפר את השתיקה. הדבר הנכון במצב כזה, הוא כמובן לקחת נשימה ולהמתין בסבלנות שהמראיין יחדש את השיחה, אם זה אורך זמן רב אתם יכולים לנסות לקדם את השיחה באמצעות שאלה שמשאירה למראיין מקום להמשיך, כמו למשל "האם זה עונה על השאלה שלך או שתרצה שאפרט עוד?" 
  3. ההמתנה- אין ספק שההמתנה שלפני הראיון היא שלב מותח במיוחד, אתם בלחץ, יושבים ומחכים במקום זר ורק מתים שיקראו לכם כבר. אבל מסתבר שהמתנה ארוכה מהרגיל, היא לפעמים מכוונת. כן, המראיינים 'מייבשים' אתכם בכוונה תחילה וזאת במטרה לבחון כיצד אתם מתמודדים עם אי הנוחות. במצב כזה, איבוד העשתונות, התפרצות זעם ודפיקה על שולחנות אינם מומלצים, כדאי פשוט לשבת נינוחים ככל האפשר, לנשום ולא לשקוע יותר מידי בטלפון. נסייג ונאמר שכל זה נכון כמובן בתנאי שמדובר בזמן המתנה סביר של מספר דקות, אם מייבשים אתכם שעה ויותר- קומו ולכו, אתם לא רוצים לעבוד במקום שלא מכבד את הזמן שלכם.
    מחכה לראיון עבודה (צילום:  Africa Studio, shutterstock)
    יכול להיות שמייבשים אתכם בכוונה | צילום: Africa Studio, shutterstock
  4. להפיל את העט- אם במהלך הראיון, האדם שמולכם מפיל עט, ייתכן שלא מדובר בטעות תמימה. הפלת העט בוחנת בפשטות האם אתם אנשים נחמדים, או שאולי אתם סתם מעמידים פנים ממש טוב, התכופפתם להרים אותו? עברתם. הרעיון מאחורי המבחן הזה הוא לבדוק איך מרואיינים מגיבים באופן אינסטקטיבי. 
  5. להכיר את הצוות- אם בסוף הראיון המנהל מציע לערוך לך סיור ולהפגיש אותך עם אנשי צוות זה כנראה סימן מצויין, אבל זה גם עלול להיות מבחן. כמו שכבר הבנתם, ראיון העבודה לא מתחיל ולא מסתיים בשיחה עם המראיין עצמו - מהרגע שנכנסתם למקום ועד הרגע שתעזבו אותו, אתם תחת מבחן. כל אינטרקציה שלכם עם איש צוות - החל מפקיד הקבלה ועובד התחזוקה ועד למנהל הבכיר ביותר, יכולה להשפיע על הקבלה שלכם למשרה. יכול מאוד להיות שהמנהל שראיין אתכם יבדוק אחר כך עם חברי צוות אחרים מה היתה התרשמותם מכם, ולהתרשמות הזו יכול להיות משקל מכריע על עתידכם. מה עושים? פשוט השתדלו להיות נחמדים ואדיבים לכולם (בלי קשר, זו גם עצה טובה לחיים). 
  6. מבחן המלצר- המבחן הזה מתחבר באופן ישיר לקודם, ועוסק גם הוא באדיבות. כדי לבחון האם אתם מתאימים לתפקיד, ייתכן שהמראיין ירצה לבדוק איך אתם מתנהגים לנותני שירות ולאנשים אחרים שאינם קשורים בהכרח למקום העבודה. אם הראיון או פגישת העבודה נערכים במסעדה או בית קפה, שימו לב כיצד אתם מדברים עם נותני השירות השונים. אם אתם נחמדים למעסיק אך פחות לאנשים אחרים בסביבתכם, הוא ישם לב לכך, ולא ירצה לעבוד אתכם.