חנוכה, קריסמס, וכמובן הסילבסטר, שהשנה מסמל לא רק את תחילתה של שנה חדשה, אלא את פתחו של העשור השלישי למאה ה-21 - לא חסרות סיבות לחגוג בדצמבר. אם גם אצלכם בעבודה החליטו השנה לפרגן לעובדים ולערוך מסיבת חברה חגיגית ורוויית אלכוהול, כנראה שאתם צריכים לקרוא את הכתבה הזו.

מסיבות חברה הן תופעה מוזרה ומיוחדת. מדובר בבילוי חברתי כפוי עם הקולגות והמנהלים שלכם, שסביר להניח שהם לא בדיוק חבריכם הטובים ביותר. תוסיפו על זה את המאבק הפנימי בין לבלות לבין לשמור על שמכם הטוב. מיותר לציין שזהו גבול דק ושברירי, שקשה במיוחד לנווט כשמוסיפים למשוואה גם אלכוהול. חוץ מזה- כמה באמת מותר לשתות במסיבת חברה, כמה שיכורים מקובל להיות?

בין אם המסיבה נערכת במקום חיצוני ובין אם היא מתרחשת במשרד עצמו, טכנית לא מדובר בזמן עבודה ולא משלמים לכם על האירוע הזה; נכון, כולם לבושים חגיגי ומתרגשים, אבל זה לא אומר שכל חוקי המקצועיות והנימוסים פשוט נשכחים, למרות שדי קל לשכוח אותם כשיש בר חופשי.

 מקצועיות על הבר

למען הסר ספק, ההתנהגות שלכם במסיבת חברה לגמרי משפיעה על מצבכם בעבודה; קודם כל היא עשויה להשפיע על איך אתם נתפסים בעיני הקולגות שלכם והממונים עליכם, התנהגות יוצאת דופן או בלתי הולמת בהחלט יכולה להפוך לשיחת היום במשרד, ובמקרי קיצון, כן, אפשר גם לפטר אתכם בעקבות התנהגותכם באירוע חברה, כמובן שזה יקרה רק אם תעשו משהו באמת איום ונורא. השאלה האמיתית היא מה נחשב נורא - מה אם פשוט תהיו ממש ממש שיכורים? תשירו בקול? תנשקו את הקולגה הלא נכונה? תשכבו על הרצפה? נכון ששום דבר מאלו הוא לא נורא במיוחד, אבל בהחלט לא מומלץ. זה בסדר לשתות כמה בירות, אולי כוס יין אחת, אבל ברגע שאתם מרגישים את הדחף להתחיל לשיר, או שכל החדר מתחיל להסתובב, אולי זה סימן שהגיע הזמן לחתוך הביתה. 

שתייה במסיבה (צילום: By G-Stock Studio, shutterstock)
נסו ליהנות, אבל בלי הגזמות ומבוכות | צילום: By G-Stock Studio, shutterstock

זה אולי נשמע ברור מאליו, אבל כבר היו מקרים מעולם, חס וחלילה לא עלינו, בהם עובדים היו כל כך שיכורים שהם התחילו עם המנהלים שלהם, או גרוע מזה, התעלפו לרגלי המנהלים שלהם. לא ברור איזו סיטואציה היא יותר גרועה, אז עשו לעצמכם טובה והימנעו מהבושה.

חשוב לזכור שאתם עדיין בסביבת עבודה מקצועית ואתם לא רוצים שיווצר לכם שם רע. לא משנה איך תסתכלו על זה, זה לא מקצועי להשתכר במקום העבודה שלכם. כשאנחנו שיכורים, אנחנו נוטים להגיד דברים שאנחנו מתחרטים עליהם או שאנחנו לא באמת מתכוונים להם. זה מייצר תדמית רעה לכם ולחברה.

כמובן שהרבה מהאחריות צריכה להיות על המנהלים עצמם, כשמתכננים מסיבה לעובדים חשוב להבהיר להם מה מצופה מהם ואיפה הגבולות נמצאים. גם בתור מנהלים וגם בתור עובדים אנחנו רוצים ליצור את הרושם הכי טוב שאפשר על מי שנמצא במסיבה ולא לעשות משהו שנתחרט עליו.

נימוס בריטי

בסופו של דבר, הכל תלוי במקום העבודה, יש חברות עם גישה טיפה שונה לעניין מסיבות החברה. יש מנהלים שלא אכפת להם אם העובדים יהיו קצת שיכורים. יש אפילו שטוענים שיש משהו מגבש בשיכרות משותפת.

