אם יצא לכם לפגוש אנשים שאתם לא לגמרי מבינים במה הם עוסקים, או שאתם עצמכם מתקשים להסביר את העשייה המקצועית שלכם, למרות שאתם נורא עסוקים – אתם לא לבד. התופעה הזו מאפיינת אנשים שעוסקים בכמה תחומים במקביל ועובדים על מספר פרויקטים שונים, לרוב פרילנסרים, אבל לא רק. אפילו נתנו לסוג התעסוקה הזה שם כחלק מהכלכלה שמתפתחת בכוון: "כלכלת החלטורות" / "כלכלת הפרויקטים" , או פשוט ה-gig economy.

משלבים תחומים

בעידן ה-gig economy, ובעיקר בתקופה הנוכחית, לא מעט אנשים מחליפים את העבודה הקבועה המסורתית בתמהיל עיסוקים, או בקיצור – עוסקים במספר עבודות קטנות ולא באחת גדולה. לרוב מדובר בפרילנסרים שאינם עובדים מן המניין בארגונים, בעובדים זמניים במשרות תלויות עונה או בעובדים שמועסקים במשרה חלקית שכירה לצד עסק קטן שמתנהל במקביל.

לצד הטרנד הזה, שהלך והתעצם בעשור האחרון, הגיעה תקופת הקורונה שבמהלכה עסקים נסגרו, עובדים קובעים הוצאו לחל"ת או פוטרו - כשלצערנו המגמה נמשכת. על אף הביקורות הרבות שנשמעות כנגד סגנון התעסוקה המזדמן הזה, בעיקר בהקשרים של תנאים סוציאליים לעובדים, יש מי שטוען שסגנון תעסוקתי כזה מייצר יותר עמידות כלכלית בגלל ביזור מקורות ההכנסה. עוד מוקדם לשפוט אם אכן סטטיסטית העובדה הזו נכונה, אבל אי אפשר להתווכח עם העלייה המתמדת של כמות הפרילנסרים שעוסקים במקביל במספר פרויקטים או שמועסקים כשכירים במשרה מלאה ומפתחים עסק קטן נוסף בזמנם הפנוי.

היתרונות בסגנון התעסוקה הזה רבים; קיימת אפשרות לשלב עיסוקים תואמי עניין, לשלב "עבודה  לנפש" לצד עבודות לצורך פרנסה בלבד בהתאם לכורח הנסיבות ומתאפשרת יצירת קשרים והרחבת מעגל מכרים עם אנשים מתחומים שונים. מדובר בסגנון עיסוק מעודד חדשנות בזכות החשיפה לתחומים רבים ומגמות רבות, וכאמור - גיוון של מקורות הכנסה.

הסוגיה הנסתרת

לצד היתרונות, עוד לפני שדנים באתגרים הכלכליים של חוסר היציבות, בפנסיה ובתנאים הסוציאליים, צורת התעסוקה הזו מאופיינת בערפול מסוים גם ברמה הפסיכולוגית. אחת הסוגיות בה דנים פחות היא סוגיה של הגדרה עצמית בהקשרים מקצועיים - כשעובדים במקביל על כמה פרויקטים שאין להם מכנה משותף. כך נוצר מצב שכששואלים אנשים במה הם עוסקים, תשובתם מעורפלת ולא ברורה, למרות שממש ממש אין להם שום דבר להסתיר.

התשובה הבולטת ביותר היא "אני עושה הרבה דברים". אם אדם לא מעוניין להרחיב, העניין מובן, אבל פעמים רבות התשובה הספק מתחמקת מסתירה חוסר מיקוד מחשבתי לגבי תמהיל העיסוקים, וכפועל יוצא גם ההגדרה העצמית מעורפלת.

