הקורונה מביאה לשוק התעסוקה סיטואציות וסוגיות שטרם הכרנו שנוגעות ליחסי עובד מעביד, מעמדם של עובדים בחל"ת, חששות עובדים, התנהלות במקומות עבודה מעורבים ועוד. עוה"ד שירה להט, שותפה ומומחית בדיני עבודה ממשרד יגאל ארנון ושות', וחני זיסמן, מנהלת המרכז להנגשה תרבותית בארגון "גשר", עושות לנו סדר בשאלות החדשות שהקורונה מציבה בפנינו.

הגעה לעבודה

עבור עובדים שעדיין נדרשים להגיע פיזית למקום עבודתם, יש מספר דילמות ושאלות שעולות- מתי אתם חייבים להגיע, ומתי אפשר לסרב?

איך אדע אם אני חיוני ומותר לי לצאת מהבית למקום העבודה?

עו"ד להט מסבירה, כי "שיקול הדעת הן לגבי השאלה האם העובד יכול לעבוד מהבית ואם לאפשר לו לעבוד מהבית, והן לגבי השאלה האם העובד הוא חיוני למקום העבודה ולכן נוכחותו נדרשת במקום העבודה, היא שאלה שלמעסיק יש בה שיקול דעת בלעדי, והוא זה שקובע."

בנוסף, היא מציינת כי החוק מאפשר לעובדים לצאת מהבית לצורך הליכה לעבודה במקומות שמותר להם להמשיך לעבוד. "האחריות לוודא את קיום הוראות החוק לגבי מספר העובדים במקום העבודה, הגעה של עובדים חיוניים בלבד, וכו'- היא של המעסיק. אם שוטר עוצר אדם במרחב הציבורי ושואל אותו למעשיו, העובד צריך להשיב שהוא בדרך לעבודה המותרת לפי החוק, והשוטר צריך להסתפק בכך".

מה יכול לעשות עובד שלא רוצה להגיע לעבודה?

"ישנם עובדים שחוששים להגיע לעבודה, כי הם חוששים שבמקום העבודה יש מישהו שהוא פוטנציאל הדבקה (למשל, כי הוא חזר מחו"ל, או שהם יודעים שהוא לא מקפיד על כללי הריחוק החברתי); או שהם חוששים מלנסוע בחבורה הציבורית בדרך אל ומהעבודה; או שהם בקבוצת סיכון ולכן חוששים במיוחד להידבק. העובדים האלה נדרשים להגיע לעבודתם, ואם הם לא יעשו זאת הם לא יהיו זכאים לשכר. מי שהחשש שלו להגיע לעבודה מגיע לרמה של מצוקה נפשית שמצדיקה זאת, יכול לבקש מהרופא אישור מחלה ולשהות בתקופת מחלה".

עו"ד שירה להט (צילום: יורם רשף)
עו"ד שירה להט | צילום: יורם רשף

ומה באשר לעובדים שחוששים להגיע לעבודה כי המעסיק לא מקפיד על כללי הבטיחות?

ישנם עובדים שחוששים להגיע לעבודה כי המעסיק לא מקפיד על כללי הבטיחות בכל הנוגע למניעת הידבקות. עו"ד להט מסבירה כי "העובדים האלה יכולים לדווח על המעסיק למשרד הבריאות, וכמובן כדאי לעשות את זה רק אחרי שהם פנו למעסיק וניסו לפתור את העניין מולו".

מה יעשו עובדים שמעוניינים להגיע אבל לא יכולים?

