כולנו כבר יודעים שבילוי עם חברים מסב לנו אושר, אבל מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד מגלה בשורה משמחת: להיות חברותיים גם מעלה את הסיכויים שלנו לזכות בקידום בעבודה.

על הגילוי המרעיש אחראים קומץ חוקרים, אשר ניסו לאתר סממנים היכולים לנבא תחושות אושר גם כששרויים במצבי לחץ כבדים. החוקרים לקחו כ-1,500 תלמידי אוניברסיטה וחיפשו ביניהם את המאושרים ביותר. באופן מפתיע, הסממן הכי משמעותי לא היה קשור בספורט, הרגלי תזונה, תרגילי נשימה או מדיטציות - התלמידים המאושרים ביותר היו אלו שהיו הכי מחוברים לחבריהם ולסביבתם.

במילים אחרות: היה ניתן להבחין בתלמידים שחשו שמחים גם כאשר היו תחת לחץ, על פי תחושת החיבור שלהם לחבריהם לכיתה. יותר מזה, התגלה כי סטטיסטית הקשר בין תחושת אושר לחיבור חברתי חזק פי שניים מהקשר בין עישון לתחלואה בסרטן.

אדם מעשן ג'וינט מריחואנה (צילום: Pe3k, shutterstock)
סטטיסטית הקשר בין תחושת אושר לחיבור חברתי חזק פי שניים מהקשר בין עישון לתחלואה בסרטן | צילום: Pe3k, shutterstock

אבל זה לא הכל, לאחר שהמחקר הזה תם, אחד החוקרים ביצע מחקר נוסף; בעוד שהמחקר המקורי בחן את מידת התמיכה החברתית שהתלמידים קיבלו מסביבתם, המחקר החדש בחן את מידת התמיכה שהתלמידים העניקו לאחרים - באיזו תדירות התלמידים עזרו לחבריהם כאשר אלו היו מוצפים בעבודה? באיזו תדירות הם התעניינו באחרים? בדקו אם יש דרך להקל עליהם? הציעו סיוע?

כולנו מכירים את האנשים מהסוג הזה. הם אלו שבטירונות התנדבו לסגור שבת ראשונים ותמיד קמים למבוגרים באוטובוס. לא אכפת להם לרדת מהכביש המהיר כשהם לוקחים מישהו טרמפ, ובמשרד הם תמיד עוזרים לארגן את הזמנות האוכל הגדולות. הם מהסוג שדואגים שלא תתפספס אף חגיגת יום הולדת, שאף עובד חדש לא ירגיש לא בנוח. הם יחליפו איתנו משמרות בכל פעם שצריך, הם יגבו אותנו בישיבות וישמרו לנו אוכל אם פספסנו ארוחת צהריים. החוקרים קראו לסוג האנשים האלו "ספקי תמיכה חברתית".

עזרה לזולת הופכת אותנו לשמחים יותר

על פי המחקר, להיות ספקי תמיכה חברתית מעלה את סיכוינו לזכות בקידום בלא פחות מ-40%. אם נתעמק נגלה שלמרות שמדובר באחוזים גבוהים למדי, זהו למעשה נתון הגיוני מאוד. כאשר אנחנו עוזרים ומועילים לאחרים, מן הסתם גם המנהלים שלנו וגם עמיתינו לעבודה ירגישו בכך. אם נשים את עצמנו לרגע בנעליים של מנהל המחפש עובד אשר חכם לקדמו, מובן שייקח בחשבון את אהדת העמיתים שלו אליו. יותר מזה, עובד אשר הוכיח את אמינותו ומחויבותו פעם אחר פעם ייבחר משום שאפשר להיות בטוחים שימשיך להתנהל כך.

עם זאת, הכוונה אינה שככל שאנו עוזרים לאחרים עולים סיכוינו לקידום, אלא שהעזרה שלנו לאחרים עושה אותנו שמחים יותר. כשאנחנו שמחים יותר אנחנו עובדים במרץ גדול יותר. כשאנחנו שמחים אנחנו לא מתעסקים במה שלא אפשרי ובמה שאין, אלא מוצאים הזדמנויות ופתרונות יצירתיים בכל סיטואציה. כשאנחנו שמחים אנחנו יעילים יותר, ממוקדים יותר, בריאים יותר ואנרגטיים יותר.

כמה פעמים יצא לכם להיקלע אל תוך יום מחורבן, להתייאש ולהתבצר בתוך עצמכם? להתבוסס בתוך תחושת העצבים והכשלון? וכמה פעמים יצא לכם לצאת להפסקת צהריים ולפטפט עם חבר? אפילו לא חבר קרוב, אלא מכר מהעבודה? לצחוק איתו ולגלות שגם הוא עובר יום קשה בדיוק מאותן הסיבות, ופתאום להרגיש פי אלף יותר קלילים? כאילו שמשקל רב הוסר מכתפיכם?

עובדים יחד (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
הקדישו תשומת לב לאחר - שוחחו איתו ותרגישו שהדכדוך שלכם עובר | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

נתקדם עוד צעד; דמיינו לעצמכם מצב בו אתם מדוכדכים מאוד ושקועים ברחמים עצמיים. עכשיו דמיינו שאתם בוחנים את השיטה החדשה ומחליטים להקדיש תשומת לב למישהו אחר. אתם פונים לחבר שלכם ושואלים לשלומו ומתעמקים בנושאים המעסיקים אותו בימים אלו. תארו לעצמכם שגיליתם שלחבר הזה יש חלום: להקים בית עסק משלו למכירת יצירות נגרות. דמיינו שאתם משקיעים בחבר שלכם שעה כדי לחשוב יחד איתו איך להגשים את החלום. בשעה הקטנה הזו תתחילו לחשוב על שכירות של סטודיו, מחירי חומר גלם, תעריפים אפשריים, שם לחנות. תארו לעצמכם שחברכם יוצא מהשיחה איתכם מחוזק, בתחושה שכל מה שדיברתם עליו באמת בר ביצוע. תארו לעצמכם שהוא באמת יגשים את החלום שלו.

עכשיו קחו את אותה שיחה קצרה ודמיינו שאתם מנהלים אותה כמה פעמים ביום. אולי עם עמיתים במשרד שעובדים על פרוייקט, אולי עם חברים ללימודים שכותבים עבודה או לומדים מבחן. תארו לעצמכם איזו הצלחה מסחררת תהיה לחברה שלכם אם מכל מפגש קטן כזה היה יוצא פרוייקט מוצלח, מוצר חדש להשקה, או אפילו אם תיווצר אווירה נחמדה במשרד.

אין דרך להפסיד כאשר אנחנו עוזרים לאחרים בסביבת העבודה: העמיתים שלנו מרוויחים משום שהם מקבלים עזרה ותמיכה, וכך משתפרים ביצועיהם וכיוצא מכך גם ביצועי החברה כולה. אתם מרוויחים בגלל שעולים סיכוייכם לקבל קידום בארבעים אחוזים שלמים.  ויותר מכל, אתם תרוויחו כי תהיו שמחים יותר.

ובשורה התחתונה: פשוט היו נחמדים לאחרים בעבודה, לא תמיד תדעו לאן זה יוביל אבל היו בטוחים שמשהו טוב ייצא מזה.