שלבים למחשבה

בעיה אחת היא ההצגה כלפי חוץ, שכאמור נשמעת כמתחמקת או אולי כמתגוננת, במיוחד כשמוסיפים לה משפט כמו "קשה להכניס אותי לקטגוריה אחת". אבל זו עוד בעיה קלה להתמודדות. הבעיה החמורה יותר היא ההצגה כלפי פנים: איך אני מגדיר/ה את עצמי? מובן שכשהסיפור או הנרטיב בהיר ומובן כלפי פנים – הוא גם הופך מובן כלפי חוץ.

כמה שלבים שיעזרו לכם להגדיר את עיסוקכם באופן יותר קוהרנטי, גם אם אתם עוסקים בכמה תחומים במקביל, כבר ברמת החשיבה:

מה משותף לכל התחומים בהם אתם עוסקים?

הרבה פעמים יש מכנה משותף לא גלוי ממבט ראשון, אבל אם תחשבו טוב תמצאו אותו. לדוגמה: אשת מכירות בחברת תוספי תזונה שהיא גם מאפרת, יכולה למסגר את עולם התוכן הכללי כ-Wellness , כאשר האיפור משתלב בעולם התוכן הזה דרך המוצרים בהם היא משתמשת ועד לחוויה התרפויטית שבאיפור עצמו.

דוגמה נוספת למשל היא אדם שעובד כמעצב פנים והוא גם איש   או עובד בתחום עיצובי אחר, בהחלט יכול לקשר את כל עולמות התוכן לצד האסתטי, ואותה החוקיות קיימת אצל אדם שעובד ככותב תוכן וגם בהוראת הספרות – שם הכתיבה והספרות היא כמובן המכנה המשותף.

הגדירו מה ראשי ומה משני

מה העבודה הראשית של אותו אדם? ההתמקדות בשאלה הזו חשובה לא רק לצורך ניהול זמן והשקעה בחלקים המרכזיים על פני המשניים, אלא גם לצורך ה"נרטיב" שאתם בונים לעצמכם בראש, ולצורך הכוונה לפרויקטים עתידיים. למשל, מישהי שעובדת כמזכירה רפואית ובזמנה החופשי מכינה עוגות מעוצבות, לרוב תגדיר את עיצוב העוגות כתחביב. אם היא רוצה להקים עסק בתחום הקונדיטוריה התמונה מתהפכת ואז ההפנמה תהיה "עובדת כרגע כמזכירה רפואית ומקביל מקימה עסק בתחום הקונדיטוריה".

חשבו לאן אתם רוצים להתקדם

זו השאלה החשובה ביותר שתסייע בהגדרה העצמית. יש אומרים שהמוטיבציות, החלומות והרצונות שלנו מגדירים אותנו הרבה יותר מהעיסוקים שלנו. ללא זיקוק המטרות קשה מאוד להתקדם לעברן, גם ללא קשר להגדרה עצמה. קל לאבד את המצפן כשעוסקים בתחומים רבים במקביל ללא מיקוד.

מכאן הדרך להצגה העצמית כבר קלה הרבה יותר. מטבע הדברים ההצגה העצמית תהיה מותאמת להקשר. כך למשל אדם שעוסק בתכנות והוא תסריטאי חובב, לקראת ראיון עבודה יגדיר את התסריטאות כתחביב, וכשינסה לקדם את יצירתו מול חברות הפקה – ידגיש את הפן היצירתי של העשייה שלו. ככל שמצליחים לזקק את המחשבה ואת העיסוק היומיומי, כך התשובה, כמו גם התפיסה העצמית, הופכת להיות פחות מעורפלת.

אנחנו רואים את המגמה של שילוב עיסוקים כחלק מהמחקר המתמשך שלנו בפלטפורמת  MyRole שדווקא נותנת מידע לגבי מקצועות ספציפיים בעלי גבולות ברורים, אבל לא מתעלמת ממגמת העיסוקים המשולבים שהתחזקה מאוד בשנים האחרונות. החשיבות של ההגדרה ובניית ה"נרטיב" אל מול עצמנו היא מפתח להרבה יותר ממה שנדמה, דווקא בגלל הערפול בסגנון התעסוקה שה-gig economy מייצר.

 הכותבת היא מייסדת האתר MyRole.co.il