"ישנה אוכלוסיה נוספת, של עובדים שרוצים אבל פשוט לא יכולים להגיע לעבודה, למרות שהמעסיק מבקש מהם" מסבירה עו"ד להט. "אלו הם העובדים שמטפלים בילדים קטנים שכעת אין להם מסגרות והם לא יכולים להיעזר בעזרה חיצונית כדי להשגיח עליהם, או עובדים שמגיעים לעבודה בדרך כלל בתחבורה הציבורית, שפעילותה הוגבלה. גם העובדים האלה, אם הם לא יגיעו לעבודה למרות שהתבקשו, או לא יעבדו מהבית כפי שהתבקשו, לא יהיו זכאים לשכר" מדגישה עו"ד להט, ומוסיפה כי לפעמים העובדים האלה מבקשים מהמעסיק שיוציא אותם לחופשה ללא תשלום, אבל המעסיק מסרב כי הוא מעדיף שהם יתפטרו ובכך יחסכו לו כסף.

מקומות עבודה משולבים של חילוניים וחרדים

אל המרכז להנגשה תרבותית ב"גשר" מגיעות בימים אלה פניות לגבי מקומות תעסוקה מעורבים שעובדים בהם עובדים חילוניים וחרדים יחד, מצב שמוביל לחששות בתקופה זו.

איך מתמודדים עם חששות העובדים?

"במצבים כאלה הכנות תמיד מנצחת", אומרת חני זיסמן. "חשוב מאד לתקשר את החשש באופן שלא מאשים ולא מכתים ציבור שלם אבל מצד שני לא מתייפייף. מומלץ למעסיקם במצב כזה, להוציא חוזר ארגוני המבקש מכלל העובדים להיצמד להנחיות וכל מי שלא ייצמד אליהן מתבקש שלא להגיע (על כל ההשלכות של אי הגעה) כדי לא לסכן את חבריו.

כמו כן, על המעסיק לזכור כי הדי הדאגה והכעס מגיעים לאוזני כולם, כך שיחד עם אי הנעימות, כל שאלה או בירור בנושא יתקבלו בסופו של דבר בהבנה".

מה עושים עם עובד חרדי שמקום העבודה שלו עבר ל"עבודה מרחוק" ואין לו מחשב בבית או שאינו מוכן להכניס מחשב לביתו?

זיסמן מחלקת את התשובה לשתיים, "עובד שאין לו מחשב ואין לו יכולת לרכוש אחד כזה, נכון שהארגון ידאג לספק לו את כל הנדרש לו לעבודה מרחוק (מחשב, נט-סטיק וכו').
לגבי סירוב להכניס מחשב או אינטרנט הביתה – בשלב ראשון חשוב לכבד ולגלות הבנה לערך העומד מאחורי הסירוב. אנו ממליצים תמיד למעסיק להעביר אל העובד את האחריות להציע פתרון. מניסיוננו, כאשר מתקיים דו שיח בנושא, הרוב המוחלט של העובדים  מוצא את הדרך לעבוד מהבית ולא מוותר על הביטחון התעסוקתי בתקופה כזו".

הוצאתי לחל"ת אבל ממשיכים "להיעזר" בי מהמשרד

עובדים רבים מדווחים כי הוצאו לחל"ת אבל מקום העבודה ממשיך לפנות אליהם בבקשה שיעלו לפגישות בזום, יכינו תוכניות עבודה לתקופה שאחרי הקורונה, או מתקשרים אליהם להתייעצויות ושאלות. עו"ד שירה להט מדגישה כי, "עובדים שיוצאים לחופשה ללא תשלום לא אמורים לעבוד במהלכה, ואסור למעסיקים לבקש מהעובדים אחרת. כמובן, שזה לא אומר שעובד לא יכול לסייע בעניין נקודתי אם מתעורר, אבל זה אמור להיות באמת משהו שולי ונקודתי. העובדים לא אמורים להמשיך לבדוק מיילים באופן שוטף, לא צריכים להיות זמינים כל היום וכו'. לעובד בחופשה ללא תשלום מותר גם לעבוד במקום עבודה אחר, כל עוד זה לא נוגד את התחייבויותיו לשמירת סודיות ואי תחרות. מי שיעבוד במקום אחר, ההכנסה הזו כמובן תבוא על חשבון דמי האבטלה שלו" היא מסבירה.