מחקר שפורסם לאחרונה בבריטניה גילה שאחד מתוך שבעה עובדים צעקו על הבוס שלהם בזמן מסיבת כריסמס,  אחד מכל שלושה עובדים הביך את עצמו על רחבת הריקודים, ויותר מרבע מהעובדים היו צריכים לעזוב את המסיבה מוקדם כי היו שיכורים מידי. פול סימס, מנהל חברה בבריטניה סיפר ל-Metro כי הוא עצמו מעולם לא היה צריך לפטר עובדים אחרי מסיבת חברה, אבל הוא מכיר מנהלים שכן. "ההמלצה הכי טובה שאני יכול לתת היא לנסות להימנע מלהשתין בפומבי, וכמובן שגם עדיף שלא יראו אתכם מקיאים. לצערי ראיתי את זה קורה."

מסיבה בעבודה (צילום:  George Rudy, shutterstock)
הרבה תלוי גם בגישה של הבוס | צילום: George Rudy, shutterstock

לפי פול, הטריק לשכרות במסיבות חברה הוא לשתות רק עד השלב בו אתם בטוחים שלא תגידו משהו נבזי, או עצוב מידי, האווירה צריכה להישאר קלילה ומהנה. כל עוד השכרות היא ברוח טובה ואתם לא מעליבים או מעצבנים אף אחד הכול בסדר. יכול להיות שעדיין יצחקו עליכם אם טיפה תגזימו עם הערק או תרגישו קצת חופשיים מידי ברחבת הריקודים, אבל כל עוד אתם יכולים לחיות עם זה, אל תתנו לזה לעצור אתכם.

אגב, קחו בחשבון שאירועי חברה מסוג זה לרוב מצולמים ומתועדים, ואמנם על פי חוק המעסיק יכול לפרסם או לעשות שימוש בתמונות מהאירוע אך ורק בהסכמת המצולמים, כפי שמסבירה עו"ד מיכל פינברג-דורון, מומחית בדיני עבודה ושותפה בנ. פינברג ושות׳. אך עדיין סביר שהתמונות ישמרו בתיקיה על הרשת הפנימית של החברה או ישלחו במייל בתפוצה רחבה לכל העובדים. מעסיקים רבים מפרסמים תמונות מהאירוע כדי לשווק את הארגון כמקום שנעים לעבוד בו, אך זה מצריך, כאמור, את אישור המצולמים. ובכל זאת אם אתם רוצים להיות בטוחים שתמונות מביכות שלכם לא מוצאות את עצמן בידיים הלא נכונות, פשוט הימנעו מלהגיע למצבים מביכים.

עוד בגזרת החוק, מציינת עו"ד פינברג-דורון, כי העובדים אינם מחויבים להגיע לאירוע מחוץ לשעות העבודה, ומדגישה כי המעסיק אחראי לתחושתם הנוחה של עובדי החברה לאורך האירוע ובכלל זה עליו לדאוג לסביבה

עו"ד מיכל פינברג-דורון (צילום: אופיר אייב )
עו"ד מיכל פינברג-דורון | צילום: אופיר אייב
נקייה מהטרדה. לגבי שכרות - בעוד במדינות רבות בעולם המעסיק, שהזמין לאירוע שבו הוגש אלכוהול, אחראי על פי חוק לתוצאות גם כלפי צד שלישי, במקרים בהם נגרם נזק; בארץ החוק עדיין לא הגיע לכך. עם זאת, שימו לב כי המעסיק יכול ורשאי לאסור על נהיגה ברכבי החברה בשיכרות. ובכלל שלילת רישיונות עלולה להביא לתסבוכות מיותרות, ושלא נדבר על תאונות דרכים. לכן, התארגנו מראש על נהג תורן, מוניות או לינה בסמוך.

ומה לגבי יום חופש לטיפול בהנגאובר שלכם? ה-1 בינואר נחשב ליום בחירה, ואתם יכולים לקחת בו חופש, בתיאום עם המעסיק מראש כמובן; שימו לב שהמעסיק לא מחויב לתת לכם יום חופש, בטח שלא אם לא תיאמתם מראש.

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שכל אחד מגיב בצורה שונה לאלכוהול, ואתם מכירים את עצמכם הכי טוב; אם אתם נוטים לפרוץ בבכי אחרי כמה כוסות יין, או נוטים להרים את הקול אחרי שוט טקילה - אולי כדאי להימנע מהמשקאות האלו כשאתם ליד הקולגות שלכם, בעיקר אם יש להם ולו מעט השפעה על העתיד המקצועי שלכם. אם אתם לא חושבים שאתם יכולים להישאר ייצוגיים גם כשאתם שיכורים אז עדיף לשמור את המסיבה האמיתית ליום אחר. סביר להניח שעוד כמה מהקולגות שלכם יעשו את אותה הבחירה ותוכלו לחזור למשרד בשנה החדשה עם מעט מכבודכם העצמי.