עשרות אלפי עובדים ומנהלים מצאו את עצמם בימים האחרונים נאלצים לעבוד מהבית בעקבות משבר הקורונה, המצב החדש מאלץ אותם להתמודד אתגרים שונים - אינטרנט מוגבל והסתגלות לכלים טכנולוגיים חדשים, ארגון העבודה מהבית ואף עם ניהולה מרחוק. סקרים שונים שנערכים בימים אלו בנושאי העבודה מהבית, מציגים תמונת מצב לפיה צרכי העובדים מהבית ותפיסת העבודה שלהם, אינם עולים בהכרח בקנה אחד עם האופן בו הם מנוהלים.

בבית ללא הכוונה

להלן כמה ממצאי סקרים "שעדיין רצים" הכוללים מדגם רחב של למעלה מ-400 עובדים ומנהלים מכלל הסקטורים, ומצביעים על מגמה מדאיגה לפיה 72% מהנשאלים טוענים שהעבודה מהבית פוגעת במחויבות של עובד לארגון, 40% מהם התבקשו לעבוד מהבית בעקבות משבר הקורונה, 60% טוענים שדפוס זה פוגע ביעילות העבודה.

בסקר נוסף שבחן באופן ממוקד עובדים שנתבקשו לאחרונה לעבור לעבוד מהבית, למעלה ממחצית מהעובדים דווחו כי הם מרגישים בודדים, 60% טענו שאין מי שינחה אותם בבעיות בהן הם נתקלים ולמעלה משליש (34%) דווחו כי המנהל הישיר שלהם לא דורש בשלומם, היקף דומה של נשאלים טען שהתקשורת מול המנהלים לא מקדמת את עבודתם כאשר הם עובדים מהבית. 

ומה לגביה המנהלים? על פי סקר נוסף, שבדק את התמודדותם של המנהלים עם אתגר הניהול מרחוק, כרבע מהמנהלים טענו שהם מתקשים להדריך ולכוון את העובדים, כמעט שליש מהם (30%) דווחו כי הם חשים בודדים ו-40% דווחו על קושי לנהל צוות מרחוק.

בסיכום ממצאי השאלה "כיצד ניתן לשפר את האפקטיביות של העבודה", מרבית העובדים השיבו כי הם חשים שהניהול מתמקד בעיקר בשליטה, בבקרה ובפיקוח, היטיב לנסח זאת אחד המנהלים שהציע 'לחבר לעובדים מצלמת גוף'. תוצאות אלו הן צריכות לעורר דאגה בקרב עובדים ובעיקר בקרב המנהלים, שכן ניכר מהן שהעבודה מהבית פוגעת הן באפקטיביות של העובדים והן בשביעות רצונם.

מה ניתן וכדאי לעשות?

קודם כל להבין את היתרון של ההאטה בתקופה הנוכחית ולראות את ההזדמנות ליצור חוזה חדש עם העובד, כזה שמבוסס על אמון, אמפטיה ואכפתיות. בנוסף, לכוון, להדריך ולהכשיר במיומנויות חדשות, שעד כה לא היה להן זמן בשוטף. כמו כן במסגרת עיצוב מחדש של יחסי הגומלין, חשוב להגדיר ולתחום זמנים קבועים לפגישות וירטואליות אישיות וצוותיות.

מנהלים, ככה תהפכו את הקורונה להזדמנות:

  1. העריכו ומידדו את איכות תוצרי העבודה ואופי התפוקה ולא את שעות העבודה שהושקעו.
  2. עירכו מפגשים וירטאליים צוותיים בזמנים קבועים לצורך חברתי בנוסף לפגישות הצוותיות שבשגרה.
  3. מצאו את הזמן לפגישות וירטואליות אישיות; נסו לתמוך ולעודד את העובדים, ולסייע להם בכל אשר הם זקוקים.
  4. עודדו את העובדים לתמוך זה בזה, בשיתוף מידע, ובקשר שוטף.
  5. האצילו סמכויות-  הכשירו, חינכו ולמדו את העובדים מיומנויות חדשות.
  6. ראו במצב ההזדמנות ליצור חיבור, דווקא בימי הניתוק, זה יגביר את תחושת המחויבות והנאמנות.
  7. צרו קשר עם העובדים בשעות סבירות- גם הם מנסים לתמרן בין הבית לעבודה.
  8. התייחסו גם להיבטים הרגשיים- זכרו שהעובדים נמצאים בבידוד, ללא תמיכה רגשית או צוותית
  9. המעיטו בשליחת הודעות מיותרות והקפידו על תקשורת איכותית.
  10. אל תסכימו לקיים ישיבות צוות ללא מצלמת ווידאו, לקשר העין יש משמעות גם אם העבודה מתבצעת מרחוק.

הסקר והממצאים נבנו ועובדו ע"י ד"ר נירית תושב אייכנר, חוקרת עולם העבודה החדש, מרצה למנהל עסקים "במרכז האקדמי פרס", יועצת ארגונית ומאמנת לניהול, ובשיתוף פעולה עם תא"ל תומר יפרח.